2 289 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Förebyggande avloppsspolning?
Flera olika firmor som gör reklam i villatdningar och lokaltidningar för förebyggande avloppsspolningar i villan. Kostnad kring 1000-1500 kr. Är detta som rekommenderas någon gång med några års mellanrum, eller helt bortkastade pengar om man inte har några problem med avloppet?
det är inte bortkastat framförallt om man har gjutjärnsrör eller betongrör, de gillar att bygga upp tjocka lager då det är ganska strävtA Alfons3301 skrev:
Min (något begränsade) erfarenhet är att avloppsspolningar är ett effektivt sätt att få vattenskador om man inte har ett avlopp i bra skick. Om avloppet är i bra skick finns det ingen större anledning att spola avloppet om man inte ser några tecken på problem.
Jag brukar spola toaletterna tills cisternernen är tom. Ser det som förebyggande spolning av avloppen, framförallt på sträckan till sista toaletten som inte har någon dusch eller badkar. Bra eller inte vet jag inte men jag har eget vatten och det känns bra.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 037 inlägg
Man kan undra hur vi överlevt förr utan alla dessa avloppsspolningar som spolfirmorna försöker sälja på oss idag.
Nej de försöker mest lura ovana husägare, har man inga problem med stopp i avloppet så behöver man inte få spolat.
Nej de försöker mest lura ovana husägare, har man inga problem med stopp i avloppet så behöver man inte få spolat.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 420 inlägg
Den som har en högtryckstvätt kan köpa en slang för samma pengar och spola hur ofta han eller hon vill.
Börjar det gurgla i avloppet är det dags. Innan det blir stopp.
Börjar det gurgla i avloppet är det dags. Innan det blir stopp.
Totalt bortkastade pengar, har man fått stopp eller märker att det rinner undan dåligt kan man ta ut en spolfirma och spola efter att man kollat vattenlås och rengjort dom.
En vän till mig jobbar med spolning och sugning, han har aldrig spolat sitt eller någon bekant avlopp i förebyggande trots att det skulle vara gratis.
Däremot så bästa tipset från han är att lite nu och då spola ordentligt med varmvatten i tvättställ och diskhoar, det håller rören rena från fett och skit.
En vän till mig jobbar med spolning och sugning, han har aldrig spolat sitt eller någon bekant avlopp i förebyggande trots att det skulle vara gratis.
Däremot så bästa tipset från han är att lite nu och då spola ordentligt med varmvatten i tvättställ och diskhoar, det håller rören rena från fett och skit.
Klicka här för att svara