Håller på att bygga ett badrum och fördelarskåpet sitter i liv med väggregeln så att plywooden kan täcka skåpet på alla håll. Hade skåpet placerats i liv med kakel hade in/utkommande rör varit i vägen för plywood/gips.

Jag undrar hur man ansluter tätskiktet mot skåpet? Ska man bara skära ut ett hål motsvarande skåpets storlek? Eller kanske skära sneda hörn och vika in som man gör med diffusionsplasten runt fönster? En massa silikon runt om?

Skickar med en bild, nu sitter plywooden för, gips, tätskikt och kakel kommer ovanpå.

Plywoodvägg i ett byggprojekt med ett inbyggt fördelarskåp klart för montage av gips, tätskikt och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har aldrig använt ett sådant skåp. Men tittat på monteringsanvisningar ngn. gång. Det där ser fel ut. Jag tror att luckan skall montera i efterhand, så att luckans ram täcker kakaelkanten. Hur tätskiktet skall anslutas mot skåpet vet jag inte, men sådant brukar framgå av monteringsanvisningar.
 
Du behöver skaffa en ram tillhörande skåpmodellen som du hänger dörren i. Så är det på mitt Uponor golvvärmeskåp. Det finns en fästanordning på ramen som kan justeras i djupled. Jag försökte fästa tätskiktet på skåpet men det är inte helt lätt. Som det ser ut hos dig kommer det vara omöjligt i och med att skåpet inte går i liv med tätskiktet. Har inte hittat någon information om det från Uponor eller tätskiktstillverkaren. Från andra trådar på BH så struntar hantverkare i det, liksom eldosor.
 
H hejhopp skrev:
Du behöver skaffa en ram tillhörande skåpmodellen som du hänger dörren i. Så är det på mitt Uponor golvvärmeskåp. Det finns en fästanordning på ramen som kan justeras i djupled. Jag försökte fästa tätskiktet på skåpet men det är inte helt lätt. Som det ser ut hos dig kommer det vara omöjligt i och med att skåpet inte går i liv med tätskiktet. Har inte hittat någon information om det från Uponor eller tätskiktstillverkaren. Från andra trådar på BH så struntar hantverkare i det, liksom eldosor.
Kollade på fakturan från installationen, det är ett Aqua PLUS Fördelarskåp FS A.

https://www.rskdatabasen.se/kategor...behor/aqua-plus-fordelarskap-fs-a-2054523-213

Monteringsanvisningen var inte så tydlig men det ser ut som man kan sätta luckan i en ram istället som du nämner. Då behövs några special "muttrar" enligt steg 8 i monteringsanvisningen för att fästa en ram.

Då sätter man ramen utanpå kaklet antar jag? Man måste ju ändå täta mot skåpet på något sätt?
 
Ramen sätter du utanpå kaklet. Muttrarna och skruvarna följer säkert med ramen. Ser ut som att distansen ram skåp ordnas med skruvarna. Tror inte att det behövs tätskikt mellan skåp och ram bakom skåpsdörren. Läckage från skåp hamnar i skvallerrör och läckage in i skåpet hindras av dörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.