998 läst · 17 svar
998 läst
17 svar
Fördelar med oisolerat garage, isolerat samt uppvärmt?
Sida 1 av 2
Hur ser ni på fördelar respektive nackdelar med de olika typerna av garage?
Oisolerat så slipper man, som jag förstår det, att tänka på fukt i väggar och tak som kommer från temperaturskillnader etc?
Hur ser det ut med Isolerat garage men inte uppvärmt, vad är fördelen med det?
Vintertid kommer det fortfarande att bli minusgrader och fuktigt?
Och sedan har vi ett isolerat och uppvärmt garage, himla skönt! Men också mycket att tänka på kring isoleringen, transportera bort fuktig luft etc?
Hur tänker ni?
Oisolerat så slipper man, som jag förstår det, att tänka på fukt i väggar och tak som kommer från temperaturskillnader etc?
Hur ser det ut med Isolerat garage men inte uppvärmt, vad är fördelen med det?
Vintertid kommer det fortfarande att bli minusgrader och fuktigt?
Och sedan har vi ett isolerat och uppvärmt garage, himla skönt! Men också mycket att tänka på kring isoleringen, transportera bort fuktig luft etc?
Hur tänker ni?
Om det blir minusgrader eller inte i ett isolerat men ouppvärmt utrymme beror på var i landet byggnaden finns.
Vi bor längs smålandskusten, vi har i vårt vidbyggda garage aldrig haft minusgrader (förutom på låsvredet), visserligen har vi en vattenburen radiator i garaget men det är så lågt flöde satt så att framledningsröret har lite värme när det går genom väggen men vid termostatventilen max 1 meter senare är det kallt.
De senaste åren har temperaturen vid ytterväggen mellan gångdörren och porten varit nere på +3⁰ som lägst.
När jag växte upp så bodde vi på Öland, hade delvis isolerat garage, vad jag kommer ihåg så var det typ aldrig minusgrader i garaget, snön smälte från cyklarna mm.
Vi bor längs smålandskusten, vi har i vårt vidbyggda garage aldrig haft minusgrader (förutom på låsvredet), visserligen har vi en vattenburen radiator i garaget men det är så lågt flöde satt så att framledningsröret har lite värme när det går genom väggen men vid termostatventilen max 1 meter senare är det kallt.
De senaste åren har temperaturen vid ytterväggen mellan gångdörren och porten varit nere på +3⁰ som lägst.
När jag växte upp så bodde vi på Öland, hade delvis isolerat garage, vad jag kommer ihåg så var det typ aldrig minusgrader i garaget, snön smälte från cyklarna mm.
Vi har isolerat, nåja, byggnade är från 1920-talet och delvis massivt timmer, delvis reglar med nån form av äldre isokermaterial, oisolerat golv. Det går faktiskt att vara där inne och hålla på med grejer även om det är -20 ute blir det sällan kallare än nåt fåtal minus inne i garaget, gissar att det är det oisolerade golvet som håller "värmen". Har en sån där portabel infraterassvärmare som jag brukar använda om det är allt för kallt, punktvärme direkt där man står och håller på.
Har själv garage med lite äldre isoleringsstandard får man säga. Oisolerad platta. Håller +10 °C där inne med en luftvärmepump. Går åt väldigt lite energi för det. Fördelar att inget i metall rostar eller korroderar på annat sätt, inget mögel eller annan påväxt, färgburkarna står säkert och man kan alltid gå dit och greja på vintern utan att förfrysa. Går utmärkt att tvätta bilen. Nackdelar att det var ganska mycket jobb att isolera och inreda och måla våtrumssäkert. Golvet/betongplattan är ganska kall på vintern. Det krävs även avfuktningsaggregat för att torka upp garaget och bilen helt under natten efter biltvätt om man inte har kraftiga ventilationsfläktar och väldigt mycket värme.
Hur ska du använda garaget och till vad? Det påverkar ju mycket.
Jag själv kommer bygga ett isolerat garage med luftvärmepump, men jag ska inte ha det för bruksbilen. I garaget ska jag ha förvaring av cyklar, verktyg, motorcykel, samt andra friluftsartiklar samt långsiktigt drömmer jag om att ha en entuasiastbil där inne. Bruksbilarna ska stå under carportdelen som ska vara framför. Planerar att ha ca 10 grader vintertid där inne.
Fukt är inget jag oroat mig för.
Jag själv kommer bygga ett isolerat garage med luftvärmepump, men jag ska inte ha det för bruksbilen. I garaget ska jag ha förvaring av cyklar, verktyg, motorcykel, samt andra friluftsartiklar samt långsiktigt drömmer jag om att ha en entuasiastbil där inne. Bruksbilarna ska stå under carportdelen som ska vara framför. Planerar att ha ca 10 grader vintertid där inne.
När jag byggde mitt garage så fick jag under hösten mycket hög luftfuktighet i garaget .
Garaget hade ytterpanel och färdigt yttertak , fönster - dörr och slagport på plats .
Fick imma på insidan av fönster + blött på golvet framför slagport .
Det var mycket välventilerat iom att det var öppet mellan takfot / hammarband .
Nu när det är mycket välisolerat har jag både LLVP + luftavfuktare , får under hösten ibland 70% RH .
Tippar att det kommer gå åt ca 1000 kwh för att hålla 15-16 gr i mitt garage på 35 kvm (innermått)
Har ca 4 m på högsta stället till taknock (stor luftvolym) Innertaket följer yttertakets vinkel .
Garaget hade ytterpanel och färdigt yttertak , fönster - dörr och slagport på plats .
Nu när det är mycket välisolerat har jag både LLVP + luftavfuktare , får under hösten ibland 70% RH .
Tippar att det kommer gå åt ca 1000 kwh för att hålla 15-16 gr i mitt garage på 35 kvm (innermått)
Har ca 4 m på högsta stället till taknock (stor luftvolym) Innertaket följer yttertakets vinkel .
Redigerat:
Har du torrt under plattan? Ordentlig takavvattning kopplad till dagvattenledning?Tomture61 skrev:
När jag byggde mitt garage så fick jag under hösten mycket hög luftfuktighet i garaget .
Fukten i betongplattan måste ju avdunsta, men finns det inte tillräckligt med kapilärbrytande mtrl under plattan eller om grunden är byggd i en grop utan ordentlig dränering kan ju betongen suga fukt underifrån.
MIn pappa som var kemist. Brukade hävda att metall rostar mer i en uppvärmd miljö. Alla kemiska reaktioner dubblas i hastighet för var 3e grad man höjer temperaturen, iallafall inom de temperaturområden som är aktuella utomhus till inomhusklimat.
Dvs. om du kör in en blöt bil i garaget som håller ex. +10 grader, istället för 0 grader. Så rostar den ca 8ggr mer fram tills att den blir torr, jämfört med om garaget håller 0 grader.
MEN så tar det avsevärt längre tid för den att torka i det kalla garaget. Men tar det 8 ggr längre tid?
Men om vi antar att du tar ut bilen igen såpass ofta att den aldrig hinner torka mellan användningarna, så är troligen varmgaraget mycket sämre än kallgaraget, vad gäller rost.
Men man skall komma ihåg att den här diskussionen hade vi på 70 talet. Bilar rostade vääääldigt mycket mer på den tiden. Då var rost ett kontinuerligt problem som började i skärmar och underede direkt första dagen en bil användes, och blev ett synligt problem efter XX månader, beroende på hur snabbt den rostade. Dagens bilar rostar där det finns skador på rostskyddet. Dvs. de rostar typiskt inte alls första åren.
Dvs. om du kör in en blöt bil i garaget som håller ex. +10 grader, istället för 0 grader. Så rostar den ca 8ggr mer fram tills att den blir torr, jämfört med om garaget håller 0 grader.
MEN så tar det avsevärt längre tid för den att torka i det kalla garaget. Men tar det 8 ggr längre tid?
Men om vi antar att du tar ut bilen igen såpass ofta att den aldrig hinner torka mellan användningarna, så är troligen varmgaraget mycket sämre än kallgaraget, vad gäller rost.
Men man skall komma ihåg att den här diskussionen hade vi på 70 talet. Bilar rostade vääääldigt mycket mer på den tiden. Då var rost ett kontinuerligt problem som började i skärmar och underede direkt första dagen en bil användes, och blev ett synligt problem efter XX månader, beroende på hur snabbt den rostade. Dagens bilar rostar där det finns skador på rostskyddet. Dvs. de rostar typiskt inte alls första åren.
Anledningen till frågan är egentligen att jag behöver garaget främst för förvaring, vilket blir sådär om det inte är uppvärmt.Hemingway skrev:
Hur ska du använda garaget och till vad? Det påverkar ju mycket.
Men i förlängningen vill jag även ha en gymhörna och köra in bilen emellanåt.
Garaget som jag har står på isolerad platta på mark, i övrigt inte isolerat ännu. Finns slinga i plattan för vattenburen golvvärme. Men denna har jag inte tänkt att använda.
Har även en mindre carport framför garaget och jag den fungerar bra för en an bilarna.
Planen är att isolera garaget och sedan installera en luft/luft värmepump och försöka hålla temperaturen till ca 6-10 grader under den kalla halvan av året.
Under betongplattan är det markduk och 200 mm makadam (osäker på hur mycket makadam)F fribygg skrev:
XPS isolering 200 mm + hela grunden har dränering runt om .
Plattan hade stått under bar himmel i ngr år .
Obs att golvet enbart var blött framför slagporten , 2 m in på golvet .
Slagportar sluter ej tätt mot golvet , är en springa på 10-15 mm till garagejärnet .
Jag läste även här på forumet om ett omvänt problem, som jag inte vet hur problematiskt det är i verkligenheten...?
Men om vi har ett isolerat garage och detta blir ganska kallt under en sommarnatt.
När luften utanför värms upp så har vi ett garage som är kallare än vad det är utanför.
Om jag förstod det rätt skulle då den varma luften kunna ta sig in utifrån och kondens bildas i isoleringen på utsidan av diffusionsplasten.
Men som sagt, detta var något jag läste i någon tråd i forumet och jag kan inte tänka mig att det är ett utbrett problem.
Isåfall skulle man behöva värma garaget även under sommartid för att minska skillnaden i temperatur.
Men om vi har ett isolerat garage och detta blir ganska kallt under en sommarnatt.
När luften utanför värms upp så har vi ett garage som är kallare än vad det är utanför.
Om jag förstod det rätt skulle då den varma luften kunna ta sig in utifrån och kondens bildas i isoleringen på utsidan av diffusionsplasten.
Men som sagt, detta var något jag läste i någon tråd i forumet och jag kan inte tänka mig att det är ett utbrett problem.
Isåfall skulle man behöva värma garaget även under sommartid för att minska skillnaden i temperatur.
Har man välventilerat så minskar tiden det kan vara kallare på insidan .N Nilsanni skrev:Jag läste även här på forumet om ett omvänt problem, som jag inte vet hur problematiskt det är i verkligenheten...?
Men krävs mekanisk ventilation , självdrag funkar dåligt på sommarhalvåret .
En trådlös hygrometer är ett bra verktyg .
Köra i bilen emellanåt kan betyda lite vad som helst. 🙂 Om du kör in en torr bil en gång i veckan så blir det ju markant mindre fukt än en snöig och nedisad bil flera gånger i veckan.N Nilsanni skrev:Anledningen till frågan är egentligen att jag behöver garaget främst för förvaring, vilket blir sådär om det inte är uppvärmt.
Men i förlängningen vill jag även ha en gymhörna och köra in bilen emellanåt.
Garaget som jag har står på isolerad platta på mark, i övrigt inte isolerat ännu. Finns slinga i plattan för vattenburen golvvärme. Men denna har jag inte tänkt att använda.
Har även en mindre carport framför garaget och jag den fungerar bra för en an bilarna.
Planen är att isolera garaget och sedan installera en luft/luft värmepump och försöka hålla temperaturen till ca 6-10 grader under den kalla halvan av året.
Jag tycker din plan låter bra, så kör på den och om du får problem med fukt så kan ventilationen förbättras och en avfuktare sättas in.