Hej Byggahusforum! Jag har fått bygglov på ett fritidshus med takåsar, som vilar direkt på husets väggstomme. Takåsarna syns i fasadritningen som hör till bygglovet. En takonstruktion är praktiskt för mindre byggnader. Och som byggts industriellt i 50 år och som byggts med hantverk i kanske 1000-år. Och som jag trodde var okay för mig. Men jag får inte startbesked, med hänvisning till att ritning på takstol saknas. Nu behöver jag alltså skrota takåsarna och gå till en takstolsfabrik i stället och begära ritning på takstol. Fördelen med takstolar och tillhörande limträbalkar är att de går att dimesionera i ett dataprogram som beräknar stabilitet och bärighet för vind- och snölast i zon, som det heter. Och det har inte gått att göra med de traditionella takåsarna. Har jag uppfattat läget rätt, att takåsar i praktiken är förbjudna? Och är det nån som vet hur länge en limträbalk håller? Mvh, PerOF:x

Du kanske kan förklara för byggnadsnämnden hur din takkonstruktion ser ut? Det är nog allt dom är ute efter, jag tror knappast att dom kräver en viss typ av takkonstruktion.

Och naturligtvis kan man beräkna hållfastheten på ett tak med takåsar, det byggs ju rätt många nya ryggåstak även i dag. Men du kanske måste ta hjälp av en konstruktör.

Du måste lämna in ritningar och hållfasthetsberäkningar på din takkonstruktion för att visa att den inte brakar ihop med lite snö på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.