4 177 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Förbud mot takåsar?
Hej Byggahusforum! Jag har fått bygglov på ett fritidshus med takåsar, som vilar direkt på husets väggstomme. Takåsarna syns i fasadritningen som hör till bygglovet. En takonstruktion är praktiskt för mindre byggnader. Och som byggts industriellt i 50 år och som byggts med hantverk i kanske 1000-år. Och som jag trodde var okay för mig. Men jag får inte startbesked, med hänvisning till att ritning på takstol saknas. Nu behöver jag alltså skrota takåsarna och gå till en takstolsfabrik i stället och begära ritning på takstol. Fördelen med takstolar och tillhörande limträbalkar är att de går att dimesionera i ett dataprogram som beräknar stabilitet och bärighet för vind- och snölast i zon, som det heter. Och det har inte gått att göra med de traditionella takåsarna. Har jag uppfattat läget rätt, att takåsar i praktiken är förbjudna? Och är det nån som vet hur länge en limträbalk håller? Mvh, PerOF:x
Du måste lämna in ritningar och hållfasthetsberäkningar på din takkonstruktion för att visa att den inte brakar ihop med lite snö på.
Liknande trådar
-
Sänkt hastighet, förbud mot genomfart - enskild väg. Vad gäller?
Juridik -
Svea Solar riskerar förbud mot att installera solceller
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Bredda utfart mot TV:s väg med utfartsförbud
Bygglov -
Gäller förbud mot användande av avloppsanl.
Vatten & Avlopp -
Förbud mot JFB för minireningsverk och dränkpumpar
El