1 318 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Förberett för jordning, -86
Husägare
· Skåne
· 1 478 inlägg
Hej!
Tänkte i samband med ytrenovering byta från ojordat till moderna jordade uttag, och plockade idag ur några uttag för att se hur det var draget och hur mycket jobb som skulle krävas för att jorda hela vardagsrummet.
Dessbättre var det redan draget jord till nästan alla uttag, och trådarna var tom. skarvade med en röd torix(?) bakom uttagen, så i princip är det väl bara att koppla in ett nytt uttag. Det är väl nästan på gränsen till lagligt att göra själv dessutom. Det olagliga består väl i att öppna torixen och stoppa kabeln i uttaget istället.
Elen är från -86 och det är jordat i kök, badrum och tvättstuga sedan tidigare. Jfb finns.
Gjorde man så här då? Varför inte jorda helt om man ändå bemödade sig att dra fram trådarna?
I övriga huset har det bara varit fas och nolla draget till ojordade rum.
Ska även se över lampkontakter och tror att det är något uttag det krävs en indragen jordtråd från en takdosa.
Är det något uppenbart jag missar?
Tänkte i samband med ytrenovering byta från ojordat till moderna jordade uttag, och plockade idag ur några uttag för att se hur det var draget och hur mycket jobb som skulle krävas för att jorda hela vardagsrummet.
Dessbättre var det redan draget jord till nästan alla uttag, och trådarna var tom. skarvade med en röd torix(?) bakom uttagen, så i princip är det väl bara att koppla in ett nytt uttag. Det är väl nästan på gränsen till lagligt att göra själv dessutom. Det olagliga består väl i att öppna torixen och stoppa kabeln i uttaget istället.
Elen är från -86 och det är jordat i kök, badrum och tvättstuga sedan tidigare. Jfb finns.
Gjorde man så här då? Varför inte jorda helt om man ändå bemödade sig att dra fram trådarna?
I övriga huset har det bara varit fas och nolla draget till ojordade rum.
Ska även se över lampkontakter och tror att det är något uttag det krävs en indragen jordtråd från en takdosa.
Är det något uppenbart jag missar?
Du måste dock kontrollera så det verkligen är jord, man ska aldrig lita på färgerna!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Det kan ju vara så att något på senare tid (efter -94) har dragit in jord till något rum och då fått passera förbi en massa uttag i vardagsrummet som legat på samma grupp. Jag vet att jag själv gjorde det hemma hos mamma och pappa när jag gick på gymnasiet för att jorda ett sovrum där datorn stod.
//Patrik
//Patrik
Husägare
· Skåne
· 1 478 inlägg
Nej, det är ju sant! Lätt att förutsätta när det ser bra ut på andra ställen. Hur gör ni proffs det enklast, för att vara säker? Följer man trådarna tillbaka till centralen eller mäter man med hjälp av lång tråd till centralen?snaggletooth skrev:
Husägare
· Skåne
· 1 478 inlägg
Kan ju vara som det var hemma hos mig - förberett med framdragen jord i en del rör men jorden inte ansluten hela vägen till centralen (en lapp som informerade om det låg i en kopplingsdosa). Så kolla att jorden finns hela vägen.
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Därför kontinuitetsmätning är något av det viktigaste man ska göra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kontinuitetsmätning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kontinuitetsmätning