Hej!

Jag är en helt vanlig blond ung tjej som är absolut 0 händig så ni rutinerade hemmabyggare kommer säkert flina lite åt mitt inlägg men det är helt okej.

Jag bor idag i en hyresrätt med en diskmaskin jag äger själv. Lägenheten var så kallat ”förberett för diskmaskin” och när jag köpte den kunde jag köpa till hjälp av Elgiganten för att få den installerad. De gjorde det på ungefär 3 minuter så det verkar inte vara något avancerat.

Nu ska jag flytta till en annan ”förberett för diskmaskin”-hyresrättslägenhet, och problem uppstår av förklarliga skäl. Hur i hela friden kopplar man:
1) ur den från min nuvarande lägenhet?
2) in den i min nya lägenhet?

Jag har försökt googla om man kan hitta någon instruktionsfilm på youtube eller manual eller annat men det är helt hopplöst. Jag har till och med försökt googla ”anlita någon som installerar diskmaskin” men får bara upp sökningar för att anlita nån som kan dra rör. Jag har tyvärr inte heller någon vis medelålders man i min närhet att tillgå. Så. Nu ber jag om lite hjälp härifrån. Det KAN inte vara rocket science att göra det själv, eller? Alla tips mottages. Bifogar bild från både lägenhet A och B och så får ni jättegärna fråga om jag ska beskriva/ta bild på något mer. Tack på förhand!!!

• Rörsystem under diskbänk med vattenlås, flexibla slangar, avloppsrör och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett skåp under en diskbänk med rör och slangar, med tecken på vattenläckage.
    Skapa konto
Har inget svar hur det fysiskt ska gå till - men när jag bodde i hyresrätt för cirka 8 år sedan kunde jag kontakta hyresvärden (kommunalt hyresbolag) för hjälp med installation samt urkoppling när det senare var dags för att flytta.

Urkopplingen är lätt.

- Stäng vattenkranen till diskmaskinen. Borde vara ett vred på vattenkranen på ovansidan av diskbänken.
- Stäng av diskmaskinen och dra ur stickproppen ut eluttaget.
- Lossa vattenanslutning en, den inringad i blått.
Det kommer rinna ut vatten så han en hink/låda att samla vattnet i
- Lossa slangklämman, inringad i grönt, som håller fast avloppsslangen. En vanlig platt mejsel, skiftnyckel eller lednyckel/hylsa med rätt storlek kan du använda.
-Dra loss den vita gummimuffen som slangen sitter fast på avloppet med.
Även från denna slang kommer det rinna ut vatten.
- Hålet där avloppsslangen satt behöver täckas igen. Några lager plastpåse duger en stund. Kanske att hyresvärden har något mer permanent att ge/sälja.

• Vattenläckage under handfat, rörsystem, slangar, avlopp, blå och gröna cirklar markerar specifika punkter.
    Skapa konto
Anslutningen i lägenhet B görs på motsatt sätt.

-En adapter behövs troligen för att kunna skruva fast diskmaskinens anslutning mot vattenkranens anslutning, den blå inringningen.
Ser ut att vara invändiga gängor när det behöver vara utvändiga.

- Troligen så är avloppets anslutning stängd. Så du behöver skära bort den översta delen vid den gröna inringade platsen.

• Rörsystem under diskbänk, markerade områden, läckageindikation, vattenkopplingar, grå avloppsrör, installation.
    Skapa konto
Urkopplingen bör kompletteras med :dra ur stickproppen.

Inkopplingen kan du ta i valfri ordning, den enda svårigheten kan ju vara om du skulle sakna hål i bänkskåpets sida för vatten,avlopp och el.

Blandarslangen som kopplas ur bör proppas så att man inte dränker diskbänksskåpet om någon pillar på kranen framöver.

Stort tack för alla svar! Nu har jag pejl på urkopplingen, det kändes inte så svårt! Slangklämman, är den "min" eller hör den med lägenheten? Ser att jag inte har någon slangklämma i nya lägenheten så undrar om jag måste köpa en sån eller om jag kan ta med den från gamla lägenheten?
B ByggerBob skrev:
Har inget svar hur det fysiskt ska gå till - men när jag bodde i hyresrätt för cirka 8 år sedan kunde jag kontakta hyresvärden (kommunalt hyresbolag) för hjälp med installation samt urkoppling när det senare var dags för att flytta.
Oj, känns som väldigt generös hyresvärd! Jag frågade min hyresvärd på avflyttningsbesiktningen om de hade en bultsax de kunde ta med då jag inte hittade nyckeln till förrådslåset. "Absolut" sa han, "det blir 300 kr extra."
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Anslutningen i lägenhet B görs på motsatt sätt.

-En adapter behövs troligen för att kunna skruva fast diskmaskinens anslutning mot vattenkranens anslutning, den blå inringningen.
Ser ut att vara invändiga gängor när det behöver vara utvändiga.

- Troligen så är avloppets anslutning stängd. Så du behöver skära bort den översta delen vid den gröna inringade platsen.
Fråga! Adapter, har förstått det som att det är en "övergångsnippel" och att det då ska vara en "invändig-utvändig" sådan, men det verkar finnas olika storlekar, finns det något sätt att veta vilken man måste köpa?

S
Finns det ett eluttag i skåpet?

S sinuslinus skrev:
Finns det ett eluttag i skåpet?
Eluttag finns, till vänster ur bild. Även "hål" för slangarna. Jag trodde först att de hade något att göra med den grå runda saken till vänster om diskhon, men det verkar inte vara så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.