Vi planerar att bygga ut vårt entréplan då det idag saknar toalett. Vi vill ha toalettrummet separat från resten av badrummet då vi kommer ha en bastu i anslutning till badrummet, så att man inte måste gå på toa i anslutning till bastun man är ett sällskap som bastar. Problemet är att med en sådan planlösning uppfyller inte toalettrummet kraven för tillgänglighet (minimimått för rullstol plus medhjälpare). Vi har funderat på att förbereda för toalett i det större badrummet genom att dra avlopp, men ha det tillslutet och dolt bakom en möbel. Har hört rykten om att det räcker att förbereda, men när jag läser på boverket hittar jag inget om det. Någon som vet om det stämmer, eller om en sådan plan kommer avslås?

Se bild för grov skiss. Blåmarkerat utrymme är där vi vill ha toalettrummet. Rödmarkering är där vi tänker att vi kan förbereda med avlopp som döljs bakom en möbel fram till behovet för en tillgänglig toalett krävs.

Skiss över entréplan med markerad planlösning; blått område visar föreslaget toalettrum, rött område visar plats för dolt avlopp för framtida toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det ska räcka med att det är förberett för att enkelt sätta dit en toalett. Tyvärr är det så att både besiktningsmän, och olika handläggare gör sina egna tolkningar. Att sedan övertyga dem om att de har fel kan vara rent omöjligt.
Därför skulle jag endera förberett med avlopp och ställt ett skåp eller liknande över. Då kan du lätt visa att det är förberett, och att man bara kan lyfta bort skåpet och ställa dit en toalett utan att göra åverkan. Blir det sedan nedslag, så ställer du bara dit en toalett vid ombesiktning och tar bort den efteråt.
Alternativt ställer man dit en toalett inför första besikningen, och tar bort den efteråt. Sen gömmer du avloppet bakom någon möbel eller annat som kan tas bort utan att påverka tätskikt.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vad är det lilla gula som står bredvid toaletten i badrummet?

Det är bara din kommun/handläggare som kan bestämma vilka förberedelser som behövs.
Men det är ju inget som hindrar att du minuten efter att du har fått slutbeskedet monterar bort toaletten och ställer den i ett förråd tills den behövs. Tänk på att det bör finnas flera i hushållet som kan sätta tillbaka toaletten på den tillgänglighetsanpassade platsen.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Den blåa ser ut att uppfylla kraven om du tar bort den lilla väggsnutten där.

Sen sätter du upp en tillfällig avskärmning/båsdörr

Rabbithole Rabbithole skrev:
Den blåa ser ut att uppfylla kraven om du tar bort den lilla väggsnutten där.

Sen sätter du upp en tillfällig avskärmning/båsdörr
Du menar att vi inte bygger upp den väggen förrän allt blivit godkänt?

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Är det ett badrum eller ett relaxrum/spa? Är det ett badrum, som ibland även används som relaxrum, skulle jag sätta in en toalett. När det används som badrum är det bra att kunna gå på toaletten utan att behöva lämna rummet. Är det ett relaxrum blir en toalett nog konstig.

1 16386 skrev:
Är det ett badrum eller ett relaxrum/spa? Är det ett badrum, som ibland även används som relaxrum, skulle jag sätta in en toalett. När det används som badrum är det bra att kunna gå på toaletten utan att behöva lämna rummet. Är det ett relaxrum blir en toalett nog konstig.
Relaxrum framför allt. Alla sovrum är på övervåningen, så de här rummen kommer användas som gästtoalett eller då man ska bada/basta. Därför vi också känner att vi inte vill ha toalett i det större rummet.

• Gilla
16386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.