Bra artikel :)
Några frågor som dök upp.
Vart det bra med att bara ha damsugare till bladskyddet?
Vad kopplar du porten på baksidan till?
 
Mycket snyggt PH!!!! Fantastiskt bra jobbat! Hoppas nu detta sprider sig , Bosch får nyss om det, anställer dig i deras R&D avdelning och så kan du skicka alla nya prylar och verktyg som ska testas till oss!!! "I got it all figured out!" :)

/Masse
 
Springare skrev:
Några frågor som dök upp.
Vart det bra med att bara ha damsugare till bladskyddet?
Vad kopplar du porten på baksidan till?
Jag har kört en hel del med spånsugen kopplad via reducering till originalporten bak på GTS10:an och dammsugare till bladskyddet. Det fungerar väldigt bra, dammsugaren gör en enorm skillnad. Dock behöver du nog fortfarande ett utsug bak oxo.

Efter min modifiering så har jag pluggat igen originalporten på baksidan och i stället leder jag ju ut spånet och dammet genom botten på min nya bas, via en vinkel och ut genom bordet som sågen står på. Denna nya port är en 100mm port som jag sedan kör till min spånsug.
 
Masses skrev:
Mycket snyggt PH!!!! Fantastiskt bra jobbat! Hoppas nu detta sprider sig , Bosch får nyss om det, anställer dig i deras R&D avdelning och så kan du skicka alla nya prylar och verktyg som ska testas till oss!!! "I got it all figured out!" :)
Men det bygger ju inte på den svart-gröna arsenalen :)
 
Stiligt!!!
Tack för att du delar med dig, jag kommer att läsa om och om igen. (Sedan är ju frågan när jag skall hinna göra något liknande.) Men bara utsuget i klingskyddet verkar ju göra en hel del och det ser ju inte så svårt ut att åstadkomma.
 
Porten i klingskyddet tog nog inte en timme att få rätt på. Är ett 50mm avloppsrör, hålet i skyddet togs upp genom att klingskyddet monterades av/ner och sedan borrade jag småhål i en cirkel och knipsade bort mellanliggande plast. Brukar undvika att köra massa maskiner och sågar i sådan där genomskinlig plast. Den brukar vara spröd även om just den i skyddet inte verkade vara det. Putsade sedan av kanterna i det nya hålet med en halvrundfil.

För övrigt tog det en veckas kvällar att bygga basen.
 
phl skrev:
Porten i klingskyddet tog nog inte en timme att få rätt på. Är ett 50mm avloppsrör, hålet i skyddet togs upp genom att klingskyddet monterades av/ner och sedan borrade jag småhål i en cirkel och knipsade bort mellanliggande plast. Brukar undvika att köra massa maskiner och sågar i sådan där genomskinlig plast. Den brukar vara spröd även om just den i skyddet inte verkade vara det. Putsade sedan av kanterna i det nya hålet med en halvrundfil.
.
.... och sedan?? Limmade..är inte avloppsröret för fett?
 
Ja du, en inte helt orelevant fråga :) Jag limmade, tog till min favorit -- Household Goop. Spännande lim som fyller bra, inte luktar apa som epoxi och blir transparent och lätt flexibelt när det torkat. Närmaste produkt jag hittat i Sverige är Cascos Liquisole.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.