R
Hej

Mitt första inlägg, har läst desto flera på forumet.

Funderingen:
Vi ska till och installera bergvärme och konvertera till vattenburen värme i huset. I och med att utrymmet i huset är knapp har vi valt att ha värmepumpen ute i förrådet där vattenpump redan finns.

Förrådet i sig är oisolerat men pumprummet och angränsande rum längst bak i förrådet är isolerat. Pumprummet har platta på marken medan rummet bredvid är trägolv. Min idé är att ta bort skiljeväggen och gjuta ny platta på hela ytan. Jag är osäker vilken isolering som finns under nuvarande platta men tror att det inte är någon varför jag tänkt riva och gjuta ny platta där också. Ett första problem är att vattenrören till vattenpumpen kommet upp i en öppen kulvert. Hur bör jag göra vid nygjutning? Lägga ner skyddsrör för vattenledningarna och fylla igen hålet eller ha kvar hålet och fixa ordentlig lucka?
Fler frågor lär följa...
 
  • Vattenpump och rörledningar inuti ett förråd med synlig köldbroendig betongplatta och en öppen kulvert i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen kulvert med synliga vattenrör och kablar i ett oisolerat förrådsrum som förbereds för bergvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar dumt att fylla. Kommer du kunna få in värmerören i kulverten?
 
R
Jag hade tänkt dra värmekulvert bredvid för att få en smidig anslutning till Vp som troligen kommer att få stå till vänster om hålet med anledning av vattenpump och hydrofors placering.
Den öppna kuverten är "klädd" med grova träbjälkar som det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.