Hallå där!
Jag skriver i hopp om någon skulle kunna peka mig i någon riktning för att förbättra vårt inomhusklimat i vårat nyköpta radhus.
Som kort bakgrund tog vi in en firma som gjorde en besiktning, kollade på vinden och gjorde mätning med någon luftkvalitétsmätare. Denna firmas lösning var inte aktuell då förutsättningarna inte fanns (för trång vind).
Frågan är om det finns några saker vi kan göra själva för att förbättra luften? Det är ett hus med självdrag och finns ett gäng ventiler i diverse utrymmen.
Enda idén jag har haft hittills att sätta in ett par PAX-fläktar på nedevåningen i våtutrymmena men utöver det så vet jag inte riktigt vad vi kan göra.
De röda lådorna är tallriksventiler som idag verkar agera tilluft och inga andra tilluftsventiler finns. Samt är det 2 ventiler i tvättstugan, en i taket och en i väggen vilket jag är osäker på anledningen till.
Hoppas någon kunnig kan peka mig i någon riktning för att kunna förbättra luften något.
Jag skriver i hopp om någon skulle kunna peka mig i någon riktning för att förbättra vårt inomhusklimat i vårat nyköpta radhus.
Som kort bakgrund tog vi in en firma som gjorde en besiktning, kollade på vinden och gjorde mätning med någon luftkvalitétsmätare. Denna firmas lösning var inte aktuell då förutsättningarna inte fanns (för trång vind).
Frågan är om det finns några saker vi kan göra själva för att förbättra luften? Det är ett hus med självdrag och finns ett gäng ventiler i diverse utrymmen.
Enda idén jag har haft hittills att sätta in ett par PAX-fläktar på nedevåningen i våtutrymmena men utöver det så vet jag inte riktigt vad vi kan göra.
De röda lådorna är tallriksventiler som idag verkar agera tilluft och inga andra tilluftsventiler finns. Samt är det 2 ventiler i tvättstugan, en i taket och en i väggen vilket jag är osäker på anledningen till.
Hoppas någon kunnig kan peka mig i någon riktning för att kunna förbättra luften något.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 942 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 942 inlägg
Det vanliga är att man har frånluft i badrum, WC, tvättstuga, kök och ev. förråd, rum som "smutsar ner" luften på ett eller annat sätt.
Medan man har tilluft i rum där man vistas länge som sov- och vardagsrum.
Frånluften löser man ofta genom att ha fläktar som går ständigt, t.ex Pax Calima (grundflöde, ökat flöde när det är extra fuktigt) i badrum och tvättstuga samt fläktar med lågt ständigt flöde i kök, WC och andra rum.
Tilluft tar man vanligen in genom spaltventiler i fönstren eller genom hål i väggarna. Ej via en inglasad altan.
Ventilationen bör ske inom ett våningsplan och med 4 sovrum där uppe behövs minst 2 frånluftsfläktar där uppe.
Frånluften löser man ofta genom att ha fläktar som går ständigt, t.ex Pax Calima (grundflöde, ökat flöde när det är extra fuktigt) i badrum och tvättstuga samt fläktar med lågt ständigt flöde i kök, WC och andra rum.
Tilluft tar man vanligen in genom spaltventiler i fönstren eller genom hål i väggarna. Ej via en inglasad altan.
Ventilationen bör ske inom ett våningsplan och med 4 sovrum där uppe behövs minst 2 frånluftsfläktar där uppe.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 047 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 047 inlägg
Och frisk och bra luft ger naturligtvis en massa energiförluster under eldningssäsongen, det kostar alltså i ökad uppvärmning. Om ni inte investerar i t ex luftvärmeåtervinning (FTX) eller frånluftsvärmepump. Men det är ju lite större grejer, ett helt nytt ventilationssystem till huset. Vill ni installera ett sånt krävs en bygganmälan och startbesked från kommunen.
Alright.
Så om jag sätter spaltventiler i samtliga sovrum och
Hur beräknar man mängden fläktar jag behöver per våningsplan?
I fallet för övervåningen så känns det isåfall lättast att bara sätta dit en till fläkt även i ena förrådet/garderoben. Men då antar jag väl även att jag skulle behöva se till så att luften kan flöda fritt mellan rummen, vad brukar man köra då för lösning?
För bottenplan så finns det 2 ventiler, ena i taket och andra i väggen, vad fyller det för funktion och hur bör jag då tänka om jag vill sätta in en fläkt i tvättstugan?
"Ventilationen bör ske på ett våningsplan" Du menar då på att man räknar luftströmningen separat?BirgitS skrev:Det vanliga är att man har frånluft i badrum, WC, tvättstuga, kök och ev. förråd, rum som "smutsar ner" luften på ett eller annat sätt.
I fallet för övervåningen så känns det isåfall lättast att bara sätta dit en till fläkt även i ena förrådet/garderoben. Men då antar jag väl även att jag skulle behöva se till så att luften kan flöda fritt mellan rummen, vad brukar man köra då för lösning?
För bottenplan så finns det 2 ventiler, ena i taket och andra i väggen, vad fyller det för funktion och hur bör jag då tänka om jag vill sätta in en fläkt i tvättstugan?
Enligt firman som var här och kikade så är vinden alldeles för trång. Samt det en båge av betong som gör det svårare (läs dyrare) att sätta in en sådan lösning.Claes Sörmland skrev:Och frisk och bra luft ger naturligtvis en massa energiförluster under eldningssäsongen, det kostar alltså i ökad uppvärmning. Om ni inte investerar i t ex luftvärmeåtervinning (FTX) eller frånluftsvärmepump. Men det är ju lite större grejer, ett helt nytt ventilationssystem till huset. Vill ni installera ett sånt krävs en bygganmälan och startbesked från kommunen.
Har sneglat på mini-ftx men vet inte hur det skulle påverka luftflödet i huset, har inte heller läst jättemycket konkret om just dessa.
Värmeväxlare är det mini-ftx? Vad för typ kör du?K Kirre2021 skrev:
Vad för typ av ventiler använde du?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 942 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 942 inlägg
Förlåt det var dåligt uttryckt men som du gissade så gäller det att man ska inte räkna med att luft rör sig mellan våningsplanen.A Antagligen skrev:Alright.
"Ventilationen bör ske på ett våningsplan" Du menar då på att man räknar luftströmningen separat?
Man brukar ha en springa under eller över dörrarna för att luft ska kunna röra sig mellan rummen.
Ingen aning om varför det är två ventiler i tvättstugan men sätt en fläkt i den ena och stäng den andra.
Ventiler ->A Antagligen skrev:
https://www.bauhaus.se/friskluftsve...a92jPoOTQiFldXmgs9Gv-aJ2YO7NqLdRoCG7MQAvD_BwE
Värmeväxlare ->
https://mitsubishielectric.se/produ...JOligmc1kxtoMjjnvSS9rrNRqz9v3GRRoChswQAvD_BwE