Hej allihopa

Jag har ett projekt som gäller att förbättra avrinningen av dagvatten kring vårt hus. Situationen är sådan att huset ligger på en bergssluttning ganska nära toppen på berget men på ett sådant sätt så att det mesta av tomten sluttar flackt ned mot huset. Det får till följd att dagvatten rinner in mot husgrunden och till viss del in i husets källare som närmast kan betraktas som en krypgrund även om det till stor del är ståhöjd.

För ett par dagar sedan så grävde jag upp runt huset på den del som vetter mot den högre marken, det rör sig om som mest c:a 40 cm jord och även berg direkt i dagen och fann då gammal dränering från när huset byggdes (gamla tegelrör som låg mot berget). Det som är positivt är att det verkar finnas ganska god naturlig avrinning längs husväggen, ungefär som en grund kanal/ränna i berget som leder bort det mesta vattnet men min tanke är att man kanske ska hjälpa det lite på traven genom att förbättra avrinningen genom att t.ex. gjuta en liten ”klack” upp mot betonggrunden på de ställen där den naturliga rännan inte är så bra. Min fråga är då, duger det med vanlig cement eller ska man vidta några andra åtgärder för att göra gjutningen så vattentät som möjligt? Jag har för mig att jag läst om något liknande i en annan tråd här, som jag inte lyckas hitta igen, och då föreslog ett inlägg någon form av färg (silikatfärg?) som skulle täppa till porerna i cementen och på så vis minska uppsugningen, ungefär som en glasering av cementen.

Förutom det eventuella förbättringsarbetet är planen annars att lägga ut en vanlig dräneringsslag och fylla på med singel de 20 – 40 cm närmast huset. Något annat jag bör tänka på?

Tack på förhand.

har för mig att silikatfärg är just öppen för att släppa igenom fukt så jag tror att den ska undvikas.
men ja det finns trådar om detta här någonstans

Kanske nån form av asfalt eller liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.