Hej!

Ny här på forumet och håller på att förbereda inför målning eller tapetsering.

Första gången jag försöker mig på detta och har lite frågor.

1.På en vägg satt en tapet som var spaltbar och ytan när jag dragit bort det översta strukturlagret känns luddigt och ser ut så här Närbild på en beige ytfinish med små ojämnheter och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad ska jag göra? Riva bort all tapet? Måla med nått som binder? Slipa och spackla?

2. Vad kallas det som har struktur som sitter runt fönstret? Hörn av ett rum med tapetserade väggar och tak samt en vit dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en ojämn och skadad vägg med synlig tapetlim och spackel efter borttagen list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte egentligen spackla på strukturtapeten här istället för att ta bort den då det är en ganska liten yta men märkte att det inte satt så bra så började dra lite i det och det mesta lossnade bara. Vad består den vita släta väggen av som sitter under tapet?
Vägg med delvis avskalad tapet nära taket och en synlig rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur går jag till väga här, väggen under alla tapetlager är slät men tapeten närmast ner till fönstret sitter fast i det vita strukturlagret? Närbild på vita lister vid en dörröppning med flagande färg och behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vita strukturlagret sitter löst på många ställen, ska jag riva loss det också eller kan jag limma fast det på nått sätt? Skadad vägg med färg som flagar och tapet som lossnat ovanför ett fönster med vita karmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det satt nån typ av remsa som lossnade också som har samma struktur som runt fönstret, vad gör jag med den. Bör jag riva bort och fästa en ny sådan där, vad kallas det för nått?

Här är en vägg som jag fått bort alla tapeter på, kan jag spackla direkt på den för att sedan slipa och måla?
Gipsvägg under förberedelse för målning med spacklade skarvar och spikhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så svårt när man inte har koll på terminologin, skulle vara väldigt tacksam för lite vägledning på hur jag ska gå vidare i rummet noob som jag är, har i alla fall ganska bra med tålamod så är ute efter att lära mig så mycket jag bara kan!
 
  • Vägg med delvis bortskalad tapet ovanför köksskåpslist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med fuktskada och mönster av avflagad färg på brun underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skalad färg på en vägg intill ett vitt rör, som visar tecken på fuktskada eller dålig vidhäftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med flagande färg och sprickor runt två genomgående rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande färg och puts på en hörnvägg med synliga rör och dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ”luddiga” pappret som blir kvar efter spaltning kan man ibland tapetsera på direkt, men det kan också börja lossna så fort det fuktas med t.ex. tapetlim eller färg. Vi har lyckats binda det med Beckers tapetgrund, men på vissa ställen lossnade det i stora sjok när vi började måla med tapetgrunden.

Det strukturerade kring fönstret är glasfiberväv. Ibland sitter det som berget, då är det enklast att bara spackla över.

Jag brukar försöka riva loss allt som sitter löst för annars lossnar det när man börjar spackla. Tapetgrund-färgen var rätt bra på att ”klistra fast” sånt som var halvlöst, så efter att vi började använda det gick det lättare. Den är även väldigt bekväm att spackla på.

Lycka till!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det ”luddiga” pappret som blir kvar efter spaltning kan man ibland tapetsera på direkt, men det kan också börja lossna så fort det fuktas med t.ex. tapetlim eller färg. Vi har lyckats binda det med Beckers tapetgrund, men på vissa ställen lossnade det i stora sjok när vi började måla med tapetgrunden.

Det strukturerade kring fönstret är glasfiberväv. Ibland sitter det som berget, då är det enklast att bara spackla över.

Jag brukar försöka riva loss allt som sitter löst för annars lossnar det när man börjar spackla. Tapetgrund-färgen var rätt bra på att ”klistra fast” sånt som var halvlöst, så efter att vi började använda det gick det lättare. Den är även väldigt bekväm att spackla på.

Lycka till!
Tack så mycket för svaret!

När du körde tapetgrund på den luddiga väggen, blev den ganska slät eller blev det en oönskad struktur?

Jag limmade fast de lösa kanterna på glasfiberväven och har börjat spackla på. Tycker att det är betydligt enklare att spackla väldigt tunt och vill hellre göra flera tunna lager än ett enstaka tjockt lager även om detta tar längre tid men jag upplever att spacklet torkar lite väl fort då. Kan man spruta lite med en blomspruta på spacklet för att det inte ska torka för fort eller eller det en dålig idé? Kan jag ställa in en luftfuktare i rummet så att det blir högre luftfuktighet? Kan det bli andra problem om luftfuktigheten blir för hög?
 
Väggen blir inte slätare än vad den redan är av att man målar med tapetgrund. Hål och ojämnheter behöver fortfarande spacklas, men det är betydligt lättare än om det inte är grundat. Vi har provat både med och utan. När vi spacklade direkt på den kvarsittande ”baksidan” av tapeten börjar den bubbla och lossna och dras med i spacklet. Tapetgrunden är som en extra klistrig (vit) färg och den ”klistrade fast” tapeten. Tapeten kan fortfarande bubbla medan man målar, men bubblorna försvinner när färgen torkar. Proffs som kan bredspackla halvt i sömnen har säkert inte samma problem, men vi har bara tapetserat om ett och ett halvt hus och önskar att vi hade upptäckt tapetgrund tidigare :)

Om du ska tapetsera behöver du inte nödvändigtvis spackla de områden som är släta, men om du ska måla kan det vara bra att dra ett tunt lager spackel över hela väggen (efter att större ojämnheter är spacklade) för att få samma struktur på hela väggen.

Det är alltid bättre att spackla flera tunna lager än ett tjockt, speciellt om man inte är van. Är det något problem att spacklet torkar fort? Det ska ju torka och slipas mellan lagren när du spacklar flera lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.