O Olaf3 skrev:
Inte långt kvar nu till den härliga känslan när taket är på plats
Nä, det ska bli väldigt skönt! Ska ut och lägga kondensväven nu, för plattan har torkat upp efter senaste snön och imorrn ska det komma en del regn!
 
Tomture61
Lite tokig ordning på byggandet :D
I mitt garagebygge , garaget 5 m brett , så fixade jag + gumman upp takstolarna .
Detta före ytterpanelen .
Takstolar las upp och ned mot hammarband , vändes sedan rätt en och en med hjälp av en stödregel .
Sista 2 blev knöligare men det gick det med .
 
Intressant tråd, fint jobb.
Har en fundering brukar man ställa väggen direkt på plattan? Brukar man inte mura upp ett varv med leca eller liknande. Tänkte för att inte insidans väggar (gips eller liknande) ska kunna suga upp eventuellt smältvatten från en snöig bil.

Eller har du fall mot mitten?
 
H HSP skrev:
Intressant tråd, fint jobb.
Har en fundering brukar man ställa väggen direkt på plattan? Brukar man inte mura upp ett varv med leca eller liknande. Tänkte för att inte insidans väggar (gips eller liknande) ska kunna suga upp eventuellt smältvatten från en snöig bil.

Eller har du fall mot mitten?
Kanske blir som i många andra garagefall, bilen utanför, snickeri, cyklar, mopeder och annat i garaget. ;)
Påminner mig om att det är dags att göra plats för bilarna.:oops:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Lite tokig ordning på byggandet :D
I mitt garagebygge , garaget 5 m brett , så fixade jag + gumman upp takstolarna .
Detta före ytterpanelen .
Takstolar las upp och ned mot hammarband , vändes sedan rätt en och en med hjälp av en stödregel .
Sista 2 blev knöligare men det gick det med .
Jag hade panelen tillgänglig en månad före takstolarna. Jag hade säkert fått upp takstolarna själv om jag gett mig fan på det också, men det gick väldigt smidigt när vi var ett gäng.

Sedan är det rätt rejäl skillnad på takstolar som är 5 och 7,2 breda…
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
H HSP skrev:
Intressant tråd, fint jobb.
Har en fundering brukar man ställa väggen direkt på plattan? Brukar man inte mura upp ett varv med leca eller liknande. Tänkte för att inte insidans väggar (gips eller liknande) ska kunna suga upp eventuellt smältvatten från en snöig bil.

Eller har du fall mot mitten?
Brukar och brukar, inga andra garage i byn har det, men jag har sett det och tog ett medvetet beslut att inte göra så. Dels så är garaget rätt mycket högre omgivande mark, sedan så har jag en golvbrunn med åtminstone ett svagt fall. Dessutom kommer jag ha golvvärme, så det kommer torka upp oavsett.

Och slutligen så kommer jag typ aldrig köra in någon bil i garaget, den får stå i carporten :cool:
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kanske blir som i många andra garagefall, bilen utanför, snickeri, cyklar, mopeder och annat i garaget. ;)
Påminner mig om att det är dags att göra plats för bilarna.:oops:
Så är det, det kommer bara i undantagsfall stå en bil i garaget.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Idag nåddes en viktig milstolpe, bilen står i carporten, med någon form av tak över sig!

Ett hus under konstruktion på kvällen med tända arbetslampor och en parkerad bil utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte igång med kondensväven vid 9, och min snälla granne kom och assisterade mig. Sedan jobbade vi på tills det började bli mörkt och jag skickade hem grannen så han fick ära farsdagsmiddag med sina barn :oops:

Sedan jobbade jag vidare till strax innan 18 då jag fått väven över nock. Det ska regna imorrn men nu kan jag äntligen ställa in saker i garaget som skydd för regnet (y)
Ljusskyn underifrån på tältliknande struktur i natten, med träd och dunkel bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I veckan kommer det inte hända så mycket, sambon drar till Barcelona med jobbet imorrn och är borta till fredag kväll, så jag kommer ha fullt upp med barnen :seenoevil: Möjligtvis hinner jag klyva den sista läkten som saknas och inhandla lite panel till vindskivor etc.

Men nästa helg smäller det igen, för då är tanken att plåten ska upp. Svärföräldrar samt svåger med familj kommer upp och då brukar det bli mycket gjort :ok:
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Fick hem ett till lass 0-32 idag som jag tänkte fylla upp i carporten med senare.

Hade eventuellt tänkt och gå ut och klyva lite mer läkt när jag lagt barnen, men såg att en skarv i plasten som jag inte satt fast riktigt blåst upp…så det blev både att klyva och sätta upp lite mer läkt för att stabilisera ifall det börjar blåsa igen. Fyra rader till tror jag det blev.

Byggarbetsplats på natten, halvfärdigt träkonstruktionsskelett, en bil parkerad, grushög framför, belysning från vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Greatstomp och 6 till
  • Laddar…
Bra jobbat!
Du har säkert tänkt på det men glöm inte duk under gruset.
 
N nochl skrev:
Bra jobbat!
Du har säkert tänkt på det men glöm inte duk under gruset.
Gruset ska läggas där det redan har lagts någon dm grus. Under det är det väldränerad sandmark så jag skippade duken.
 
S scim skrev:
Gruset ska läggas där det redan har lagts någon dm grus. Under det är det väldränerad sandmark så jag skippade duken.
Jag skulle nog tänka om ändå, det är billigt (549kr 30m2 byggmax N2 duk) och enkelt att rulla ut lite duk och väldigt irriterande när ogräset börjar komma upp.
 
N nochl skrev:
Jag skulle nog tänka om ändå, det är billigt (549kr 30m2 byggmax N2 duk) och enkelt att rulla ut lite duk och väldigt irriterande när ogräset börjar komma upp.
Jaha, du tänkte på ogräset, jag trodde du menade för att stabilisera underlaget.

Min erfarenhet är att i princip allt ogräs kommer ovanifrån, snarare än underifrån, och att markduk hjälper föga. I det här fallet i carporten ska ogräset igenom typ en halvmeter 0-32 och sedan igenom en plattläggning. Det ogräs som klarar av det förtjänar att leva isåfall :geek:
 
  • Gilla
JDoppingen och 1 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Jaha, du tänkte på ogräset, jag trodde du menade för att stabilisera underlaget.

Min erfarenhet är att i princip allt ogräs kommer ovanifrån, snarare än underifrån, och att markduk hjälper föga. I det här fallet i carporten ska ogräset igenom typ en halvmeter 0-32 och sedan igenom en plattläggning. Det ogräs som klarar av det förtjänar att leva isåfall :geek:
Okej gör så, vi har olika erfarenheter. :)
 
-10 inatt, så bäst att sprida ut grushögen innan den förvandlas till berg…vilket den delvis redan gjort men som traktorn kunde råda bot på. Är hyfsat nöjd med nivån, ett lager 0-16 eller 0-18 på det här och det får duga inför plattläggning nästa år!

Byggarbetsplats med halvfärdigt trähusstomme, teleskoplastare, grusväg och träd vid solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.