F fisgris8 skrev:
Gör det! Jätte intressant då jag själv bygger hus med min far och ska sedan försöka själv bygga ett garage på platta precis som du!
Var lite för ivrig så jag kom på att ta bild när jag börjat resa 150kg vägg enbart med muskelkraft (kom inte åt med traktorn) och syllisoleringen inte ville sitt kvar :rofl:

Resning av tyngd vägg med byggverktyg i bakgrunden på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut när väggen står upp:
Närbild av en trävägg och syll med löst isoleringsmaterial på betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och detta är resultatet när gavelväggen väl var rest:
Uppresad trävägg på betongplatta i byggprojekt, med stöttor och löst liggande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Tack för det ! Jätte rolig tråd att följa! :)
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Duktigt att lyckas bygga med småbarn. Jag tycker verktygen hinner fram, sen är det mellis. Jag hinner dra 2st skruv, sen är det lunch osv. Så en arbetsdag blir kanske 2timmar effektivt arbete :crysmile:
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Duktigt att lyckas bygga med småbarn. Jag tycker verktygen hinner fram, sen är det mellis. Jag hinner dra 2st skruv, sen är det lunch osv. Så en arbetsdag blir kanske 2timmar effektivt arbete :crysmile:
Idag var det ren bonus att jag hann något. Sambon kommer hem sent och minstingen hade sovit 1:20 på förskolan, vilket brukar betyda typ 45 min nedsovning för 15 min sömn (han är på skarven mellan 1 och 2 sovningar). Men idag tog det 10 min att sova ner honom och han sov 1:20 till, hann både med väggen och hämta dottern från hennes eftermiddagsaktivitet :D

Jag har sällan mer än 2 h effektivt arbete på en vardag jag heller, jobbar ju halvtid och det är mkt tid som går till lämning, hämtning, mellis etc.

Men det gäller ju att ha verktygen nära till hands och en klar plan vad man vill åstadkomma…
 
  • Gilla
joakimbrodd och 2 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Idag var det ren bonus att jag hann något. Sambon kommer hem sent och minstingen hade sovit 1:20 på förskolan, vilket brukar betyda typ 45 min nedsovning för 15 min sömn (han är på skarven mellan 1 och 2 sovningar). Men idag tog det 10 min att sova ner honom och han sov 1:20 till, hann både med väggen och hämta dottern från hennes eftermiddagsaktivitet :D

Jag har sällan mer än 2 h effektivt arbete på en vardag jag heller, jobbar ju halvtid och det är mkt tid som går till lämning, hämtning, mellis etc.

Men det gäller ju att ha verktygen nära till hands och en klar plan vad man vill åstadkomma…
Jag är dock riktigt imponerad av framfarten du lyckas med(y)
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Fredagen blev en förlorad dag då större delen av dagen gick åt att förbereda logistiken inför helgen, att packa familjen för att åka till svärföräldrarna och kapa, måla och hämta ytterpanel.

Runt 10 idag såg det ut så här:
Ett släp lastat med staplar av nymålad ytterpanel på en gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4 h senare senare var ~60kvm panel sågad och grundmålad:
Nygrundmålad och staplad ytterpanel i en verkstad, redo för vidare målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nykapade och grundmålade träpaneler i rött stödda mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svärföräldrarna köpte en rollbox för att måla om huset för något år sedan, men den har inte kommit till användning än, men idag blev det premiär!

Vi målade med Färgbergets slamfärg från Jula. Har använt den tidigare med gott resultat och jag hade ett presentkort på Jula som snart gick ut så den fick en ny chans! Vi spädde den ~15% och hällde i rollboxen. Jag stod vid brädhögen och kapade och sambo med svärfar skötte måleriet. Jag hade inbillat mig att jag skulle vara så jävla mycket snabbare och bygga upp ett berg med virke för målning, men faktum är att jag fick jobba hårt för att hålla jämna steg! Det tog c:a 20 sek per bräda genom rollboxen, och hälften av tiden var att måla ändträt på ena sidan.



Vi hade kunnat förbereda mer, men jag hade ändå inte fått med mig det på släpet på vägen upp. Så jag får se hur långt det här räcker och ta resten nästa sväng!
 
  • Gilla
Skogsmusen och 20 till
  • Laddar…
Ni borde bygga enkla distanser i form av två klossar 45x45 x 200mm som sedan sitter på ändarna på 2 parallella läktbitar ca 1.4m långa. 3 st sånna fixturer per lager funkar bra.

Då kan brädorna torka liggandes i sett 6-8 st per lager.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
K Knight skrev:
Ni borde bygga enkla distanser i form av två klossar 45x45 x 200mm som sedan sitter på ändarna på 2 parallella läktbitar ca 1.4m långa. 3 st sånna fixturer per lager funkar bra.

Då kan brädorna torka liggandes i sett 6-8 st per lager.
Så hade man kunnat göra, men garaget där vi höll till var rymligt så det gick bra ändå!
 
4 väggar resta! Dörren hamnade precis ovan en takstol så jag växlade av där, sedan var det en stolpe som hamnade precis mellan där två rör kommer upp i plattan så jag lät avväxlingen fortsätta en bit för säkerhetsskull.

Nybyggd trästomme för ett hus med fyra resna väggar på en betongplatta i ett lantligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var väl typ det här jag tänkt göra i helgen så då blir det lite småfix då istället…dra fast syllen, sätta dit sista biten hammarband, sträva lite bättre på insidan…och höststäda tomten.

Ja just det, Bauhaus öppnade ju i Umeå idag också…så jag snärtade dit i morse och köpte 25 balar 145mm isolering på 25%. Borde räcka en bra bit!

Vagn lastad med gul isolering i ett varuhus, inköpt med rabatt enligt inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ylven och 6 till
  • Laddar…
Nissens
S scim skrev:
4 väggar resta! Dörren hamnade precis ovan en takstol så jag växlade av där, sedan var det en stolpe som hamnade precis mellan där två rör kommer upp i plattan så jag lät avväxlingen fortsätta en bit för säkerhetsskull.

[bild]

Det var väl typ det här jag tänkt göra i helgen så då blir det lite småfix då istället…dra fast syllen, sätta dit sista biten hammarband, sträva lite bättre på insidan…och höststäda tomten.

Ja just det, Bauhaus öppnade ju i Umeå idag också…så jag snärtade dit i morse och köpte 25 balar 145mm isolering på 25%. Borde räcka en bra bit!

[bild]
Är det inte bättre att vädersäkra innan du isolerar?
 
Nissens Nissens skrev:
Är det inte bättre att vädersäkra innan du isolerar?
Haha, ja jag hade inte tänkt isolera innan vindduk och takplåt är på plats. Men det är ju dumt att inte handla när det är 25% :cool:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens
S scim skrev:
Haha, ja jag hade inte tänkt isolera innan vindduk och takplåt är på plats. Men det är ju dumt att inte handla när det är 25% :cool:
Aha, ok. Jag brukar vänta tills panelen och råspont/papp är uppe. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Aha, ok. Jag brukar vänta tills panelen är uppe. :)
Panelen ligger och väntar på vindduken. Takplåt och takstolar är nån vecka bort…så jo, även panelen kommer vara på plats. Dock ej lockläkten.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Idag har jag rättat upp och strävat alla väggar, samt börjat att förankra i plattan, men jag slet ut betongborren och får fortsätta det senare. Istället så började jag med carportväggarna och det gick ju ganska bra!

Höljda trästommar av en carport under konstruktion i skymningen, med material och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir det tveksamma nöjet att klyva till några hundra meter läkt
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Svärföräldrarna köpte en rollbox för att måla om huset för något år sedan, men den har inte kommit till användning än, men idag blev det premiär!
Lite OT men, hur använder man en rollbox för att måla om? Plockar man ner panelen, målar och upp med den igen.:surprised:
 
  • Haha
john.h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.