pdov
Inne i garaget alla dagar om jag får välja.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Blir väl bra med en vanlig vindslucka i garaget.
Sen kan du göra en lucka därifrån och ut till utrymmet över carporten. (y)

//AA
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Tomture61
S scim skrev:
Jag klurar lite på hur jag ska göra för att få access till vindsutrymmet när innertaken är på plats i garage o carport. Min initiala plan var att sätta en vindstrappa i carporten och ta mig upp därifrån, men nu överväger jag att köpa en isolerad dito och sätta i garaget istället.

Utrymmet mellan carport är frånskiljt med vindduk, men tänkte gör någon enklare dörr däremellan.

Målet är ju att ha lite enklare förvaring däruppe, och jag tänker att det nog är trevligare att komma från ett varmt utrymme när man flyttar saker upp och ner. Dessutom lär det ju alltid stå nån bil i vägen i carporten, men i garaget kan jag placera den där bilen inte hamnar.

Någon som har en åsikt?
Beror lite på vad du tänker förvara på vinden :thinking:
Är det virke så en lucka på gaveln på baksidan .
Är det småprylar så från garagedelen .
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Beror lite på vad du tänker förvara på vinden :thinking:
Är det virke så en lucka på gaveln på baksidan .
Är det småprylar så från garagedelen .
Mest småprylar, men det är ju inte hela världen om en och en annan planka får åka upp via garaget heller, då är det ju bara att styra vidare genom luckan till carport-delen.
 
Det var inte helt utan problem jag, själv, satte upp byggplasten längs väggarna…men liksom det mesta går det bara man ger sig fan på det. Har inte köpt glesen så jag ”säkrade” med lite läkt jag hade liggande tills vidare. Kastade upp några skivor isolering också, men måste nog ta en sväng på Byggmax/K-rauta och handla på mig lite (150m) gles innan jag ger mig på resten.

Ofärdigt källarutrymme med isolering, byggmaterial och cyklar. Sladdar och trähögar syns. Pågående renovering möjligtvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Hade tänkt åka och köpa gles idag, men släpvagnen var full med bråte och åvc var stängt, så det får bli imorrn! Så istället så satte jag upp sista våden plast i taket och grovstädade lite:
Oisolerat garage med byggmaterial, verktyg, cyklar och träplankor. Rörigt, under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyxade till det och körde byggfläkten, den orkade iaf höja tempen från -10 till -5 trots delvis öppet till vinden och inte färdigisolerat, men det gjorde stor skillnad för arbetskomforten!
 
  • Gilla
kingen101 och 5 till
  • Laddar…
Måste bara säga grymt jobbat! Mycket inspirerande att följa bygget:D
 
  • Gilla
  • Älska
Saelen och 1 till
  • Laddar…
Trotsade snöovädret och åkte på ÅVC samt XL Bygg idag. Hade tänkt åka på Byggmax men till min förvåning var XL rejält mycket billigare på gles och 45x45. Dessutom fick man ju stå inne i en varm lokal och lasta!
Släpvagn lastad med träplank i byggvaruhus med träregaler och säckar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan satte jag upp knappt hälften av glesen, tillräckligt så isoleringen inte ramlar ner
Under konstruktion, isolering, träreglar, verktyg, cyklar, arbetsbelysning, kablar på betonggolv, oinredd byggnadsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 7 till
  • Laddar…
Har isolerat ”färdigt” på vinden:
Vindisolering, träbjälkar, vindskyddsfilm, osynlig ventilation, promenadvägsbrädor, takstolar, isoleringsmaterial, mörk och tom vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte lägga över nån isolermatta åt andra hållet, men det får bli till våren.

Hittade en liten innerdörr på byggåtervinningen på ÅVC igår, den fick följa med hem och bli temporär garageport:
Oisolerat garage, stege, trädörr, bil, snö, byggnadsmaterial, vindskydd, oavslutad renovering, röda väggar, kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
h3nk3 och 11 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Trotsade snöovädret och åkte på ÅVC samt XL Bygg idag. Hade tänkt åka på Byggmax men till min förvåning var XL rejält mycket billigare på gles och 45x45. Dessutom fick man ju stå inne i en varm lokal och lasta!
[bild]
Sedan satte jag upp knappt hälften av glesen,

tillräckligt så isoleringen inte ramlar ner
Ren nyfikenhet vad kostade virket på XL?
[bild]
 
Oj, jag betalade 3476 för allt, har inte kvittot i närheten, men gissar att det var ~170m 28x72 och 84m 45x45.

Vill minnas att det skulle kostat knappa tusenlappen mer på Byggmax.
 
  • Gilla
N.Juvakka och 1 till
  • Laddar…
Efter lite uppehåll så gjorde jag en liten insats i garaget igen och fipplade dit plasten på drygt två av väggarna. Behöver komplettera med lite mer isolering sedan.

Oisolerad lada eller garage med cyklar, barnvagn, byggmaterial, verktyg, och plasttäckning på väggar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mathias12 och 3 till
  • Laddar…
Sakta men säkert går det framåt…styrde upp nästan all gles idag, ska gå över med spikpickan och panga fast det imorgon.
Takbjälkar med isolering, lysrör, arbetsrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
100% isolerat och plastat, 90% läktat för installationsskikt. Det var lite pillrigt vid inkommande el och golvvärme, men fick till det ganska bra. Får nog upp resten av läkten imorrn, sedan ska jag bege mig och köpa kopiösa mängder vp-rör samt lite OSB till hörnen så jag kan känna mig helt trygg med väggarnas stabilitet…
Byggplats inomhus, isolering i väggar och tak, verktyg och material utspridda, konstruktion av trä, oavslutat projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte sätta dosor cc120 runt hela garaget ungefär mitt på väggen, då borde man ju alltid ha ström inom en armlängds avstånd!
 
Redigerat:
  • Gilla
erikmartinsson01 och 7 till
  • Laddar…
Brassade iväg till Bauhaus och Jula i förmiddags och köpte 15st OSB-skivor och lika många 20mm 3 meters VP-rör. Läktade klart det sista och satte upp några skivor i hörnen.
Oisolerad byggnad under konstruktion med träreglar, isolering, verktyg och cyklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa steg är att dra alla rör, men väntar nog in alla dosor jag beställt.
 
  • Gilla
Carpetos och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.