Hej,
Jag har lite bekymmer med att föra över min kalender och kontakter till min nya dator. Det har även visat sig att det skapats tre olika kalendrar pga tidigare datorbyte och att äldre delar spara i en offlinefolder.

Jag har tre frågor:
1. Hur slår man ihop dessa tre kalendrar till en så jag kan föra över en komplett kalender till min nya dator?
2. Såg att nya Outlook inte accepterar .pst-filer. Hur för man då över Kalender, kontakter etc till ny dator?
3. Kan jag anlita en IT-tekniker från Microsoft att hjälpa mig med detta? Hur får jag tag på dem? Eller finns det annan konsult som är en klippa på detta som jag kan anlita?

Försöker komma fram till Microsoft, men det är ju hopplöst via deras on-line support. Jag kommer aldrig fram till någon där jag ens kan beskriva problemet…. Vill prata/chatta med någon som kan detta inte komma till forum med generella svar….

Tack!

Vilken E-posttjänst använder du? Office 365, outlook.com, någon tjänst via din internetleverantör?

Idag är det absolut vanligaste att du bara loggar in på ditt E-postkonto på Outlook på din nya dator och får din kalender och dina kontakter från servern.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Outlook Office

A _ametist_ skrev:
Outlook Office
Nja, det är nog inte den bakomliggande tjänsten. Frågan är vem som hanterar e-postservern som alla mail går genom? Vet vi vilken tjänst du använder är det lättare att kunna ge råd.

Har du provat att helt enkelt logga in på Outlook med dina kontouppgifter på den nya datorn?

Bart Bart skrev:
Nja, det är nog inte den bakomliggande tjänsten. Frågan är vem som hanterar e-postservern som alla mail går genom? Vet vi vilken tjänst du använder är det lättare att kunna ge råd.

Har du provat att helt enkelt logga in på Outlook med dina kontouppgifter på den nya datorn?
Hur menar du med bakomliggande tjänst?
Det ska gå från en mailadress till en ny dator med annan mailadress. Så jag kan inte bara logga in på min nya dator tyvärr.

arneri68 arneri68 skrev:
Har du försökt dig på [länk]
Ja, jag har även försökt nå Microsoft för support, men fastnar bara i deras Supportsnurror….
Jag är dessutom urkass på it-själv, så helst skulle jag vilja hitta en IT-tekniker/konsult som kan hjälpa mig med detta.

A _ametist_ skrev:
Hur menar du med bakomliggande tjänst?
Det ska gå från en mailadress till en ny dator med annan mailadress. Så jag kan inte bara logga in på min nya dator tyvärr.
Det var ny information. Du säger inget om att det olika konton i första inlägget. I nya Outlook kan du fortfarande växla till klassisk outlook, som har ett bredare stöd för .pst-filer.

Har du tillgång till det gamla kontot kan du ha båda kontona Outlook samtidigt.

https://support.microsoft.com/sv-se...ook-2016-5ae457b2-c4dd-461c-a3ed-8c620dd83c30

Är inte IT gubbe, men går det inte att kopiera filerna till ett USB-mine och sen in på den nya datorn.

A _ametist_ skrev:
Ja, jag har även försökt nå Microsoft för support, men fastnar bara i deras Supportsnurror….
Jag är dessutom urkass på it-själv, så helst skulle jag vilja hitta en IT-tekniker/konsult som kan hjälpa mig med detta.
Elgiganten har väl någon support man kan använda? Eller är det endast för produkter köpta hos dem?
Annars är det nog att googla "privat it-support" och lägga till din ort så borde du få upp alternativ. Hur bra dessa sen är vet ju ingen innan man testat.

J jonaserik skrev:
Är inte IT gubbe, men går det inte att kopiera filerna till ett USB-mine och sen in på den nya datorn.
Nej, tyvärr. Just kontakter och kalender och E-post ligger i databasfiler som måste öppnas av rätt program. Så enda chansen är att exportera ut dem i någon form av databasexportfil. Outlook använder då filformatet .pst eller kommavgränsad fil som kan öppnas av t ex Excel för redigering.

Bart Bart skrev:
Så enda chansen är att exportera ut dem i någon form av databasexportfil. Outlook använder då filformatet .pst eller kommavgränsad fil som kan öppnas av t ex Excel för redigering.
Export och import av csv filer beskrivs i länken jag postade i inlägg 4.

Det bör vara hyggligt enkelt att följa anvisningarna. Har ej testat själv, men Microsofts anvisningar brukar fungera.

arneri68 arneri68 skrev:
Export och import av csv filer beskrivs i länken jag postade i inlägg 4.

Det bör vara hyggligt enkelt att följa anvisningarna. Har ej testat själv, men Microsofts anvisningar brukar fungera.
Jag håller med, det brukar inte vara så svårt om man tar det i tur och ordning som det står.

J jonaserik skrev:
Jo, om det har jag gjort tidigare. Det är inte svårt.
Det som ställer till det nu är att det av olika anledningar bildats tre olika kalendrar vid diverse PC-byten. Nu när jag har en ny PC igen tänkte jag att jag vill slå ihop dessa så jag har en kalender.

Bart Bart skrev:

Hur menar du med e-post tjänst? Jag använder Outlook Office är det väl tror jag. Jag använder inget gmail, hot,air eller liknande utan Outlook Office heter det väl?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.