N Nerre skrev:
Däckostnaden blir inte många kronor. Den här insändaren klagar på en kostnad på 2 kronor per mil.
[länk]

Jag kör ju så lite (800 mil om året) att min service görs en gång om året, den är typ aldrig baserad på körsträcka. Men visst, kostnaden för servicen påverkas kanske av hur långt bilen gått totalt sett.


Om jag kör 800 mil om året och använder min bil till en 100 mil långresa så är det alltså 12,5% av eventuella reparationskostnader.

Då jag kör 800 mil om året har jag svårt att komma upp över de 1500 mil om året som min försäkring täcker. Jag räknade på det och inte ens om jag skulle börja bilpendla till jobbet kommer jag upp över 1500 mil om året.

Nu handlade ju fråga om att hyra en likadan bil man har. Alla de där kostnaderna du räknar upp att man sparar får ju istället uthyrningsföretaget. De lär inte direkt bjuda på de kostnaderna, utan de täcks av hyran du betalar.
Många bilar kan hyras med fria mil. Kör man då långt på kort tid blir det lönsamt för dig och mindre lönsamt för företaget som hyr ut bilen. Hyrbilsföretagen brukar sälja bilen innan första servicen så de slipper service, däck, reparationer. Bara värdeminskning för deras del.

Så däck 1 - 2 kr milen. 100 - 200 kr.

Om du kör 800 mil ska du inte försäkra för 1500 mil. Minska till 1000 mil så sänker du premien. Och långresan blir dyrare då du gör övertramp på sträckan ;)

Vad är då dina årliga reparationskostnader? Troligen inte mindre än 5000 kr i snitt över längre tid. 12,5% blir 625 kr.

Glömde ta med värdeminskning per mil. Lite komplicerat eftersom det även beror på bilens ålder. Värdeminskningen är kanske 10 kr milen för din bil. Osäkerhet runt vad en extra mil gör för värdeminskningen. 1000 kr.

Totalt blir det ca 2000 kr med ditt sätt att räkna och ditt körmönster. Du hittar nog ett weekendpris under det, En ännu längre resa i hyrbilen och den betalar sig ännu bättre.

När jag hyrde en Volvo att ersätta min egna Volvo kostade det 2200 för en vecka, men det var många år sedan. Om en vecka har jag bokat en Tesla och den kostar 4800 för en vecka på ett större hyrbilsföretag. Nu ville du ju inte hyra en Tesla utan en likadan bil så du kommer billigare undan. På min kommande resa kan jag å andra sidan kvitta diesel mot el, så det blir några ytterligare kronor per mil.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
I Stockholm är det inte ovanligt att en garageplats i innerstaden kostar typ 5-6000 kr/mån. Då är det billigare att åka kommunalt + taxi och hyra bil vid behov.
Och gatuparkeringar är genuint jobbiga, både att ens hitta en plats, dessutom behöva flytta bilen städdagar. Och inte är det speciellt billigt heller.
Jag vet av folk som haft "sommarbil", då är det inte frågan om en frän cab eller fin veteranbil, utan en bruksbil som parkeras hon nån bekant eller på ett sommarställe för att användas på semestrar etc men för att slippa ha den i innerstaden med allt vad det kostar och innebär. Jag har själv aldrig bott i sthlm innerstad men väl rätt centralt i Uppsala - jag cyklade nästan överallt, även om jag faktiskt större delen av tiden hade bil då också. Ett tag när jag var student bodde jag så att jag varje morgon under frukosten fick bevaka bilen och om p-vakten kom så fick jag springa ut och flytta (annars brukade jag använda bilen för att det var gratis parkera på natten men kostade på dagen, var billigare att parkera på universitetet (som då låg utanför city och hade gratis parkering)). Har för mig det fanns nånstans man kunde stå där det gick att stå gratis även dagtid, men förmodligen längre bort så att det var för jobbigt om man skulle ha bilen dagen efter... Jag klarade mig från att få p-böter tror jag (ev fick jag det nån enstaka gång) men det visar ju på att det kan vara jobbigt att ha bil om man inte har en plats där den kan stå flera dagar (eller veckor) i sträck om man inte nyttjar den dagligen...
 
J jocke31 skrev:
I Stockholm är det inte ovanligt att en garageplats i innerstaden kostar typ 5-6000 kr/mån.
Men återigen! Varför tar man/ni/du Stockholms innerstad som ett exempel på att "bo i städer". Det är förvisso ett exempel på att bo i en stad, men det är det mest extrema exemplet Sverige kan uppvisa och därför inte ett speciellt bra eller representativt exempel.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men återigen! Varför tar man/ni/du Stockholms innerstad som ett exempel på att "bo i städer". Det är förvisso ett exempel på att bo i en stad, men det är det mest extrema exemplet Sverige kan uppvisa och därför inte ett speciellt bra eller representativt exempel.
Det är problematiskt även i Stockholms förorter (+2 mil från city) och medelstora städer, P förbud på gatorna och ett fåtal p och garageplatser per lägenhet i nybyggda områden är brukligt, Inte lika högt pris men 1500 i månaden får man nog räkna med.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P Pin skrev:
Om du kör 800 mil ska du inte försäkra för 1500 mil. Minska till 1000 mil så sänker du premien.
Jag håller med om att det är onödigt att försäkra för 1500 mil om man kör 800 mil om året, men minskningen kostnadsmässigt blir ibland knappt märkbar. Jag ökade sträckan på min ena bil till 2000 mil om året för ett antal år sen och fick betala extra för det, minns inte hur mycket, kanske 500-600 om året. Nu upptäckte jag att den fortfarande stod på 2000 mil, vilket var helt onödigt, kanske skulle det räcka med 1000, men jag tänkte minska till 1500 iallafall. Ringde försäkringsbolaget och de räknade på det och kom fram till att premien skulle minska med 1 kr/månad :crysmile:
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är problematiskt även i Stockholms förorter (+2 mil från city) och medelstora städer, P förbud på gatorna och ett fåtal p och garageplatser per lägenhet i nybyggda områden är brukligt, Inte lika högt pris men 1500 i månaden får man nog räkna med.
Absolut. Inte jättelätt att hitta p-plats i alla ytterområden heller. Eller ens i mindre städer alla gånger, vilket man kan konstatera när man bilar genom Sverige. Har t ex snurrat runt i såväl Örebro som Helsingborg, Västerås och Ystad och letat plats. Och Malmö ska vi inte ens tala om…
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag vet av folk som haft "sommarbil", då är det inte frågan om en frän cab eller fin veteranbil, utan en bruksbil som parkeras hon nån bekant eller på ett sommarställe för att användas på semestrar etc men för att slippa ha den i innerstaden med allt vad det kostar och innebär. Jag har själv aldrig bott i sthlm innerstad men väl rätt centralt i Uppsala - jag cyklade nästan överallt, även om jag faktiskt större delen av tiden hade bil då också. Ett tag när jag var student bodde jag så att jag varje morgon under frukosten fick bevaka bilen och om p-vakten kom så fick jag springa ut och flytta (annars brukade jag använda bilen för att det var gratis parkera på natten men kostade på dagen, var billigare att parkera på universitetet (som då låg utanför city och hade gratis parkering)). Har för mig det fanns nånstans man kunde stå där det gick att stå gratis även dagtid, men förmodligen längre bort så att det var för jobbigt om man skulle ha bilen dagen efter... Jag klarade mig från att få p-böter tror jag (ev fick jag det nån enstaka gång) men det visar ju på att det kan vara jobbigt att ha bil om man inte har en plats där den kan stå flera dagar (eller veckor) i sträck om man inte nyttjar den dagligen...
Spontant känns det igen från många städer i Sverige, dvs gratis på natten men inte jättebilligt på dagen. Och städnätter som gör att man måste flytta bilen då och då.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller med om att det är onödigt att försäkra för 1500 mil om man kör 800 mil om året, men minskningen kostnadsmässigt blir ibland knappt märkbar. Jag ökade sträckan på min ena bil till 2000 mil om året för ett antal år sen och fick betala extra för det, minns inte hur mycket, kanske 500-600 om året. Nu upptäckte jag att den fortfarande stod på 2000 mil, vilket var helt onödigt, kanske skulle det räcka med 1000, men jag tänkte minska till 1500 iallafall. Ringde försäkringsbolaget och de räknade på det och kom fram till att premien skulle minska med 1 kr/månad :crysmile:
Öka 500 mil kostar 600 kr, minska samma sträcka kostar 12 Kr :surprised::rofl:
 
P Pin skrev:
Det är problematiskt även i Stockholms förorter (+2 mil från city) och medelstora städer,
Det kan det absolut vara. Det kan också vara ganska oproblematiskt och inte speciellt dyrt. Det har det varit för mig i sisådär 38 av 40 år som boende i stad med bil. I ett par år var jag "mellan parkeringsplatser" och då var det lite strul ibland men sett över hela tiden har det fungerat utmärkt.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Har t ex snurrat runt i såväl Örebro som Helsingborg, Västerås och Ystad och letat plats. Och Malmö ska vi inte ens tala om…
Fast @djac pratade om att bo i en stad. Inte om att som besökare hitta tillfälliga parkeringar.
 
Fairlane
P Pin skrev:
Öka 500 mil kostar 600 kr, minska samma sträcka kostar 12 Kr :surprised::rofl:
Några år emellan och minskning från helförsäkring till halvförsäkring.
Såg inte någon poäng att minska körsträckan.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast @djac pratade om att bo i en stad. Inte om att som besökare hitta tillfälliga parkeringar.
Det är jag med på, men gatuparkeringarna är ju desamma som boendeparkeringarna utom för de som har en egen plats eller garage.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
utom för de som har en egen plats eller garage.
Fast det har jag som stadsboende nästan alltid haft.
 
Tror man får se Stockholm med egna förutsättningar och infrastruktur, trängsel, etc, sedan lite större städer ett 10-tal och generellt resten av landet.
Bor i stad med 60-tusen, i princip inga parkeringsproblem någonstans och högtrafik med risk för köbildning inträffar med fem bilar vid de få trafikljusen.

Så det är väldigt olika förutsättningar.
Jag pendlade i många år och några gånger i veckan med flyg, A-Express (första åren flygbuss) och sedan t-bana/buss. Brukade få tända på kontoret när jag kom.;)

Och det känns som liknande med elbilsförutsättningar.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Om man ska tolka "-det beror på" som att man ska strunta i "Bor man i städer blir det snabbt obekvämt att ha en bil som man inte använder dagligen" så visst. ;)

Sen verkar du väldigt fokuserad på att bo i "innerstäder"/centralt i någon av våra få storstäder. Att bo i en stad är oftast något helt annat och jag ser inte att det för bilägaren i villaområdet i Täby eller bostadsrättshavaren med garage i Umeå, eller på många andra ställen, behöver vara opraktiskt med bil som inte används dagligen.
Nej, Täby ligger för mig inte "i stan", så det är möjligtvis där felkällan ligger.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.