Alfredo Alfredo skrev:
Det du kallar "extremt inflexibel" kallar jag helt normalt och som de allra flesta. :D

Ja som de allra flesta med andra ord. :D

Även när det gäller önskemålet om kombi tycker jag @Nerre är som de allra flesta. Ta en titt på godtycklig parkering så gissar jag att 80-90 procent av bilarna är kombi- eller halvkombivarianter. Gick på kul in på en bilhandlarsida och på deras förstasida var 32 av 39 bilar, alltså 82 procent, någon form av kombi.
Återigen. Alla är som sagt olika. För endel som bor mitt i stan och åker kollektivt är det enklare att hyra en bil när det behövs än att hålla på och leta parkeringar och få p-böter. För andra ute på landet som drar hästtransporter, har 2 mil grusväg utan bussar till närmsta granne är poolbil otänkbart.

Generell trend i samhället tror jag dock är att vi kommer gå mot delningsekonomi, att fler inte äger bil mm utan hyr när det behövs.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Det är klart det GÅR, men det blir krångligare. Som jag har nämnt flera gånger i tråden så är en av anledningarna till att jag äger en bil bekvämligheten, den är alltid tillgänglig, bara att gå till garaget och hämta den.

Du nämner att du känner folk som klarar sig utan bil, så varför ska man ens ha en elbil om det går lika bra utan bil?
Bor man i städer blir det snabbt obekvämt att ha en bil som man inte använder dagligen, man kan väl bara konstatera att -det beror på!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det du kallar "extremt inflexibel" kallar jag helt normalt och som de allra flesta. :D

Ja som de allra flesta med andra ord. :D

Även när det gäller önskemålet om kombi tycker jag @Nerre är som de allra flesta. Ta en titt på godtycklig parkering så gissar jag att 80-90 procent av bilarna är kombi- eller halvkombivarianter. Gick på kul in på en bilhandlarsida och på deras förstasida var 32 av 39 bilar, alltså 82 procent, någon form av kombi.
Jag bor i yttre Nacka, och på parkeringarna i mina trakter (typ Orminge och Gustavsberg) är den spontana känslan snarast 80% SUV/crossover, 10% EPA/moppebil och 10% övrigt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varför blanda in halvkombi?
För att jag personligen inte vet hur definitionen exakt ser ut och vilka bilar som räknas som kombi respektive halvkombi. :oops::D

Jag tittade precis ut genom fönstret och räknade till tolv bilar efter gatan. Alla var faktiskt "kombiaktiga" men hur många som "formellt" är att anse som kombi respektive halvkombi vågar jag inte gissa.
 
J jocke31 skrev:
Jag bor i yttre Nacka, och på parkeringarna i mina trakter (typ Orminge och Gustavsberg) är den spontana känslan snarast 80% SUV/crossover, 10% EPA/moppebil och 10% övrigt.
Första googlebilden, helt utan av mig "justerad vinkling", från parkeringen vid Ikea Kungens Kurva. Nog tycker jag kombivarianter är väldigt vanliga.

Full parkeringsplats med många olika bilar, asfalt, dagtid, inga tydliga personer.

Även i Orminge verkar det finnas mycket kombiliknande bilar parkerade. :D

Full parkeringsplats utanför köpcentrum på molnig dag. Skyltar visar butiker och tjänster. Människor syns i bakgrunden.

Men det lär väl finnas någon statistik kring detta om någon orkar leta. Rätt OT sidospår dock.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D djac skrev:
Bor man i städer blir det snabbt obekvämt att ha en bil som man inte använder dagligen
Det var en extremt grov generalisering! :thumbdown:

Även i städer har man ofta en egen parkeringsplats och har man det vet jag inte varför det skulle bli "obekvämt". Jag har bott runt 40 år i olika medelstora städer med bil som jag ofta inte använt dagligen. Kanske två av dessa 40 år har det varit obekvämt på grund av att jag under dessa två år inte haft en "bra" egen parkering.

Bor man på Södermalm stämmer säkert det du skriver ofta men att bo i städer omfattar så mycket mer än att bo centralt i storstäder.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Humor måste det väl ändå vara att klaga på elbilar som blir stående i snöstorm och istället förespråka en bränslecellsbil som går att ladda på 5 ställen i landen.
Ja, tror man att elbilar inte är något för landsbygden har man en del att lära om körmönster och var och hur man kan ladda.

Att det inte köps lika mycket nya bilar på landet som i stan gör att det kommer ta tid innan spridningen är lika stor, men det har inget med möjlighet att ladda att göra; tvärtom är det ofta enklare att få till smidig laddning utanför städerna än i dem.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Det var en extremt grov generalisering! :thumbdown:

Även i städer har man ofta en egen parkeringsplats och har man det vet jag inte varför det skulle bli "obekvämt". Jag har bott runt 40 år i olika medelstora städer med bil som jag ofta inte använt dagligen. Kanske två av dessa 40 år har det varit obekvämt på grund av att jag under dessa två år inte haft en "bra" egen parkering.

Bor man på Södermalm stämmer säkert det du skriver ofta men att bo i städer omfattar så mycket mer än att bo centralt i storstäder.
Tvärtom, -det beror på öppnar för alla kombinationer, dvs tvärtemot en generalisering. Däremot blir det snabbt mycket svårare att ha bil parkerad, när man bygger i innerstäderna idag så utgår man ifrån billöshet och de nya områdena har väsentligt färre parkeringsmöjligheter än vad man räknade med förr, bor man där får man antingen ha stor tur och dessutom flytta bilen varje dag, eller hitta parkering långt iväg och cykla dit och flytta bilen varje dag, om man då inte har kunnat abonnera såklart men de platserna ökar mycket snabbt i pris.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D djac skrev:
Tvärtom, -det beror på öppnar för alla kombinationer, dvs tvärtemot en generalisering.
OK. Om man ska tolka "-det beror på" som att man ska strunta i "Bor man i städer blir det snabbt obekvämt att ha en bil som man inte använder dagligen" så visst. ;)

Sen verkar du väldigt fokuserad på att bo i "innerstäder"/centralt i någon av våra få storstäder. Att bo i en stad är oftast något helt annat och jag ser inte att det för bilägaren i villaområdet i Täby eller bostadsrättshavaren med garage i Umeå, eller på många andra ställen, behöver vara opraktiskt med bil som inte används dagligen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Skriv inte din adress, skriv området så går det bättre tror jag.
Jag försökte med kommunen men det funkade inte heller.
 
P Pin skrev:
- däck (dividera priset med hur många mil de håller)
Däckostnaden blir inte många kronor. Den här insändaren klagar på en kostnad på 2 kronor per mil.
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-normalt-dackslitage-29649
- service (dividera priset för servicen med antal mil i serviceintervallet)
Jag kör ju så lite (800 mil om året) att min service görs en gång om året, den är typ aldrig baserad på körsträcka. Men visst, kostnaden för servicen påverkas kanske av hur långt bilen gått totalt sett.

- reparationer (reparationskostnaderna per körd mil, tex slitage bromsar, stötdämpare och liknande slitdelar)
Om jag kör 800 mil om året och använder min bil till en 100 mil långresa så är det alltså 12,5% av eventuella reparationskostnader.
- försäkring om det är många mil med hyrbilen som ersätter mil med egen bil. Längre årlig körsträcka ger högre försäkringspremie
Då jag kör 800 mil om året har jag svårt att komma upp över de 1500 mil om året som min försäkring täcker. Jag räknade på det och inte ens om jag skulle börja bilpendla till jobbet kommer jag upp över 1500 mil om året.
- du kan äga en bil som inte klarar av (eller är optimerad för) resan när du hyr bilen. Alltså kan du äga en billigare bil som inte klarar alla eventualiteter
Nu handlade ju fråga om att hyra en likadan bil man har. Alla de där kostnaderna du räknar upp att man sparar får ju istället uthyrningsföretaget. De lär inte direkt bjuda på de kostnaderna, utan de täcks av hyran du betalar.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
D djac skrev:
Bor man i städer blir det snabbt obekvämt att ha en bil som man inte använder dagligen, man kan väl bara konstatera att -det beror på!
Varför blir det obekvämt?
 
Maltemullvad Maltemullvad skrev:
EQS?
Ja.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Jag försökte med kommunen men det funkade inte heller.
Konstigt. Jag testade att skriva Stockholm, men nu har jag testat skriva några kommuner också och det verkar fungera.

Man får förslag på bilar, med information om modell och bild, pris, och om bilen kan köras ut eller inte, vilket många verkar kunna göra, vet dock inte vad det kostar.
 
D djac skrev:
Tvärtom, -det beror på öppnar för alla kombinationer, dvs tvärtemot en generalisering. Däremot blir det snabbt mycket svårare att ha bil parkerad, när man bygger i innerstäderna idag så utgår man ifrån billöshet och de nya områdena har väsentligt färre parkeringsmöjligheter än vad man räknade med förr, bor man där får man antingen ha stor tur och dessutom flytta bilen varje dag, eller hitta parkering långt iväg och cykla dit och flytta bilen varje dag, om man då inte har kunnat abonnera såklart men de platserna ökar mycket snabbt i pris.
I Stockholm är det inte ovanligt att en garageplats i innerstaden kostar typ 5-6000 kr/mån. Då är det billigare att åka kommunalt + taxi och hyra bil vid behov.
Och gatuparkeringar är genuint jobbiga, både att ens hitta en plats, dessutom behöva flytta bilen städdagar. Och inte är det speciellt billigt heller.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.