J jocke31 skrev:
Till båda våra bilar (MG ZS och Mustang Mach-E) så fick man med både schukoladdare och typ2-kabel. Till Mach-E:n fick man dessutom med en CEE-laddare. Men det varierar säkert.
Ja för de ingår inte på de märken jag räknade upp. Fick med en typ 2 kabel.
Om jag planerar nån körning där det inte går att ladda typ2 så tar jag dieseln istället =)
 
sunnis sunnis skrev:
BMW :)

Då får man t.o.m med en trefas 11kW laddare (utbytbar kabel med olika ändar).

Men gratis är den inte eftersom den är inräknad i bilpriset i slutändan.

Förr skickade även Volvo med en 2kw laddare.

Dessa finns även köpa begagnat för ca 1000kr av folk som tycker de är onödiga, oftast oanvända. Har alltid en laddare i mina elbilar i lönnfacket i skuffen.
Opel (eller ja peugeot och citra med) så kunde man välja mellan att köpa eller leasa en kabel. Säljaren på opel sa att jag skulle köpa en själv vid sidan av.
Nu blev det ju inte opel för de kunde inte leverera och det blev man ju gladöver och fick en bättre bil så sett =)
 
R rindler skrev:
Här kör Teslabjørn en Hyundai Ioniq 6 (avsiktligen) till den är helt tom på batteri. "Räddas" av en annan Ioniq 6 som passerar förbi som kan släppa 16A som V2D. Tar ju lite längre tid att fylla på en dunk bensin men funkar ju fint. Inte osannolikt att det kör runt fler bilar på våra gator som kan ladda upp andra bilar med V2D än vad det är folk som kör runt med extra bensindunkar i bagageutrymmet. [media]
Det går ännu snabbare om man bogserar och låter bilen ladda med hjälp av regen. Då går det att bli räddad av fossilare också
 
  • Gilla
  • Wow
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vilka bilmärken slänger med en gratis "nödladdare" ? Vw, opel, kia har inte det.
Jag fick med både schukoladdare och typ2-kabel till vår VW e-up.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
kisumisu
R Robert-san01 skrev:
Man får rätt mycket skatt, service och soppa för 750k.
Jo det får man, men då får man oftast en gammal bil också. Nya bensin/diesel kostar också. Lite beroende vilket märke du köper. Så är även EL man behöver inte köpa den dyraste Teslan eller Mercan.

En kompis till mig tyckte det var roligt när jag sade det här. Dvs det mest ekonomiska är att köra en 30+ diesel, den är skattebefriad och drar relativt lite, har inte Ad blue, har inte partikelfilter plus den har inga datagrejor! En sprillans ny bil ja då ska man ha EL, inga dyra service (som man påtvingad med ny bil), du kan köra billigt (lite beroende ditt elavtal och var du laddar...men inte så beroende vad staten o kapitalet bestämmer eller vad oljeshejkerna utomlands bestämmer). Elpriserna är höga idag jag vet, men el är ändå enklare framställa än diesel och bensin. Dock så vet jag inte hur etanolbilar fungerar går det köra hemkört i dem? ;) Men likväl beroende av olja i alla fall på motorolja.

En sak är dock lite oroande är elvägar och hydrogen bilar = risk för monopol och staten styr fasoner. Vi får se hur framtiden blir när det gäller det här.

Ps. Sen skall även tilläggas den här avundsjukan. Folk avundsjuka när nån laddar bil från motorvärmaruttag likaså var folk avundsjuka när vi Norrlänningar körde med polttoöljy i bilar och hus. Har en släkting som blev riktigt sur på mig. Samma släkting låter mig nu ladda min bil :cool: Så han var väl mest kanske orolig jag skulle få böter och det är ju ordentliga böter för en finskreggad bil köra röddiesel. Men det fanns folk som angav folk också var olagligt köra bil på finska vägar med det. Sedan blev det en himmla hallå och import förbjöds osv blev punktskatt även här i Sverige.

Ps 2. Visst tycker jag vi ska betala skatt. Men att så mycket skatt tas av bilister och husägare är så fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
En sprillans ny bil ja då ska man ha EL, inga dyra service (som man påtvingad med ny bil)… .
Senaste servicen på El-minin gick på 7k. Vad gjorde de då? Bytte bromsvätska och pollenfilter…

Så nej, inte alla el-bilar är helt befriade från ”dyr” service…
 
  • Arg
  • Haha
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
S Styrman_jansson skrev:
Senaste servicen på El-minin gick på 7k. Vad gjorde de då? Bytte bromsvätska och pollenfilter…

Så nej, inte alla el-bilar är helt befriade från ”dyr” service…
Jo det är ju löjligt och du måste ta servicen pga garantier.

Jag tyckte min Kia hybrid var dyr när en service gick på 6300kr. Men sen tänkte jag på min gamla diesel som hade dieselskatt och dagens soppapriser plus ingen service på bilen gick under 6k och på den sista "servicen" jag gjorde för 15 000kr och fick ändå en bil som var trasig. Jämt och ständigt problem (gammal bil där de mesta var slitet).

Men ska bli intressant se hur det blir om 4-7år. När beg marknaden lugnar kanske ner och blir lättare köpa beg elbil.
 
Redigerat:
S Styrman_jansson skrev:
Senaste servicen på El-minin gick på 7k. Vad gjorde de då? Bytte bromsvätska och pollenfilter…

Så nej, inte alla el-bilar är helt befriade från ”dyr” service…
Om inte stora delar av bilen måste demonteras för de två åtgärderna är det kraftigt överpris, eller exklusivt förgyllt pollenfilter. Med vilka intervaller måste bilen servas?
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Såhär ser min ut för februari. ;)

[bild]
EQS?
 
D
N Nerre skrev:
Vad jag kunde se kan man inte välja typ av bil? (Jag kunde inte provsöka eftersom det inte verkade gå att skriva in nån adress, den ville använda min plats men det funkar inte när jag använder datorn....)

Om det nu handlar om att man behöver hyra en kombi eftersom man köpt en liten elbil så vill man ju kunna välja storlek på bilen.
Då har du hamnat konstigt, på förstasidan kan du välja plats och sen kan du filtrera på allt i det utbud som dyker upp.
 
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag känner flera som valt att inte ha bil alls, bara hyra på semestern. De klarar att ta sig till hyrbilen.
Jag känner andra som har en liten bil och hyr en större någon gång per år. Endast en person med körkort, men de klarar att ta sig till hyrbilen etc.

Det hela faller ju som vanligt tillbaks till att det är tvärfel för dig. Du är extremt inflexibel. Du måste ha en bil som du vet exakt hur den kan packas, du måste packa bilen kvällen innan, du måste ha en kombi, flexibilitet på var du ska stanna är noll etc. Det är helt ok. Jag gillar också kombi och är också bekväm och vill ha bilen hemma (även om jag faktiskt mer än en gång gått eller åkt kommunalt för att hämta hyrbil). Jag kan dock inse att det som jag ser som ett problem är en skitsak för andra.
Vi har ekonominördbekanta som alltid hyr bil på semestern, en likadan som de har, därför att det är billigare än att köra med egen när man ska köra många mil på kort tid. De har dotter i Stockholm och ibland kör de upp över en natt (från Malmö), kombinera besök och transport, och även då tar de hyrbil eftersom detta är billigare.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
D djac skrev:
Vi har ekonominördbekanta som alltid hyr bil på semestern, en likadan som de har, därför att det är billigare än att köra med egen när man ska köra många mil på kort tid. De har dotter i Stockholm och ibland kör de upp över en natt (från Malmö), kombinera besök och transport, och även då tar de hyrbil eftersom detta är billigare.
Ingen dum tanke kanske.

Jag vågar dock varken hyra eller leasa en ny bil pga småbarn och jag själv orkar inte heller vara överpendant! Dvs kan bli en dyr historia mot slutet.... fick tom smått gnäll på en service att jag hade skitig bil, kanske det jag också fick betala :crysmile: Men bilen var renare när den kom därifrån (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
Undrar hur mycket kräm de får i/hur fort det går.? :thinking:
@djac kanske har svaret på det också?
Jag vet faktiskt inte men tjänsten beskrivs översiktligt här, kostar 249kr/år, gissar att ladda på plats eller ta till laddare beror på vilken utrustning den lediga bilen har.

https://assistancekaren.se/laddassistans/
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Senaste servicen på El-minin gick på 7k. Vad gjorde de då? Bytte bromsvätska och pollenfilter…

Så nej, inte alla el-bilar är helt befriade från ”dyr” service…
Nej, det är faktiskt stötande, flera av de gamla märkena försöker hålla liv i sin verkstadsinfrastruktur genom att lägga på onödiga och obligatoriska services, som de dessutom helt klart överdebiterar för.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis haft ID4:n på första inspektionen efter 2 år och 5200 mil. Det kallades inte ens för service. Med mig hem fick jag ett tre sidor långt protokoll på allt de gjort. Jag vill inte sträcka mig så långt som till att säga att det i sin helhet var meningslöst. Men för mig känns det till exempel lite onödigt att en verkstad skall kontrollera att belysningen i handskfacket fungerar. Förutom inspektionen ville de göra en uppdatering av mjukvaran i bilen. Detta skulle ta 6 timmar. Men funderar ju lite på vad de har för överföringshastighet. Under inspektionen framkom i alla fall att en cell i högspänningsbatteriet var dålig och behöver bytas på garantin.
 
  • Wow
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.