J jocke31 skrev:
Absolut. Inte jättelätt att hitta p-plats i alla ytterområden heller. Eller ens i mindre städer alla gånger, vilket man kan konstatera när man bilar genom Sverige. Har t ex snurrat runt i såväl Örebro som Helsingborg, Västerås och Ystad och letat plats. Och Malmö ska vi inte ens tala om…
Det jag frågar mig är ju, om det är så svårt att hitta parkeringsplats, hur lätt är det att hitta en laddplats för elbilen?
 
En kollega pendlar Landskrona - Malmö med elbil, kan varken ladda på jobb eller hemma...

Jag gissar på att man gör som alla som inte har en bensinstation hemma.
 
  • Gilla
  • Älska
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
N Nerre skrev:
Det jag frågar mig är ju, om det är så svårt att hitta parkeringsplats, hur lätt är det att hitta en laddplats för elbilen?
Du måste vara en klassisk "bakåtsträvare" enligt gemene man som kör diesel/bensin.

Fy för dig!

Mc Donalds är väl för "alla"?! :thinking::thinking:
768
 
A Anderscurl skrev:
Jag fick med både schukoladdare och typ2-kabel till vår VW e-up.
Jag plockade ut min id3 juni-22. Och e-up såldes väl inte i Sverige då? Fanns inte under elbilar på vw då :p

Men jag tittade på bilar i början av Mars 2022 och inga jag titta på erbjöd ens en laddsladd av något slag och då var det opel, renault, peugeot, citroen och kia.
Laddkabeln jag fick till min id3 har jag fått.
 
Krilleman
R Rkarlsson skrev:
Men jag tittade på bilar i början av Mars 2022 och inga jag titta på erbjöd ens en laddsladd av något slag och då var det opel, renault, peugeot, citroen och kia.
Laddkabeln jag fick till min id3 har jag fått.
Menar du att laddkabel INTE ingår vid köp av elbil?

:p
 
Krilleman Krilleman skrev:
Menar du att laddkabel INTE ingår vid köp av elbil?

:p
Laddkabel, sladd, tråd, koppar, metalltrådar med kontakt på båda sidor.
NEJ , sladden ingår INTE vid köp av elbilar. Av de märken jag har kollat.
 
Krilleman
R Rkarlsson skrev:
Laddkabel, sladd, tråd, koppar, metalltrådar med kontakt på båda sidor.
NEJ , sladden ingår INTE vid köp av elbilar. Av de märken jag har kollat.
Alla sätt att tjäna extra pengar är således merförsäljning!

Jag köpte en elbil igår, laddsladd ingick inte....

Är det humorhörnan jag hamnat i?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Alla sätt att tjäna extra pengar är således merförsäljning!

Jag köpte en elbil igår, laddsladd ingick inte....

Är det humorhörnan jag hamnat i?
Klart de gör det för att tjäna pengar. Varför tror du man tog bort reservdäck i bilar för. För att tjäna pengar, vill du har reservhjul? såja såja 1500 kr till ska vi ha för det.

Opel? Vill du ha mattor? Såja 20 kr till i månaden.
 
Krilleman
R Rkarlsson skrev:
Klart de gör det för att tjäna pengar. Varför tror du man tog bort reservdäck i bilar för. För att tjäna pengar, vill du har reservhjul? såja såja 1500 kr till ska vi ha för det.

Opel? Vill du ha mattor? Såja 20 kr till i månaden.
Opel, är det någon som ens tittar åt Vaxhaull längre? :thinking:

Det jag avspeglade mot är en liknelse fot dom sk "miljövidriga" dieselbilarna, Ska du ha insprutningsmotor? Nej det kostar extra för att bilen ska kunna fungera.

En elbil bör ju rimligtvis ha standardutrustningen laddkabel...
Det blir ju lätt pinsamt utan, vid nyköp av en sk "grön" bil.
 
  • Haha
Rkarlsson
  • Laddar…
Laddsladd ingår med många elbilar. Men det är ju lite som med mobiler som slutat skicka med de. Varför ska det skickas med alla när kanske bara 50% av alla använder de. Då kan ju de 50% köpa en egen själva istället...
 
Krilleman
J Jensa86 skrev:
Laddsladd ingår med många elbilar. Men det är ju lite som med mobiler som slutat skicka med de. Varför ska det skickas med alla när kanske bara 50% av alla använder de. Då kan ju de 50% köpa en egen själva istället...
Va?
Hur menar du nu? Laddsladd ingår med många elbilar. Är det alla du avser?

Mobiler? Hur menar du nu?
 
N Nerre skrev:
Jag trodde 1500 mil var lägsta som mitt försäkringsbolag har, men ser att jag faktiskt minskat till 1000 mil om året nu.

Nuvarande bilen köpte jag 2017 (och det är årsmodell 2015), har kostat noll kronor i reparationer hittills tror jag. Om man nu inte räknar stenskottet som jag betalade självrisk för för ett par år sen.




Jag har aldrig sett värdeminskning räknas per mil, alltid per år.
Bilen tappar i värde varje år oavsett hur lite du kör med den, och mer om du kör mycket. När du köpte din bil 2 år begagnad kostade ett exemplar som gått 100 mil samma som en bil som gått 1000 eller 10000 mil? Sedan kan man uttrycka det i år eller mil, beloppet är samma totalt i kronor.

Om du bara kör 800 mil om året så bör du inte haft några större reparationer ännu, men om ett par tusen mil kommer kanske allt på en gång. Du måste periodisera över tid. Marknaden vet detta så det påverkar värdet om du skulle sälja bilen idag. Eventuellt har reparationerna räknats som service, tex bromsar. Eller menar du att slitdelar åldras per år och inte slits per mil? Stenskott är ju exempel på något som är proportionell mot körda mil och inte antalet år din bil står parkerad hemma.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Krilleman
P Pin skrev:
Bilen tappar i värde varje år oavsett hur lite du kör med den, och mer om du kör mycket. När du köpte din bil 2 år begagnad kostade ett exemplar som gått 100 mil samma som en bil som gått 1000 eller 10000 mil? Sedan kan man uttrycka det i år eller mil, beloppet är samma totalt i kronor.

Om du bara kör 800 mil om året så bör du inte haft några större reparationer ännu, men om ett par tusen mil kommer kanske allt på en gång. Du måste periodisera över tid. Marknaden vet detta så det påverkar värdet om du skulle sälja bilen idag. Eventuellt har reparationerna räknats som service, tex bromsar. Eller menar du att slitdelar åldras per år och inte slits per mil? Stenskott är ju exempel på något som är proportionell mot körda mil och inte antalet år din bil står parkerad hemma.
Hur ligger elbilen till i andrahandsvärde?

Hur är köpviljan här? :thinking:
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur ligger elbilen till i andrahandsvärde?

Hur är köpviljan här? :thinking:
för min egen del alldeles för högt. Eftersom jag vill köpa begagnat är lågt andrahandsvärde positivt. Nu har de fallit lite eftersom det kommer nya bättre modeller, komponentbrist och pandemi är över, marknaden börjar mättas med avseende på early adopters.

När jag köpte beg för fyra år sedan var priserna alldeles för höga och i princip var begagnad Tesla S enda begagnade elbilen som intresserade mig då, De var dock för dyra då tyckte jag, ca 700 k. Priserna stod sig ju väl till alldeles nyligen så hade jag köpt då och sålt för ett tag sedan hade det blivit rimlig värdeminskning ändå. Nu blev det en begagnad fossilmissil i storlek med MS och bra prestanda och bättre byggkvalitet. Kostade mig bara hälften av en beg MS och med låg årlig körsträcka har inte höga bränslepriser oroat mig. Ägaren innan tog värdeminskning på 600 k på fyra år. Han bytte gladeligen in den mot en ny likadan igen :surprised:. Det är försäkringen som stör mig mest och risk för eventuellt dyra reparationer. Nästa gång är nog elbil mer intressant för mig,

Hur andra resonerar om köp vet jag inte. Jag misstänker att när utvecklingen går vidare med ständigt nya bättre modeller och marknaden börjar mättas blir bilarna som mobiler eller laptopps tämligen värdelösa begagnade relativt snabbt. Inte för att batteriet inte håller utan flexat det ständigt kommer nyare, bättre och billigare på marknaden. Men priserna kanske ökar istället pga inflation och brist på råvaror. Vi får se hur det blir…:thinking:
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
garage på Birger Jarlsgatan där jag räknat ut att det kostar 700 800 kr/år att parkera.
Jag läste 700 - 800 kr/år och hade lite svårt att se problemet. :oops::rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.