Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ser det iofs. mer som ett skäl att börja. ;)
Du tror inte risken är stor att det kommer hacka?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu börjar det bli riktigt skoj, bränslebilen värd 20-30' när den skrotas. Jag bilar billigare än så. Jösses vilken vinstaffär det måste vara... Bara i Stockholms län finns det över 1000 bilar mellan 10000 och 30000 kronor till salu på blocket (Det är jobbigt att välja lägre belopp än 10000 eftersom man får upp en massa leasingbilar trots att man valt att man inte vill se leasingbilar)
Ja, då har bränslebilar alltså ännu längre ekonomisk livslängd än jag skrev? D.v.s. deras värdeminskning kan spridas ut över en ännu längre period och ännu fler ägare.

Det är ju bara att räkna, en bil som kostar 100 000 och har en livslängd på 10 år måste i princip tappa 10 000 om året i värde i genomsnitt. Har den en livslängd på 20 år blir det bara 5 000 om året.
 
sunnis sunnis skrev:
I nerres trånga värld är en elbil dubbel så dyr. Men i den verkliga världen så skiljer det inte speciellt mycket. En vanlig premium-svensson bil kostar
Och hur ser det ut om du tar bort "premium" ur ekvationen?
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Ja, då har bränslebilar alltså ännu längre ekonomisk livslängd än jag skrev? D.v.s. deras värdeminskning kan spridas ut över en ännu längre period och ännu fler ägare.

Det är ju bara att räkna, en bil som kostar 100 000 och har en livslängd på 10 år måste i princip tappa 10 000 om året i värde i genomsnitt. Har den en livslängd på 20 år blir det bara 5 000 om året.
Men det är ju ändå ett underligt tänk i hela ditt resonemang. Du säger att ingen vill betala X kronor för elbilen när den är 10 år gammal, vilket kanske stämmer, kanske inte. Men det betyder ju bara att man så testa att sänka priset till 0,9X eller 0,8X etc. Precis på samma sätt som det fungerar för fossilbilen.

Du envisas med att peka ut svagheter för elbilen, svagheter som är exakt desamma för fossilbilen.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Problemet är att det uppstår en punkt där väldigt få är beredda att betala nåt för bilen som bil. Skrotvärdet överstiger bruksvärdet. Och då skrotas bilen. Vilket innebär att den försvinner från begagnatmarknaden.

Och elbilens dilemma där är att batteriet står för en stor del av skrotvärdet.

Som sagt var, bränslebilar kan du hitta för 10-20 tusen utan problem, t.o.m. ännu billigare. Men vad hittar du för körbara elbilar för det priset? Du får gärna ge en framtidsprognos, vilka av dagens nya elbilar kommer man kunna köpa för 10 000 om 15-20 år?
 
N Nerre skrev:
Som sagt var, bränslebilar kan du hitta för 10-20 tusen utan problem, t.o.m. ännu billigare. Men vad hittar du för körbara elbilar för det priset? Du får gärna ge en framtidsprognos, vilka av dagens nya elbilar kommer man kunna köpa för 10 000 om 15-20 år?
Nissan Leaf och MG ZS EV borde du kunna hitta år 2031 för en liten peng.
 
AXS
Nu har även mina föräldrar räknat på det och ska beställa en elbil, kul tycker jag!

Kia e-niro med dragkrok. Möjligen någon annan då leveranstiden inte verkade så kul.

Totalkostnaden blir ca 1500:- lägre per månad än deras 3 år gamla Peugeot, som är mindre och sämre utrustad.
 
  • Gilla
nilandson och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
vilka av dagens nya elbilar kommer man kunna köpa för 10 000 om 15-20 år?
Ingen, eftersom att skrotvärdet sannolikt kommer vara högre än så.

Nu är det förvisso många år sen jag köpte en bil för under 100 tkr, men min erfarenhet av sådana bilar (såväl egna som andras) är att de kommer med ett stort mått av osäkerhet och en generell förväntan att man kommer att åka på en del dyra reparationer, även om man inte vet vad.

Så att köra bil för under exempelvis 25 kronor milen gör i princip ingen. Om då dessa 25 kr är bensin+reparationer, bensin+kapitalkostnad eller el+kapitalkostnad är kanske inte så viktigt. Utan det viktiga för de allra flesta av oss är vad bilägandet kostar oss totalt sett. Där finns förvisso inga elbilar i lågprissegmentet än, men de verkar vara på väg, från exempelvis BYD.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Skulle man våga köpa en Tesla idag, säg en 2016 som gått 20-25.000mil?
Fanns i Norge och dom kostar då ca 280' hemma...
En tysk diesel,tex bmw audi, då kostar en sån runt 150' för en 14 15 med runt 20.000mil
Det köper man ju, letar själv efter en sån just nu, men en Tesla nja... åker 1000-15000 mil så jag tror det blir svårt att räkna hem?
Mest orolig för batteriet, men även över kamkedjor/remmar, automatlådor osv
 
hsd
Sett till bilindustrin öht. så är det förjäkla dålig utveckling, tex kamrem kamkjedja en svaghet som mjölkar bilägare
 
Nu kostar diesel över 20kr/l (höjning med 1.20 kr/l). Bensinen höjdes med 35 öre/l inatt också.

Som jag skrivit tidigare, en liten elbil är en god affär redan idag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Problemet är att det uppstår en punkt där väldigt få är beredda att betala nåt för bilen som bil. Skrotvärdet överstiger bruksvärdet. Och då skrotas bilen. Vilket innebär att den försvinner från begagnatmarknaden.
Skall skrotvärdet räknas som det som ägaren får för bilen om den skrotas, eller värdet för skrotbilsfirman, vilket såklart är en annan sak.
Klart det finns en lägre gräns, men det finns också en lägre gräns för när man har råd att köpa en bil överhuvudtaget. Har man råd att köpa en bil för 10', men inte för 20' så har man egentligen inte råd att köpa en bil överhuvudtaget. Jag köpte faktiskt själv en bil för 10' nyligen. Hittills har den kostat mig 7000 kr extra i form av två nya vinterdäck (nästa år byter jag troligen de andra två), extraljus (behövs där jag kör, men ok, alla behöver inte det), nya spegelglas (många ahde säkert nöjt sig med de som fanns). Utöver det hoppas jag att det blir en billig bil för mig, men jag är beredd på att det kan kosta på, särskilt om man inte kan fixa själv.

N Nerre skrev:
Och elbilens dilemma där är att batteriet står för en stor del av skrotvärdet.
Absolut är det så. Är batteriet i bra skick så är det inget större problem, är det i dåligt skick så är det som att dyra saker är paj på en fossilbil. Kostar det 15' att byta koppling på en fossilbil och jag kan köpa en likadan bil med fungernade koppling för 15' så kommer den med trasig koppling skrotas. Det finns många sådana kostnader på en äldre bil.

N Nerre skrev:
Som sagt var, bränslebilar kan du hitta för 10-20 tusen utan problem, t.o.m. ännu billigare. Men vad hittar du för körbara elbilar för det priset? Du får gärna ge en framtidsprognos, vilka av dagens nya elbilar kommer man kunna köpa för 10 000 om 15-20 år?
Självklart hittar jag elbilar för de priserna än, eftersom elbilar är en relativ ny företeelse i större skala, de första modellerna var i det övre prissegmentet vilket är vanligt när nya grejer släpps och trycket är stort för många vill ha elbil, trots att du och några till säger att de inte fungerar.
Vad elbilarna kommer kosta begagnade om 15-20 år kan jag inte säga, min spåkula är trasig.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Han tröttnade på dyra reparationer – sprängde sin Tesla i luften
https://bulletin.nu/han-trottnade-pa-dyra-reparationer-sprangde-sin-tesla-i-luften

Den finländske numera före detta Teslaägaren Tuomas Katainen tröttnade på de höga reparationskostnaderna på sin Tesla Model S. Droppen för Katainen var när han tvingades till ett batteribyte i elbilen.
Efter bara 150 mil slutade batteriet i Tuomas Katainens Tesla Model S att fungera, något han inte alls var sugen på att betala närmare 200 000 kronor för.

Katainen kontaktade den populära finska Youtubekanalen Pommijätkät och de fick äran att spränga superelbilen i bitar. I klippet nedan används 30 kilo dynamit för att spränga bilen.
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så att köra bil för under exempelvis 25 kronor milen gör i princip ingen.
Jag hävdar att man visst kan köra bil för under både 25 och 20 kr per mil.

Senast jag köpte en bil privat var 2016. Jag var ganska noga med att föra bok på alla kostnader på den bilen. Jag köpte den för 42500 och sålde den efter knappt 2 år för 28000. Reparationer, service, försäkring och skatt betalade jag 44500 kr för under den tiden. Det enda jag gjorde själv var att byta bromsskivor bak en gång. I övrigt var det verkstad för all service och alla reparationer. Jag körde den 5000 mil och köpte diesel för 39000 kr. På slutet blev det 19,60 kr/mil. Det är fullt möjligt att köpa en billigare bil. Man kan ha mer tur än jag hade på den bilen med reparationer. Jag tyckte att det var ganska mycket. Och man kan göra en del service och reparationer själv.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu är det förvisso många år sen jag köpte en bil för under 100 tkr, men min erfarenhet av sådana bilar (såväl egna som andras) är att de kommer med ett stort mått av osäkerhet och en generell förväntan att man kommer att åka på en del dyra reparationer, även om man inte vet vad.
Eller så kör man bilen tills den rasar och sen byter man till en lika billig bil.

Problemet är de som inte har möjlighet att få lån eller leasa bil (de som är nya på arbetsmarknaden eller låginkomsttagare). Spelar ingen roll vad milkostnaden är, allt handlar om likviditeten.

Det är dyrt att vara fattig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.