Mikael_L
Ja allra billigaste (körbara) bilen jag köpt har varit för låga pengar, vet inte om jag når ner till 500 spänn, inte omräknat till dagens penningvärde åtminstone. Någon reservdelsbil har jag kanske fått gratis eller köpt för några enstaka hundringar. Jag kan inte riktigt minnas alla. Men jag köpte en Renault för 4000 för inte så många år sedan, den hade totalt rasat ihop inom ett halvår och gick då på skrot, helt fantastiskt att ha en bil där något nytt gick sönder varje vecka!!! :rofl:
Men då har jag i alla fall passerat bilmärket Renault utan att det kostade mig mer än 4 papp.

Men med 10' så menade jag nog att bilarna brukar kosta något runt 8' till uppåt 16', typ.
Ibland håller de flera år utan något större problem, då blir det billigt bilägande.
 
  • Gilla
Zeke_Varg och 2 till
  • Laddar…
Själv har jag aldrig ägt någon riktigt billig bil. Men så skaffade jag också min första egna bil när jag var 29 år.

Bodde och jobbade i USA under 3 år, när jag var 26-28 år och där fick jag en ny leasad bil av företaget jag jobbade åt.

Innan detta klarade jag mig helt utan bil, det går det också. Lite svårare nu när man är van vid bil. Mina 2 senaste bilar har varit privatleasade. Inte helt billigt, men bekvämt och problemfritt. Innan dessa hade jag 2 olika Audi. Inköpspris på 80 tkr resp. 180tkr. Billigare men krångligare än leasing.
 
M Myckling skrev:
Jag tror att det även gäller människor som köper billiga/prisvärda (välj själv). De vill inte heller erkänna att man gjort ett dåligt köp och säger hur bra den är trots att den kostar mindre.
De gånger jag har försökt köpa nåt lite dyrare i förhoppningen om att det skulle vara bättre har jag bara blivit besviken. Nu har det iofs inte handlat om bilar, men t.ex. datorer och annan hemelektronik.

De billiga sakerna är absolut inte bättre än dyrare saker, men dyrare saker är heller inte alltid bättre än billiga. Priset är ingen indikation på kvaliten, det är en indikation på tillverkningskostnad och vad marknaden är beredd att betala.

Det finns gott om exempel på kedjor som säljer exakt samma produkt under olika namn, och med helt olika pris. Kanske inte just bilar, men mycket vitvaror och hemelektronik.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är för liten värdeminskning på bilar. När maskinskada och alla garantier är borta bör medelklassbilen gått ned minst 100k mot motsvarande med garantier kvar ett par år... Undantaget småbilar som ju bara kostar 150k nya.
Men att värdeminskningen är så liten beror väl på att den går att sprida ut över längre tid? En bränslebil har en mycket längre livslängd som gör att värdeminskningen kan spridas ut över längre tid.

En bil som kostar 150 000 ny är det nog ingen som har problem med att betala 100 000 för efter 5 år. 50 000 efter 10 år. 25 000 efter 15 år. Vi snackar då alltså om fyra ägare.

Men tittar vi då på en elbil som kostar 300 000. Visst kan man tänka sig att det finns folk som vill betala 200 000 för en 5 år gammal elbil. Men kommer så många vara beredda att betala 100 000 för en 10 år gammal elbil?

Ok, skrotvärdet på en 15 år gammal elbil är kanske högre än skrotvärdet på en 15 år gammal bränslebil, det är väl det elbilsägarna får hoppas på. Bränselbilen är kanske värd 20-30 tusen när den skrotas, medans elbilen har ett batteri som är värt 100 000 när den skrotas? Problemet då är ju att det kommer aldrig dyka upp några riktigt billiga elbilar, så bil blir nåt enbart för de rika.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så jag killgissar att medelsvensson betalar 150 tkr för sin bil och har den tills den tappat halva värdet de köpte den för. Vissa kommer då förstås köpa billigare bilar, andra dyrare.
Ja, det är ju antagligen nån som köper den där bilen av medelsvensson. För att nån ska kunna sälja behövs det nån som köper. Eller menar du att folk köper en bil för 150 000 och skrotar den när den tappat halva värdet?

Så om medelsvensson köper bil för 150 000 och säljer den för 75 000 så finns det fattigsvensson som köper bil för 75 000 och säljer den för kanske 30-40 tusen. Vet inte vad vi ska kalla dem som köper bilar för 30-40 tusen eller lägre, extrafattiga svensson?
 
N Nerre skrev:
Ok, skrotvärdet på en 15 år gammal elbil är kanske högre än skrotvärdet på en 15 år gammal bränslebil, det är väl det elbilsägarna får hoppas på. Bränselbilen är kanske värd 20-30 tusen när den skrotas, medans elbilen har ett batteri som är värt 100 000 när den skrotas? Problemet då är ju att det kommer aldrig dyka upp några riktigt billiga elbilar, så bil blir nåt enbart för de rika.
Fast att låna 100 tkr kostar med dagens ränteläge några hundralappar i månaden. Som en halv tank bensin kanske.

Det gäller att inte för mycket fastna i hur gamla modeller funkat, utan jämföra faktiska kostnader med ägandet.

Men visst, för den lilla procent av befolkningen som helt saknar kreditvärdighet blir det svårare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vet inte vad vi ska kalla dem som köper bilar för 30-40 tusen eller lägre, extrafattiga svensson?
Vi kan väl kalla dem @Mikael_L. ;) Jag gissar att han inte är så mycket fattigare än någon annan, men inte heller prioriterar dyra bilar.

Att man köper billiga bilar behöver inte bero på allmän fattigdom (men kan förstås göra det), utan kan komma såväl av ointresse som mekarförmåga, där då det senare gör att man kan äga en bil med lågt inköpsvärde billigare än någon som behöver betala för servicearbete.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
En bil som kostar 150 000 ny är det nog ingen som har problem med att betala 100 000 för efter 5 år. 50 000 efter 10 år. 25 000 efter 15 år. Vi snackar då alltså om fyra ägare.
Fast så ser det inte ut i verkligheten, men den kanske inte är intressant, vad vet jag.

N Nerre skrev:
Men tittar vi då på en elbil som kostar 300 000. Visst kan man tänka sig att det finns folk som vill betala 200 000 för en 5 år gammal elbil. Men kommer så många vara beredda att betala 100 000 för en 10 år gammal elbil?
Rent generellt kostar väl inte en elbil dubbelt så mycket som en fossilbil, dyrare ja, men inte det dubbla normalt. Vi är ännu i början av elbilseran, så var vi landar om några år är svårt att sia om. Sen stämde som sagt inte siffrorna för fossilbilar så att de skulle göra det för elbilar vore ju konstigt.

N Nerre skrev:
Ok, skrotvärdet på en 15 år gammal elbil är kanske högre än skrotvärdet på en 15 år gammal bränslebil, det är väl det elbilsägarna får hoppas på. Bränselbilen är kanske värd 20-30 tusen när den skrotas, medans elbilen har ett batteri som är värt 100 000 när den skrotas?
Nu börjar det bli riktigt skoj, bränslebilen värd 20-30' när den skrotas. Jag bilar billigare än så. Jösses vilken vinstaffär det måste vara... Bara i Stockholms län finns det över 1000 bilar mellan 10000 och 30000 kronor till salu på blocket (Det är jobbigt att välja lägre belopp än 10000 eftersom man får upp en massa leasingbilar trots att man valt att man inte vill se leasingbilar)
N Nerre skrev:
Problemet då är ju att det kommer aldrig dyka upp några riktigt billiga elbilar, så bil blir nåt enbart för de rika.
Spåkulan är framme?
Det spåddes också att bilar generellt bara skulle vara för den rika överklassen, men den spådomen slog inte heller in.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, det är ju antagligen nån som köper den där bilen av medelsvensson. För att nån ska kunna sälja behövs det nån som köper. Eller menar du att folk köper en bil för 150 000 och skrotar den när den tappat halva värdet?

Så om medelsvensson köper bil för 150 000 och säljer den för 75 000 så finns det fattigsvensson som köper bil för 75 000 och säljer den för kanske 30-40 tusen. Vet inte vad vi ska kalla dem som köper bilar för 30-40 tusen eller lägre, extrafattiga svensson?
Jag känner många som inte skulle köpa bil som var dyrare än 20 000 kr. Även jag. Fördelen är att de inte kan tappa i värde.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Jag känner många som inte skulle köpa bil som var dyrare än 20 000 kr. Även jag. Fördelen är att de inte kan tappa i värde.
Nja det beror på vad du menar med tappa i värde. Ett visst tapp i värde har även en gammal bil med lågt värde. Skulle säga att det beror på risk. Alltså risk för dyr reparation eller stillestånd som kanske är billigt att fixa men skapar irritation och tidsspillan, tex att du kommer försent till jobbet och måste ringa en kompis som bogserar dig och sedan lite skruvande på bilen. Men maximalt kan väl en sådan bil tappa hela värdet då på i ditt fall Max 20 000 om den havererar eller kostar mer än sitt värde att reparera.

En ny bil med garanti eller en leasingbil har inte den risken. Å andra sidan är riskpremier typiskt långt över 20000 kr för dessa.

Allt som går att köra och besiktiga har väl ett restvärde på ett antal tusenlappar. Men det är ju också skillnad på en Skoda Fabia och en Mercedes 500 SEL för 20 tusen vad gäller risk (och driftkostnader).
 
Dieseln spås passera 20kr litern efter nyår. Ökad inblandning av biobränsle och socialdemokrater sägs vara orsaken.

Passa på att tanka imorgon
 
Nu glömde Du två viktiga anledningar till ökat bränslepris. Ökade råvarupriser och en pågående klimatkris
 
sunnis
Fairlane Fairlane skrev:
Fast så ser det inte ut i verkligheten, men den kanske inte är intressant, vad vet jag.


Rent generellt kostar väl inte en elbil dubbelt så mycket som en fossilbil, dyrare ja, men inte det dubbla normalt. Vi är ännu i början av elbilseran, så var vi landar om några år är svårt att sia om. Sen stämde som sagt inte siffrorna för fossilbilar så att de skulle göra det för elbilar vore ju konstigt.
I nerres trånga värld är en elbil dubbel så dyr. Men i den verkliga världen så skiljer det inte speciellt mycket. En vanlig premium-svensson bil kostar allt mellan 400-500-600 tkr, en V60 med lite basutrustning så är det nästan 400tkr, en Skoda Superb är också 400tkr+.

En ny bil för 150tkr så får man nog nöja sig med en Dacia Sandero om man vill ha en dragkrok och vinterdäck. Annars är det micro-bilar typ Hyundai i10 eller liknade.

Låter som en del aldrig varit i en bilhall de senaste 20åren och sett faktiskt vad en ny fin fossilbil faktiskt kostar, därtill tillkommer det minst 30tkr och uppåt i ren malusskatt på 3år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Dieseln spås passera 20kr litern efter nyår. Ökad inblandning av biobränsle och socialdemokrater sägs vara orsaken.

Passa på att tanka imorgon
Socialdemokrater i dieseln??
Tur att jag inte kör dieselbil... :crysmile:
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag ser det iofs. mer som ett skäl att börja. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
erikjakan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.