Vad tror ni om elbilars värdeminskning?
Normalt sett räknar man väl 50% på 3 år men el/ladd-hybrid och elbil står sig självklart bättre. Och nu med brist på komponenter så är värdeminskningen knappt märkbar.
Tex har min nu 5 år gamla elhybrid med 7500 mil endast minskat 10% på 3 år.
Men vad sker på marknaden kommande år?

Bakgrund:
Jag kommer lägga en beställning på en MG Marvel R Performance (=AWD), men tvekar mellan leasing och kontant.
Brytpunkten för att leasing lönar sig är om kvarvarande värde underskrider ca 65 %
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag tror 50% på 3 år inte längre gäller oavsett, när jag köpte hybrid för snart tre år sedan så var det snarare 50% på 5år som gällde oavsett drivmedel (åtminstone de kombis jag tittade på).

Vi köpte vår GTE 2.5år gammal med 4000mil på mätaren för 330kkr, motsvarande nypris var ca 500kkr före bonus.
Nu tre år senare verkar de gå för en 270kkr (vilket känns helt galet)

Edit: En Passat GTE med motsvarande utrustning kostar idag 600kkr innan bonus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fortfarande nyfiken på (Opel) Mokka-E…
Någon som testat den? :)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror 50% på 3 år inte längre gäller oavsett, när jag köpte hybrid för snart tre år sedan så var det snarare 50% på 5år som gällde oavsett drivmedel (åtminstone de kombis jag tittade på).

Vi köpte vår GTE 2.5år gammal med 4000mil på mätaren för 330kkr, motsvarande nypris var ca 500kkr före bonus.
Nu tre år senare verkar de gå för en 270kkr (vilket känns helt galet)

Edit: En Passat GTE med motsvarande utrustning kostar idag 600kkr innan bonus.
Endast 20% värdeminskning, bara att gratulera!!!
 
tttomten tttomten skrev:
Endast 20% värdeminskning, bara att gratulera!!!
Nu lär jag väl inte få de pengarna vid ett eventuellt inbyte, men ändå, jag hade förväntat mig en betydligt större värdeminskning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Vad tror ni om elbilars värdeminskning?
Jag tror som jag tror om all värdesäkring – sannolikt förlorar du på att låta någon annan ta risken. Å andra sidan är det bekvämt och förutsägbart att hyra – och säkert.

Undantaget kampanjer som MGs i somras som väl mycket var en marknadsföringsgrej så har jag svårt atg tro att leasing lönar sig.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror som jag tror om all värdesäkring – sannolikt förlorar du på att låta någon annan ta risken. Å andra sidan är det bekvämt och förutsägbart att hyra – och säkert.

Undantaget kampanjer som MGs i somras som väl mycket var en marknadsföringsgrej så har jag svårt atg tro att leasing lönar sig.
Instämmer!!
Jag var helt inne på att köpa men MG har kampanj nu också (om det är samma fortfarande eller sämre vet jag inte) så då kom funderingen upp.

Tar jag med möjligheten att placera pengarna istället så blir ekvationen än mer till leasings fördel.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det är för liten värdeminskning på bilar. När maskinskada och alla garantier är borta bör medelklassbilen gått ned minst 100k mot motsvarande med garantier kvar ett par år... Undantaget småbilar som ju bara kostar 150k nya.
 
Statistiken säger att medelpriset på en bil som köps i Finland är någonstans mellan 2000 och 3000 euro.
Det är så mycket Meikäläinen (finsk Medelsvensson) har råd att betala för en bil.
Till saken hör att om Meikäläinen köper en ny bil har han den sannolikt i 20-25 år innan han har sparat ihop till till nästa nya bil.

I Sverige har ni litet mer lösa pengar och aningen lägre bilskatt och alltså råd med litet dyrare bilar men jag tror knappast Medelsvenssons medeltalsbil kostar över 50000 kronor hos er.


Om diskussionen skall vara meningsfull behöver vi ta med det här i beräkningarna.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Till saken hör att om Meikäläinen köper en ny bil har han den sannolikt i 20-25 år innan han har sparat ihop till till nästa nya bil.
Tror du verkligen att den genomsnittlige finnen har samma bil i 25 år? Det får du gärna backa upp med lite mer fakta.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
För mig låter det ytterst osannolikt att medelsvensson har bilar de i genomsnitt köpt för under 50 tkr. Det dubbla skulle jag tro är närmare sanningen, kanske mer.

Det behöver inte betyda att din statistik är fel, riktigt billiga bilar kanske omsätts snabbare. Men att en medelperson skulle betalat så lite för sin bil? Nej, det behöver jag se statistik för att tro på.
 
useless useless skrev:
Tror du verkligen att den genomsnittlige finnen har samma bil i 25 år? Det får du gärna backa upp med lite mer fakta.
Nej
Jag menade att när en vanlig medborgare köper en ny bil är det vanligt att behålla den länge. Därav påverkar de inte statistiken så mycket eftersom de bilköpen blir så få. Begagnatköpen är fler för de som köper begagnat kan ha råd att byta bil igen efter bara några år.

En mindre grupp rika köper nya bilar och kör med dem några år och säljer dem vidare nedåt i näringskedjan. Dessutom importeras det massor med begagnade bilar.
 
Medianpriset för bilar på Blocket i Sverige är 110 tkr. Jag vet inte hur stor andel av bilhandlarförsäljningen som syns där, men jag gissar att det inte är all. I synnerhet syns nog lite av nybilsförsäljningen och inget sv den försäljning som inte är lagerbilar.

Därtill är snittlivslängden på en bil i Sverige 17 år.

Så jag killgissar att medelsvensson betalar 150 tkr för sin bil och har den tills den tappat halva värdet de köpte den för. Vissa kommer då förstås köpa billigare bilar, andra dyrare.

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/priserna-pa-begagnade-bilar-rusar/
 
Mikael_L
Jag har traditionellt köpt bilar för 10' och skrotat den när jag är färdig med den.
Men undantag från detta har hänt.

Det betyder ju inte att jag är ett genomsnitt, utan tvärtom så är jag den sista i näringskedjan, på samma vis som leasingbilar och de som köper ny bil för att ha 2-4 år är överst i samma kedja.

Jag tror också att genomsnittspriset för privatpersoners bilköp är något runt 100' eller ev något högre.
(Detta är också statistik från undermåligt data, det är vad jag kan bedöma när jag ser mig omkring bland vänner/bekanta och på gatan här, typ)
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Och jag har köpt bilar jag använt från 500 kr till som nu över 500 tkr. Men den billigaste var nog underprissatt. ;)
 
  • Wow
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.