N Nerre skrev:
Poängen är väl att om alla svenskar skulle byta till elbil så blir vår påverkan på klimatet som bäst ett par promille.

Det innebär att klimatnyttan med elbilen måste vägas mot dess "kostnader" (och "kostnader" här handlar inte bara om rena pengar, utan även t.ex. att miljoner bränslebilar måste skrotas och ersättas av nytillverkade elbilar).

Det är alltså inte genomfört att alla skaffar elbil på en gång. Det tillverkas inte elbilar så det räcker.
Varför ska vi skrota fullt fungerande bilar? Det låter ju dumt! Det som diskuteras på politisk nivå är inte ett förbud av äldre bilar utan ett förbud för nyförsäljning av bilar med fossila drivmedel från 2030. Du får mao köra din dieselbil hur länge du vill, men det kommer inte bli billigare med tiden. Men inte ens då kommer bilparken vara helt utbytt mot elektriska bilar, så du behöver inte oroa dig för att du inte får någon elbil för det kommer marknaden lösa åt dig. Det kommer dessutom inte finnas något annat att köpa. De nya utsläppskraven som börjar gälla 2025 ställer väldigt höga krav på tillverkarna och det är de som får straffskatter om målen ej uppnås. Det innebär att man måste sälja fler ”zero emission”-bilar annars blir det dyrt, så marknaden kommer alltså reglera sig självt. De nya reglerna är framtagna av EU & fordonstillverkarna tillsammans, så det är det som kommer gälla. Fordonstillverkarna har redan stakat ut och inverterat i vägen för framtidens drivmedel och förbränningsmotorer inom personbilar i dess nuvarande form är tyvärr redan dödsdömd.

Det som tråden ursprungligen handlade om var om det var läge att köpa ny elbil m a p räckvidden. Idag har batterier & laddningsinfrastrukturen kommit så pass långt att det borde räcka för de flesta även om många kommer förneka det allt de kan.
 
  • Gilla
Scout och 3 till
  • Laddar…
sunnis
R Rkarlsson skrev:
Ah, 28 mil stod det. De ljuger så pass att typ hälften skall man räkna med från transportstyrelsen? Då går ju bilen bort om det är så och elbilar blev plötsligt ännu mer värdelöst om det du säger stämmer.
[bild]
Enligt bilden så gäller 28 mil enligt den gamla NEDC körcykeln, då kan du i alla fall nästan halvera räckvidden. WLTP körcyklen som är den nya sättet att mäta räckvidd sedan några år tillbaka är betydligt mer rättvis.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Enligt bilden så gäller 28 mil enligt den gamla NEDC körcykeln, då kan du i alla fall nästan halvera räckvidden. WLTP körcyklen som är den nya sättet att mäta räckvidd sedan några år tillbaka är betydligt mer rättvis.
Tack. Låter nog som att elbil får vänta något år till om det är så. 14 mil för 204000+5-10000 för laddare är stort nerbyte från nuvarande begagnad på 76000 för 110 mil räckvidd.
Inget att lita på vintertid och då förlorar man ju poängen om det ska vara pendelbilen.
 
sunnis
N Nerre skrev:
Poängen är väl att om alla svenskar skulle byta till elbil så blir vår påverkan på klimatet som bäst ett par promille.

Det innebär att klimatnyttan med elbilen måste vägas mot dess "kostnader" (och "kostnader" här handlar inte bara om rena pengar, utan även t.ex. att miljoner bränslebilar måste skrotas och ersättas av nytillverkade elbilar).

Det är alltså inte genomfört att alla skaffar elbil på en gång. Det tillverkas inte elbilar så det räcker.
Tror du att elbilar är ett svenskt påfund? :crysmile:

Varför skulle miljoner fossila ICE behövas skrotas menar du för att vissa väljer att köpa elbilar?

Bara så du vet så behöver någon köpa bilen ny för att den ska kunna bli begagnad, det gäller elbilar också, en viss omsättning av nya bilar behöver tillföras för att inte de begagnade bilarna ska försvinna tillslut.

Mycket märkliga påståenden från dig.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Varför ska vi skrota fullt fungerande bilar?
Vad menar du händer med de gamla fungerande bränslebilarna om alla skaffar elbil då?

Jag pratar inte om vad politikerna håller på med, jag pratar om alla de som i diskussionen tycker att alla ska skaffa elbil.
 
sunnis sunnis skrev:
Mycket märkliga påståenden från dig.
Som sagt var, det är ett bemötande av alla de som tråden som anser att man är dum i huvet om man inte skaffar elbil.

Det finns hundratals inlägg i den här tråden där vissa gör allt för att skambelägga de som inte vill köpa elbil.
 
N Nerre skrev:
Jag pratar inte om vad politikerna håller på med, jag pratar om alla de som i diskussionen tycker att alla ska skaffa elbil.
Du återkommer gång på gång med detta. Protestera om någon skriver något så verklighetsfrämmande. Men länka till inlägget. Den ordalydelsen kanske finns i någon annan tråd eller i din fantasi. Men i denna tråd behöver du inte säga emot något som ingen sagt i denna tråd.
 
  • Gilla
crappyusrname och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja men nu pratade vi väl om hur man själv kan påverka den här effektavgiften? Och den kostnad jag får betala för toppeffekten påverkas ju inte av grannarnas ugnar.
Eftersom effektavgifterna (för nu) baseras på "högsta timmen" eller "högsta 60 minuters rullande medel" så spelar det ingen roll om det är 3000w av/på eller super-duper-steglös-styrning, så länge samma energi går åt på den där timmen.
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
jag pratar om alla de som i diskussionen tycker att alla ska skaffa elbil.
Alla?
Nämn 5, ja nämn en.
Citera inlägget där denne säger att alla ska skaffa elbil ...

(Och nu antar jag att du menar i någorlunda närtid, ...om du menar de som sagt att någon gång i framtiden kommer ingen kunna ha fossilbil för att de inte längre finns, eller bränsle inte längre går att skaffa, så är du bara löjlig)
 
  • Gilla
crappyusrname och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det är alltså inte vettigt att köpa en dyr elbil (istället för begagnad bränslebil) för att få ner milkostnaderna, för det får man inte.
Det är korrekt. Där är ytterst sällan värt att köpa en splitter ny bil för att få ner milkostnaderna, Det gäller faktiskt vare sig det är en elbil eller en ICE-bil. Du vill ha en 2-3 år gammal bil, men troligen blir milkostnaderna ännu lägre med än ännu äldre bil, så varför du ska köpa en så ny bil förstår jag inte.

Jag tycker det vi alla bör göra är att sluta helt med att köpa nya bilar och bara köpa 4-5 år gamla begagnade bilar. Alla bör göra det.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Läste nyss att ABB lanserat 360kW snabbladdare. Det skulle ladda fullt de där 28kWh batteriet på 5 minuter ;)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är korrekt. Där är ytterst sällan värt att köpa en splitter ny bil för att få ner milkostnaderna, Det gäller faktiskt vare sig det är en elbil eller en ICE-bil. Du vill ha en 2-3 år gammal bil, men troligen blir milkostnaderna ännu lägre med än ännu äldre bil, så varför du ska köpa en så ny bil förstår jag inte.

Jag tycker det vi alla bör göra är att sluta helt med att köpa nya bilar och bara köpa 4-5 år gamla begagnade bilar. Alla bör göra det.
Vidare kunde alla dessutom köpa bilar av storleken golf, Astra, focus, mm som rymmer precis lagom mycket. Inte för små. Men heller inte onödigt stora eller lyxiga. Även utrustningen bör väljas exakt rätt av alla. Inte utan dragkrok. Men utan elsäten och utan läder. Och, som tidigare sagt. Alla bör välja en 2-3 år gammal bil. Inte nyare, inte äldre. Det är exakt mest lönsam bil.
I nästa avsnitt ska vi hitta den mest lönsamma frisyren och hur ofta man ska klippa sig...
 
  • Haha
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo, men man kan ju inte jämföra äpplen och päron. Rimligen bör man jämföra en Tesla S med en bil av motsvarande "klass". Kan det bli en Audi A6 3.0 dubbelturbo, eller nån merca eller top of the line BMW 5-serie? De bilarna kostar väl sisådär 6-700.000 nya. Vill man jämföra begagnat, då bör ju teslan och audin vara ungefär lika gamla. Börjar man jämföra 15 år gamla bilar blir jämförelsen för svår tänker jag. Annars kan vi jämföra en volvo 740 som gått 40.000 mil med en ny tesla model S. Säkert blir volvon billigare, trots hög bränslekostnad. Men för de flesta är det inte ett relevant val. Alternativet till en tesla är inte en rostig opel från 90-talet. Det är en annan premiumbil man måste jämföra med.

En begagnad tesla har ju hållit värdet så fruktansvärt bra, medan en merca S-klass förmodligen är omöjlig att bli av med, vem vill byta ett dussin tändstift och remmar utav helvete på nästa service? Jag är förvånad över teslans andrahandsvärde och tvekar om det verkligen är en bra affär. Men den där lyx-bmwn tror jag är en ännu sämre affär.

Men, jag håller med, även om teslan är relativt billig per mil, så rymmer inte min ekonomi "risken" och möjligheten att slänga ut 7-800.000 för en bil... Men inte heller en Audi A6 3.0 dubbelturbo eller vad det nu kan vara...

Men, faktum kvarstår. En rosthink med 10 år på nacken, begagnade däck och eget oljebyte som dessutom bara körs 800 mil om året... Det är svårt att klå det... Billigare kan man nästan inte åka... Jo... kanske en sån där privatleasad elbil för 2000kr/månad. Det KAN nog nästan bli billigare... iallafall om man kör 1500 mil om året...
Medhåll

Jag köpte precis en sådan. Inte Teslan dårå, utan motsvarande tysk ”lyxbil ”. Största karossen och stor motor. Priset är en bra bit över din gissning, närmare miljonen. Nytt alltså. Nu köpte jag istället begagnad för drygt en tredjedel av nypriset. Tittade på Tesla S men för den som köper begagnat är ju högt andrahandsvärde negativt.

Tror jag tjatat om det förut men för att jämföra sig med Tesla S bör ju den andra bilen vara i samma storlek, ha bra prestanda och mycket gadgets. Naturligtvis är bara en bråkdel av köparna intresserade av sådant och då kan de leasa en MG eller köpa en Skoda med minsta motorn eller en Dacia. Men inte relevant att jämföra.

Vad gäller kostnaderna så är det på den här typen av bilar:per år när bilen är ca fem år
1 värdeminskning 35000
2 försäkring 15000
3 Bränsle (inte för elbilen) 20000
4 service 5000
5 skatt 5000 (inte för elbilen)
6 reparationer mellan noll och bilens dagsvärde men räkna med att något går sönder förr eller senare för 10000 till 20000

Tar inte upp däck och annat, men dyrare än på småbilar

Bränslekostnaden är alltså inte drivande vid mina 1500 mil. Körde jag dubbelt så mycket så blev det riktigt dyrt då även värdeminskningen skulle öka och risken för dyra reparationer.

Alltså blev det 80000+ per år eller över 50 kr milen. För tidigare ägare var bara värdeminskning 75 kr milen om jag räknar med en rabatt på nybilspriset på drygt 10%.

Men inte dyrare än en ny Passat eller liknande, men då jämför jag nytt med beg och beg har ju lite mer risk. Om bilen är lika svår att bli av med som en könssjukdom när jag ska byta in den får vi se.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Är det någon som leasat en bil som man får köra upp till 3000 mil/år med?

Har tänkt köpa en MG zs ev och funderar på om leasing eller privatköp blir billigast när man vill köra så pass många mil
 
J JohanLun skrev:
Vidare kunde alla dessutom köpa bilar av storleken golf, Astra, focus, mm som rymmer precis lagom mycket. Inte för små. Men heller inte onödigt stora eller lyxiga. Även utrustningen bör väljas exakt rätt av alla. Inte utan dragkrok. Men utan elsäten och utan läder. Och, som tidigare sagt. Alla bör välja en 2-3 år gammal bil. Inte nyare, inte äldre. Det är exakt mest lönsam bil.
I nästa avsnitt ska vi hitta den mest lönsamma frisyren och hur ofta man ska klippa sig...
Det där är ju ett jävla ofog som många bilmärken har börjat med. Säljer bara pyttekombis i Sverige.
Hyundai, renault mm har inga bra kombi.

Mest lönsamma frisyren är antingen inte klippa alls eller köpa en rakapparat av kvalitet en gång och dra av allt. :D Helst köpa till solcell till laddning.


Vad säger folk om laddhybrid då? Optima, men där står det på ts 61km. Kommer man bara 2-3 mil då? Hade den kommit garanterat 4 mil så hade man ju iallafall "sparat" hälften av soppan men har ändå en normalstor kombi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.