N Nerre skrev:
Det låter ju inte så jättebilligt?

Nu får du ge dig!!!
Köra en helt ny tesla för dom pengarna, räkna du på vad en vanlig bil kostar per mil så blir du förvånad.
En vanlig ny Svensson bil ligger på minst 50 procent mer per mil.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Nu får du ge dig!!!
Köra en helt ny tesla för dom pengarna, räkna du på vad en vanlig bil kostar per mil så blir du förvånad.
En vanlig ny Svensson bil ligger på minst 50 procent mer per mil.
Det är skillnad på billigt och prisvärt. Jag har aldrig påstått att en ny bränslebil är varken billig att köra eller prisvärd, men elbilar sägs ju ha så jättelåg milkostnad. Men det visar sig alltså (vilket jag påpekat flera gånger) att det högre inköpspriset på elbilen drar upp milkostnaden rejält.

Det är alltså inte vettigt att köpa en dyr elbil (istället för begagnad bränslebil) för att få ner milkostnaderna, för det får man inte.

Vill man köra billigt så är det alltså en begagnad bränslebil med låg förbrukning som ger bland de lägsta milkostnaderna.
 
Jaha. Då tänkte jag ta mig i kragen och se om jag får prova en elbil i helgen.
Hyundai ioniq 28kwh premium. Påstådd räckvidd 31 mil.
204 tusen.

Vad säger experterna? Jag tycker det är för dyrt men tänkte ändå testa.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är skillnad på billigt och prisvärt. Jag har aldrig påstått att en ny bränslebil är varken billig att köra eller prisvärd, men elbilar sägs ju ha så jättelåg milkostnad. Men det visar sig alltså (vilket jag påpekat flera gånger) att det högre inköpspriset på elbilen drar upp milkostnaden rejält.

Det är alltså inte vettigt att köpa en dyr elbil (istället för begagnad bränslebil) för att få ner milkostnaderna, för det får man inte.

Vill man köra billigt så är det alltså en begagnad bränslebil med låg förbrukning som ger bland de lägsta milkostnaderna.
Så nu jämför du en billig bränsle bil med en ny elbil i den högre prisklassen och inte en billig ny elbil.
Då kan vi ta en begagnad dyr bränsle bil och jämföra med en begagnad elbil, vilken tror du har lägst kostnad??
Har själv ingen elbil men hade utan tvekan kunna köpa en.
Läser mycket i många trådar och ibland förstår jag inte varför vissa personer är inne i vissa trådar.
Det spelar ju ingen roll vad någon skriver eller tycker för du vill inte ha en elbil eller hur???
Tycker du ska räkna hur många negativa inlägg om elbilar som du lyckats skriva och sen kanske fundera lite på om en elbilstråd är det rätta för dig.
Önskar dig en trevlig kväll som avslut;);)
 
  • Gilla
  • Haha
Texan och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jaha. Då tänkte jag ta mig i kragen och se om jag får prova en elbil i helgen.
Hyundai ioniq 28kwh premium. Påstådd räckvidd 31 mil.
204 tusen.

Vad säger experterna? Jag tycker det är för dyrt men tänkte ändå testa.
Vet inte om jag skulle rekommendera någon att prova elbil. Jag gjorde det förra helgen eftersom jag inte hade något bättre för mig. Så den kommande helgen så måste jag ägna åt att göra iordning en av fossilbilarna för försäljning... drygt.
 
  • Haha
  • Gilla
Ingenjören och 14 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Jaha. Då tänkte jag ta mig i kragen och se om jag får prova en elbil i helgen.
Hyundai ioniq 28kwh premium. Påstådd räckvidd 31 mil.
204 tusen.

Vad säger experterna? Jag tycker det är för dyrt men tänkte ändå testa.
Jag är ju ingen expert, men jag tror dock inte på 31 mil körning på ett 28kWh batteri. Snarare 15 mil ...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
panodil panodil skrev:
Vet inte om jag skulle rekommendera någon att prova elbil. Jag gjorde det förra helgen eftersom jag inte hade något bättre för mig. Så den kommande helgen så måste jag ägna åt att göra iordning en av fossilbilarna för försäljning... drygt.
Jag kommer inte köpa något i år. Blir isåfall nästa år. Kanske smöra lite för chefen och se om man kan få en stolpe där.
Men kör hyundai idag, så jag undrar mest om en sådan rackare på nästan 7000 mil kommer funka felfritt i minst 5 år.
Där fanns en bmw i3 med stora batteriet för samma pengar så ska nog prova den med.

Kommer inte sälja dieseln för fem öre =)
 
N Nerre skrev:
Vill man köra billigt så är det alltså en begagnad bränslebil med låg förbrukning som ger bland de lägsta milkostnaderna.
Jo, men man kan ju inte jämföra äpplen och päron. Rimligen bör man jämföra en Tesla S med en bil av motsvarande "klass". Kan det bli en Audi A6 3.0 dubbelturbo, eller nån merca eller top of the line BMW 5-serie? De bilarna kostar väl sisådär 6-700.000 nya. Vill man jämföra begagnat, då bör ju teslan och audin vara ungefär lika gamla. Börjar man jämföra 15 år gamla bilar blir jämförelsen för svår tänker jag. Annars kan vi jämföra en volvo 740 som gått 40.000 mil med en ny tesla model S. Säkert blir volvon billigare, trots hög bränslekostnad. Men för de flesta är det inte ett relevant val. Alternativet till en tesla är inte en rostig opel från 90-talet. Det är en annan premiumbil man måste jämföra med.

En begagnad tesla har ju hållit värdet så fruktansvärt bra, medan en merca S-klass förmodligen är omöjlig att bli av med, vem vill byta ett dussin tändstift och remmar utav helvete på nästa service? Jag är förvånad över teslans andrahandsvärde och tvekar om det verkligen är en bra affär. Men den där lyx-bmwn tror jag är en ännu sämre affär.

Men, jag håller med, även om teslan är relativt billig per mil, så rymmer inte min ekonomi "risken" och möjligheten att slänga ut 7-800.000 för en bil... Men inte heller en Audi A6 3.0 dubbelturbo eller vad det nu kan vara...

Men, faktum kvarstår. En rosthink med 10 år på nacken, begagnade däck och eget oljebyte som dessutom bara körs 800 mil om året... Det är svårt att klå det... Billigare kan man nästan inte åka... Jo... kanske en sån där privatleasad elbil för 2000kr/månad. Det KAN nog nästan bli billigare... iallafall om man kör 1500 mil om året...
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är ju ingen expert, men jag tror dock inte på 31 mil körning på ett 28kWh batteri. Snarare 15 mil ...
Ah, 28 mil stod det. De ljuger så pass att typ hälften skall man räkna med från transportstyrelsen? Då går ju bilen bort om det är så och elbilar blev plötsligt ännu mer värdelöst om det du säger stämmer.
Specifikationer för elbils räckvidd på 280 km och energiförbrukning 115 Wh/km enligt NEDC testcykel.
 
A Argastesnickaren skrev:
Så nu jämför du en billig bränsle bil med en ny elbil i den högre prisklassen och inte en billig ny elbil.
Jag jämför milkostnad mellan olika bilar bara.

Det spelar ju ingen roll vad någon skriver eller tycker för du vill inte ha en elbil eller hur???
Jodå, det vore trevligt med en kombi för under 200 000 och med minst 20 mils räckvidd vintertid. Helst ska den ju vara 2-3 år gammal så man slipper det initiala värdefallet.

Men det finns ju knappt ens kombi elbilar.
 
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Ah, 28 mil stod det. De ljuger så pass att typ hälften skall man räkna med från transportstyrelsen? Då går ju bilen bort om det är så och elbilar blev plötsligt ännu mer värdelöst om det du säger stämmer.
[bild]
Jag googlade runt lite snabbt.
Och det verkar som att verkliga siffror för Ioniq med 28kWh verkar landa på något runt 16-20 mil. Alltså det som verklig körning och verklighetsnära tester kommer fram till.

Men nu har nya Ioniq 38kWh batteri, och verkar kunna få en räckvidd på närmare 30 mil, vid lite försiktigare körning. Men man ska kanske inte räkna med mer än 25, för att inte behöva sitta med andan i halsgropen och räckviddsångest de sista milen.

Det finns också (minst) två olika normer att mäta och ange räckvidd, den som ger generösare räckvidd stämmer typ aldrig för den vanliga slags körning som vi använder våra bilar till. Då är den strängare normen absolut mer rättvisande.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ah, 28 mil stod det. De ljuger så pass att typ hälften skall man räkna med från transportstyrelsen? Då går ju bilen bort om det är så och elbilar blev plötsligt ännu mer värdelöst om det du säger stämmer.
[bild]
Elbilar med mindre batteri än vad man behöver har alltid varit värdelöst! :rofl:
 
W witten skrev:
Elbilar med mindre batteri än vad man behöver har alltid varit värdelöst! :rofl:
Tja, det relevanta är att om det är så att bilen bara kommer 16-20 mil och kostar över 200 tusen så behöver man alltså nästan lägga 100-200 tusen till. Då gör det ju de ännu mer oekonomiskt då man får i 10911 liter diesel för just de 200 tusen kronorna. Över 10 års förbrukning :p

Då är väl egentligen frågan. Kommer man minst 16 mil i -15 grader och snöstorm.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag googlade runt lite snabbt.
Och det verkar som att verkliga siffror för Ioniq med 28kWh verkar landa på något runt 16-20 mil. Alltså det som verklig körning och verklighetsnära tester kommer fram till.

Men nu har nya Ioniq 38kWh batteri, och verkar kunna få en räckvidd på närmare 30 mil, vid lite försiktigare körning. Men man ska kanske inte räkna med mer än 25, för att inte behöva sitta med andan i halsgropen och räckviddsångest de sista milen.

Det finns också (minst) två olika normer att mäta och ange räckvidd, den som ger generösare räckvidd stämmer typ aldrig för den vanliga slags körning som vi använder våra bilar till. Då är den strängare normen absolut mer rättvisande.
Finns bara en som är aktuell och det är WLTP, och den gäller alla bilar oavsett bränsle fr o m 2019. Den tidigare NEDC används inte längre.
 
Isakare Isakare skrev:
Då denna bil gått drygt 13" mil på 3 år har bromsarna inte varit nått problem, de har använts lagom mycket för att inte kärva fast, men lite nog för att inte slitas ut, elbil bromsar man ju mest med motorn.
Dessutom "motionerar" de flesta elbilar bromsarna med jämna mellanrum för att undvika dessa problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.