sunnis
T TH885 skrev:
Jag kan köra en diesel 13000 mil utan service så vad är poängen?
Bilen kommer inte må så bra men det gör inte en Tesla heller i det läget.
Bromsar är tex extra viktigt på en elbil att serva då dom används så lite.
Men annars har dom regelbunden service och Teslas är ganska dyr har jag hört, runt 4000kr.
Vissa elbilar har serivce där uppåt 60 punkter ska kontrolleras.
Sen kommer batteriet som nu kanske måste renoveras snart, vad kostar det.
Samt garantin på batteri kan förbrukas om den inte servas enl bok.

Jag gissar att i detta fallet så har han gjort en ganska stor förlust.
Lycka till att köra en diesel utan att följa serviceplanen till punkt och pricka, blir ju kul när inga garantier, goodwill, maskineskadeförsäkringar oavsett vad inte längre gäller.

Skillnaden mot Tesla är att de inte har någon fast serviceplan. Slitagedelar får man antingen byta själv eller lämna in till valfri mekaniker/verkstad. och det finns rekommendationer att följa, men inget är tvingande. Man kan köpa en Tesla och göra allt "GDS" och ändå ha alla försäkringar och garantier. Så batterigarantien på 8år gäller ändå fast du byter filterkassetten själv.

Tämligen unikt idag.

Själv har jag ID.4, den enda servicen som görs är kupefilter och bromsvätska vartannat år. Men för att hålla igång VW verkstäderna behöver jag dock betala en mekaniker för att inspektera bilen till en extra hög timkostnad för det är en elbil. Inspektionen tar några minuter och debiterar en felsökning och en verkstadstimme.

VW har dock gått ut med att de kommer göra ett stort tapp på serviceintäkterna pga elbilismen i framtiden.




.
 
Redigerat:
  • Gilla
Texan och 3 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag är en riktig motornörd som läser och kör allt som kommer i min väg.
Finns inget så gött som en välljudande motor!!!!
Ändå så inser jag och kan förstå tjusningen med elbilar.
Var ute med en Tesla 3 dual motor.
0-100 på 3.3 sekunder med en blandad förbrukning på under 2 kwh i snitt på 450 mil trots lite testkörningar.
Allt är inte perfekt men milkostnaden för bränsle är svårslagen.
Bor själv mitt i Skåne i hus, kommer över hela Skåne och en bra bit uppåt och tillbaka med en elbil med 30-40 mils räckvidd så kommer definitivt en sådan att räcka för mig till 99 procent av alla körningar den dagen jag köper en egen.
Bara att konstatera trots att mitt hjärta slår för bensin så ligger framtiden på elbilar;)
Precis. Var o provkörde kompisens M3 d. Prestandan och förbrukningen var det jag fastnade för, resten kan jag vara utan.
Njöt av ljudet från min raka 6a när jag åkte hem, att bilen bara gör 0-100 på 6 sek kan jag leva med.
 
  • Wow
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Skillnaden mot Tesla är att de inte har någon fast serviceplan. Slitagedelar får man antingen byta själv eller lämna in till valfri mekaniker/verkstad. och det finns rekommendationer att följa, men inget är tvingande. Man kan köpa en Tesla och göra allt "GDS" och ändå ha alla försäkringar och garantier.
Det innebär att de allra flesta helt förlitar sig på besiktningen för att hålla bilen trafiksäker. Det är inte enbart positivt.
 
  • Wow
Texan
  • Laddar…
Fairlane
martin43 martin43 skrev:
Det innebär att de allra flesta helt förlitar sig på besiktningen för att hålla bilen trafiksäker. Det är inte enbart positivt.
Det är iofs en liten nackdel, men det gäller väl främst lite äldre bilar och där är kanske inte service-benägenheten alltid på topp ändå.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Det innebär att de allra flesta helt förlitar sig på besiktningen för att hålla bilen trafiksäker. Det är inte enbart positivt.
Är det sämre att förlita sig på besiktningen än att lita på verkstaden?
Är det inte just besiktningens huvuduppgift att se till att de bilar vi har i trafiken är trafiksäkra?
 
  • Gilla
Texan och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Är det sämre att förlita sig på besiktningen än att lita på verkstaden?
Det handlar väl inte om antingen eller utan om både och. ;)
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
T
P Pin skrev:
Är det inte precis tvärtom? En diesel ska servas oftast 12/24 månader eller 1500/3000 mil. Annars gäller inte garantin eller maskinskadeförsäkring. Detta är då viktigast på nyare bilar. Har bilen redan gått 13000+ mil och varken garanti eller försäkring finns kvittar ju det, och man kan chansa och missköta motorn på egen risk. På min BMW diesel fick jag offert på 11000 kr för senaste servicen..

Jo precis, men min poäng är att en fossilbil också kan köras 13000 mil utan service.
Självklart inga garantier kvar men det går. Ingen av bilarna kommer må bra dock.

Tesla har vad jag läst avskaffat kravet på service baserat på mil eller tid. Även om servicen kostar 4000 är det inte dyrt, se exemplet ovanför på en bil i samma storlek och med liknande prestanda som Tesla S. Vad jag kan läsa på teslas hemsida så ska kupeluftfilter bytas vart tredje år och torkmedel AC vart tredje till sjätte år beroende på modell. Bromsvätskan vid behov.

Det är väl för att spara pengar så dom slipper bygga nya verkstäder vilket egentligen är en nackdel för Tesla ägare då det fortfarande finns väldigt få.
Det ända som skiljer en elbil från en fossilbil är motorn och drivlina. Allt annat behöver fortfarande service.
För hur många bilägare vet vad bromsolja är och när det är behov att fylla på? Hur många vet att bromsar rostar om man inte smörjer och sköter dom? Vad säger försäkringsbolaget den dagen man krockar för bromsarna inte tog, vem har ansvaret då? Tveksam att försäkringsbolaget kommer räcka upp handen.

Vem ska köpa dessa bilar i andrahand? Känns lika bra som att köpa en begagnad elsparkcykel som varit i bruk i en storstad ett par år.

Ett batteri i Tesla håller 13000 mil till, minst.

Det håller nog ännu längre än så men hur är det kapaciteten.
Hur mycket räckvidd har du kvar?
 
  • Wow
Texan
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Är det sämre att förlita sig på besiktningen än att lita på verkstaden?
Är det inte just besiktningens huvuduppgift att se till att de bilar vi har i trafiken är trafiksäkra?
Absolut. Men med tanke på vad som slinker igenom är begreppet "trafiksäkert" något diffust.
Och när verkstaden upplyser om att "stötdämparen vänster fram är helt slut" kan den faktiskt vara det trots att den går igenom besiktningen bara den inte läcker olja...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det handlar väl inte om antingen eller utan om både och. ;)
martin43 martin43 skrev:
Absolut. Men med tanke på vad som slinker igenom är begreppet "trafiksäkert" något diffust.
Och när verkstaden upplyser om att "stötdämparen vänster fram är helt slut" kan den faktiskt vara det trots att den går igenom besiktningen bara den inte läcker olja...
Sure, då är jag med. =)
Absolut kan man ha synpunkter på besiktningens kvalitet men det är kanske en diskussion för en annan tråd. Med tanke på deras uppdrag kan vi nog iaf vara överens om att det borde räcka med godkänd besiktning för att bilen faktiskt även ska vara trafiksäker.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Med tanke på deras uppdrag kan vi nog iaf vara överens om att det borde räcka med godkänd besiktning för att bilen faktiskt även ska vara trafiksäker.
Strax efter besiktningen, absolut. Uppemot två år efter kan nog ingen garantera något.
 
Mikael_L
tveksamt tveksamt skrev:
att det borde räcka med godkänd besiktning för att bilen faktiskt även ska vara trafiksäker.
Ja det kan man ju tycka.
Men kvaliteten på bilbesiktning idag är verkligen helt galet låg.
Själv vet jag alltid om alla fel på bilen innan besiktningspersonalen hittar det.
(Eller nja, glapp styrled och spindelled är de faktiskt duktiga på att hitta, inte sämre än mig själv).

Men hursomhelst blir jag smått galen på snorungarna där idag, som knappt verkar veta hur en bil fungerar.
Som en vinter när jag besiktigade så fick jag nedslag på frusna vindrutetorkare (som de alltid är på vintern, och man behöver ju dem ändå inte då) och jag hade krigat som fan ifall det inte samtidigt var en glapp styrled, vilket gjorde att en ombesiktning hursomhelst blev nödvändig.
Att de sen vid samma besiktning missade anliggande broms, läckage i avgassystem (litet) struntade i att kolla att varningstriangel var med (vilken den iofs var) höjer ju inte betyget för den idiotens insats.

Vid ombesiktningen hade jag med mig splitt nya torkarblad som jag tänkte inför deras ögon öppna och sätta dit, tillsammans med någon sarkastisk kommentar.
Men då var mina underkända torkarblad plötsligt godkända igen (inte så konstigt iofs då det inte var något fel på dem förra gången heller).
Så jag fick nöja mig med att berätta att det faktiskt var samma blad som de underkänt en månad tidigare, och att jag har med mig nya som jag tänkte sätta dit nu så de förstår att det inte kan bli bättre än nytt!
Och då kläcker idioten ur sig att det är inte godkänt, att jag inte får göra det inne på besiktningsstationen ... - VA!

Näää, bilbesiktning som organisation har helt kört i diket idag. Jag har sämre förtroende för bilbesiktningen än vad jag har för Postnord ...
 
  • Wow
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det kan man ju tycka.
Men kvaliteten på bilbesiktning idag är verkligen helt galet låg.
Själv vet jag alltid om alla fel på bilen innan besiktningspersonalen hittar det.
(Eller nja, glapp styrled och spindelled är de faktiskt duktiga på att hitta, inte sämre än mig själv).

Men hursomhelst blir jag smått galen på snorungarna där idag, som knappt verkar veta hur en bil fungerar.
Som en vinter när jag besiktigade så fick jag nedslag på frusna vindrutetorkare (som de alltid är på vintern, och man behöver ju dem ändå inte då) och jag hade krigat som fan ifall det inte samtidigt var en glapp styrled, vilket gjorde att en ombesiktning hursomhelst blev nödvändig.
Att de sen vid samma besiktning missade anliggande broms, läckage i avgassystem (litet) struntade i att kolla att varningstriangel var med (vilken den iofs var) höjer ju inte betyget för den idiotens insats.

Vid ombesiktningen hade jag med mig splitt nya torkarblad som jag tänkte inför deras ögon öppna och sätta dit, tillsammans med någon sarkastisk kommentar.
Men då var mina underkända torkarblad plötsligt godkända igen (inte så konstigt iofs då det inte var något fel på dem förra gången heller).
Så jag fick nöja mig med att berätta att det faktiskt var samma blad som de underkänt en månad tidigare, och att jag har med mig nya som jag tänkte sätta dit nu så de förstår att det inte kan bli bättre än nytt!
Och då kläcker idioten ur sig att det är inte godkänt, att jag inte får göra det inne på besiktningsstationen ... - VA!

Näää, bilbesiktning som organisation har helt kört i diket idag. Jag har sämre förtroende för bilbesiktningen än vad jag har för Postnord ...
Jag är helt med dig!
Det är dock en helt annan problematik och bör kanske höra hemma någon annanstans i den här tråden tänker jag. Det felet är ju inte specifikt för vare sig el- eller fossil-bilar.
Och det borde styras upp ordentligt. Jag är inte så nöjd över alla verkstäder jag sett fingra på en bil heller så...
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Så du menar att det är rimligt att alla kör på bensin/diesel?
Poängen är väl att om alla svenskar skulle byta till elbil så blir vår påverkan på klimatet som bäst ett par promille.

Det innebär att klimatnyttan med elbilen måste vägas mot dess "kostnader" (och "kostnader" här handlar inte bara om rena pengar, utan även t.ex. att miljoner bränslebilar måste skrotas och ersättas av nytillverkade elbilar).

Det är alltså inte genomfört att alla skaffar elbil på en gång. Det tillverkas inte elbilar så det räcker.
 
martin43 martin43 skrev:
För en enskild ugn ja. Men för 1000 st i en stad spelar det ingen roll hur man styr effekten i varje enskild ugn eftersom exakt samma energi ska ut!
Eftersom ugnarna inte är synkroniserade kommer deras "3000W-perioder" fördela sig slumpmässigt så att totaleffekten är konstant 300W/ugn i snitt.
Ja men nu pratade vi väl om hur man själv kan påverka den här effektavgiften? Och den kostnad jag får betala för toppeffekten påverkas ju inte av grannarnas ugnar.
 
Isakare Isakare skrev:
Han håller på att räkna ut totala kostnaden, och det verkar hamna runt 32-35 kr milen.
Det låter ju inte så jättebilligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.