Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag håller med om begränsingar i navmotorer,
Jag ser dessa som rimliga om man har 4 st i en effektsvag bil för stadstrafik och city-pendling, där man nästan aldrig är upp över 70-80km/h.
Ska du upp över 5kw så lönar det sig alltid med en växel. Gillar den packningsmässiga fördelen med navmotor med tyvärr är det inte så fördelaktigt. Speciellt när det går utmärkt med tvåhjulsdrift. Renault Twizy är ett bra exempel på en liten stadsbil, den skulle bara haft 4 platser och dörrar ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag lade ju till brasklappen att det kanske inte är framtidens system. :)
Jag kör som bekant själv omkring i den återvändsgränden, så skillnaden är nog främst hur lång vi tror att den är.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Lösningen är inte Tesla.
Nej, inte Tesla som det är idag i alla fall. Men hela premissen är ju att det sker utveckling och förändring.
 
optimum optimum skrev:
Varför bryter vi inte litium och kobolt här i Sverige?
Det prospekteras väl redan? Men för gruvbolagen gäller det ju att fyndigheten är tillräckligt stor för att det ska vara lönsamt att bryta. Och där är väl då problemet just att om man ska betala rimliga löner och ha en rimlig arbetsmiljö så kostar det för mycket för att kunna konkurrera med låglöneländer där man skiter i arbetarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man bara kör max 8 mil om dagen i 360 dagar av året ska man väl ha ett batteripack designat för just det behovet.
Eller så kan man ju försöka göra så att man inte kör ens 8 mil om dagen. T.ex. pendla kollektivt till jobbet.

Min bil går mindre än 1000 mil om året, och då är flera hundra mil av detta sommarens campingsemester.

Det blir alltid lustigt när folk som pendlar flera mil om dagen i bil försöker övertyga folk som pendlar kollektivt att elbil är bäst.

Elbil passar in de som redan minimerat sitt körande, elbilen passar bara de som fortfarande envisas med att köra en massa bil istället för att resa kollektivt.

Vi borde satsa på utbyggnad av kollektivtrafiken istället för privata elbilar.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
optimum
N Nerre skrev:
Det prospekteras väl redan? Men för gruvbolagen gäller det ju att fyndigheten är tillräckligt stor för att det ska vara lönsamt att bryta. Och där är väl då problemet just att om man ska betala rimliga löner och ha en rimlig arbetsmiljö så kostar det för mycket för att kunna konkurrera med låglöneländer där man skiter i arbetarna.
De har problem med att det finns uran i förkomsterna av kobolt.

"Sverige har potential att bli världsledande i utvinning av batterimetaller. Det finns gott om sådana metaller i Sverige. Men regeringens planerade förbud mot uranbrytning är ett hot mot utvinningen av batterimetaller, varnar gruvbolag."

https://www.svd.se/expert-sverige-ar-ett-mecka-for-batterimetaller


Moment 22
 
useless useless skrev:
Man skulle ju kunna ta fram en räckviddsförlängare i form av en släpvagn man hyr till skidsemestern... Förutom motor, generator och bränsletank (eller bara ett större batteri) skulle det finnas gott om plats för packningen.
Den idén har jag haft ett tag nu, känns som en sak som kan lösa många räckviddsproblem.
 
Nja, det där är väl inte riktigt samma sak som vi föreslår ;)
 
En takbox på den för skidorna så är patentet klart. (y)
 
R
Elbil kopplad till en matchande släpvagn på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
[bild]
Har dock för mig att du inte kan sätta drag på i3...
 
R
R Robert-san01 skrev:
Har dock för mig att du inte kan sätta drag på i3...
Hur skulle det se ut om inte miljönissarna kunde sätta fast sina mountain bikes o dra till alperna över helgen.
Bil med tom Thule-cykelhållare monterad på dragkroken, redo för transport av mountainbikes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BMW i3 elbil med en cykelhållare monterad på bakluckan på en parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är det godkänt även i Sverige? I Tyskland kör man ju ofta med de pyttesmå släpen som ytterst sällan används i Sverige (Tysk bil).
 
R
A AndersS skrev:
Är det godkänt även i Sverige? I Tyskland kör man ju ofta med de pyttesmå släpen som ytterst sällan används i Sverige (Tysk bil).
Trodde vitsen med EU var att vi skulle ha samma regler, dvs. fri konkurrens. Men vid närmare eftertanke så finns det säkert någon skatteavlönad som slänger grus i maskineriet.

"Dragkrok till BMW i3. Här med hittar du en krok för BMW i3 elbil, vilket er extremt populärt. Det är nu möjligt att få en dragkrok - men endast för ett cykelställ. Vilket följer med dragkrokan."
https://slapet.se/shop/2016-bmw-i3/
 
Redigerat:
  • Haha
Noseone
  • Laddar…
optimum
Kan ett gengasalternativ vara intressant ?
Laddbart efter resan, bara plocka i lite mera pinnar.

Svartvit bild av gammal bil utrustad med ett gengasaggregat monterat på bakdelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.