Mikael_L
Men det optimum skrev i inlägg #512 och jag i inlägg #513, om den trista baksidan med både olja och jordartsmetaller stöder min tanke på hur elbilar borde konstrueras, åtminstone nu, i närtid.

Det är ett enormt resursslöseri, och väl lite löjligt också, att man ska ha en elbil med batteri som tar en 60 mil, för just den där skidresan man gör en gång om året.
Om man bara kör max 8 mil om dagen i 360 dagar av året ska man väl ha ett batteripack designat för just det behovet.
Att dagligen kuska omkring på ett halvt ton onödiga batterier är väl i princip lika knäppt som att inte kunna släppa sin dieselbil för just samma transportbehov - den där enda skidresan.

Så en ren elbil, med bränsledriven räckviddsförlängare är vad jag ser som lösningen. Ja just nu, det är kanske inte lösningen för elbilar om 20 år. Vad vi har för teknologi då, eller hur vi möjligen har omskapat vår livsmiljö, våra behov av att resa, våra behov av att äga bilen själv osv osv, gör att det vi nu skapar de närmaste 10 åren kanske bara blir en parentes i historien - men vi vet helt enkelt inte idag, hur det kommer bli.


Men just nu tycker jag att rena elbilar, med "lagom mycket batteri". Enkel konstruktion, ingen drivlina/transmission, utan en navmotor i varje hjul, eller en lite större motor i varje axel för bilar med lite större effektkrav.
Och de som ibland har större räckviddskrav köper bil med liten dieselmotor som räckviddsförlängare.
En motor som går med optimalt varvtal, driver en generator som laddar batteriet.
Kan ju också användas för uppvärmning av kupén.

Och någon biltillverkare borde ju vara såpass framsynt att de skapar en bil där man som kund kan välja mellan olika batteristorlekar samt om man vill ha räckviddsförlängare eller inte.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
R
R Robert-san01 skrev:
Eller Norge!!

Vi köper olja av Norge och vi kommer att behöva importera el från Norge... Allt är Norrmännens fel!!! ;)
Norrmännen(Norsk Hydro) använder sin el för att tillverka aluminium. Man spår att ökningen av aluminium kommer att öka pga av elbilarna.

Varje person kanske skall få ett konto med utsläppsrätter, när man har förbrukat de är det färdig rest. En Thailandsresa och man kan glömma bil i 10 år.
 
Redigerat:
Jag tror att hybrider, även räckviddsförlängare, är en återvändsgränd. Det är onödigt dyrt att ha dubbla motorsystem och en räckviddsförlängare vore ju också onödig vikt att släpa runt på.

Men på precis samma sätt som bilar idag säljs med olika motorer beroende på kundens önskemål så kommer det säkerligen i framtiden (om nu batteribilar blir det dominerande) att säljas bilar med vitt skilda storlekar på batterier för olika önskemål.

För min del skulle jag tippa att dessa huvudsakligen kommer hålla sig i spannet 15–50 mils räckvidd. Men givet oron vissa hyser för att det ska räcka kanske räckvidder uppåt 75 mil också kommer vara nog så vanliga, särskilt om batterikapacitet inte blir så dyrt och man kör mycket, för då fördröjs ju förslitningen på respektive battericell.
 
R
Fattar inte hur man skall få fram laddstolpar till varje bil i stan.. boende parkeringskort med rätt att ladda..

När man hör på nyheterna att någon har klippt varje sladd i Rosengård.

Man kan se på vissa företag hur el nissarna åker till jobbet tidigt för att lägga beslag på en stolpe.

Dags att köpa aktier i ett gruvföretag som bryter koppar.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att hybrider, även räckviddsförlängare, är en återvändsgränd. Det är onödigt dyrt att ha dubbla motorsystem och en räckviddsförlängare vore ju också onödig vikt att släpa runt på.

Men på precis samma sätt som bilar idag säljs med olika motorer beroende på kundens önskemål så kommer det säkerligen i framtiden (om nu batteribilar blir det dominerande) att säljas bilar med vitt skilda storlekar på batterier för olika önskemål.

För min del skulle jag tippa att dessa huvudsakligen kommer hålla sig i spannet 15–50 mils räckvidd. Men givet oron vissa hyser för att det ska räcka kanske räckvidder uppåt 75 mil också kommer vara nog så vanliga, särskilt om batterikapacitet inte blir så dyrt och man kör mycket, för då fördröjs ju förslitningen på respektive battericell.
Håller med dig på det mesta du skriver i detta inlägg

Hybrider är bara ett tecken på defekter i elbilens nuvarande utveckling

För oss med behov av större bil med längre distanser skulle det krävas flera bilar som elbilen ser ut idag och till vettiga priser.
Därför är elbilen inget alternativ för väldigt många idag.

Detta är ett byggforum och troligen väldigt många här som har en kombi med bra lastkapacitet och kan dra lite tyngre kärror.
För dessa är dagens elbilar möjligtvis bara ett komplement till att åka till jobbet och tillbaka samt handla mat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag klarar mig lätt med 10 mils räckvidd om det finns laddmöjligheter här och där. Till de där 3-4 långresorna per år kan jag hyra bil.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Håller med dig på det mesta du skriver i detta inlägg

Hybrider är bara ett tecken på defekter i elbilens nuvarande utveckling

För oss med behov av större bil med längre distanser skulle det krävas flera bilar som elbilen ser ut idag och till vettiga priser.
Därför är elbilen inget alternativ för väldigt många idag.

Detta är ett byggforum och troligen väldigt många här som har en kombi med bra lastkapacitet och kan dra lite tyngre kärror.
För dessa är dagens elbilar möjligtvis bara ett komplement till att åka till jobbet och tillbaka samt handla mat.
Trevligt att det finns saker vi är överens om.

Jag tror också att dragkrok är ett måste för många, för egen del var det en av de faktorer som gjorde att jag valde en laddhybrid när jag bytte bil i höstas. Vid nästa bil är jag dock säker på att det kommer finnas elbilar som uppfyller mina modesta krav (30+ mil effektiv batterikapacitet på motorväg, fällbara baksäten och dragkrok).

Jag bedömer att sådana bilar är max två år bort i praktiken. Vill man ha stora 5–7 sitsiga bilar med lastkapacitet därtill får man kanske vänta ett par år till.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
N Nerre skrev:
På samma sätt som i övrig "kollektivtrafik"?

Det finns ju redan idag system där man delar bilar, eller rättare sagt där du plockar upp en hyrbil på en vanlig parkeringsplats och lämnar den på en annan.

Minns inte namnen... Drive and go? Car2Go är det nog jag ser ofta i Kista. DriveNow verkar vara nåt liknande.

(Det är alltid lika kul när folk totalsågar en affärside som faktiskt redan finns i bruk.)
Det är dock inte riktigt samma sak. Kollektivtrafiken bygger på att det är mycket folk i rörelse samtidigt. Att råka illa ut dagtid är osannolikt. Det finns ganska mycket personal i rörelse åtminstone på tågen och tunnelbanan.

När ett helt automatiskt system för självkörande bilar tagit rollen som etablerat färdsätt och slagit ut taximarknaden riskerar det att bli problem. Att man ställt ut några enstaka bilar på prov idag går inte att likställa med detta. Om du inte längre har en egen bil då måste du beställa Ubers självkörande när dina barn ska skjutsas till idrottsträning. Och det är förstås jättepraktiskt för frånvarande föräldrar tills dess att föregående resenär eller bara någon idiot emellan som inte avser att åka alls, har dumpat kanyler i sätet, sprayat hela bilen, bankat sönder panelerna så hälften av varningslamporna lyser eller direkt sabotage. Bil är ett mycket mer intimt färdsätt och när det inte finns någon som har koll, som i en taxi, ber man om problem.

Men det är förstås ett mindre problem i sammanhanget. Det stora problemet är att tekniken kanske funkar när Google glider omkring lite snällt på vägarna och i deras labb. I den verkliga världen är en självkörande bil i praktiken en två ton tung dator med hjul på. Allt sedan persondatorn kom har det blivit tämligen tydligt vad bristerna med datorer är, i synnerhet uppkopplade sådana. De har buggar och sårbarheter, de blir hackade, de får virus, de är oberäkneliga och känsliga. Det är en sak att skrivbordsdatorn får spader, en helt annan när bilen får det på motorvägen.

Och så den kanske mest obehagliga aspekten, nämligen det outforskade området om mänsklig påverkan på självkörande bilar. Hur stoppar man upp all trafik på en högtrafikerad led? Kliv rakt ut i vägbanan. Hur gör man ungdomshyss i framtiden? Kasta ut något människolikt på vägbanan från valfri bro och se 10 bilar automatiskt köra ner i diket. Hur begår man terrordåd i framtiden? Beställ två Uberbilar, tryck in ett par flyttkartonger med dynamit i vardera baklucka och sätt dem att köra till Drottninggatan, vips så har terroristen fått drönarförmåga. Något som iofs egentligen är overkill eftersom galningarna egentligen bara behöver hacka en bil och låta den gå loss av sig själv vid lämpligt tillfälle.
 
Man skulle ju kunna ta fram en räckviddsförlängare i form av en släpvagn man hyr till skidsemestern... Förutom motor, generator och bränsletank (eller bara ett större batteri) skulle det finnas gott om plats för packningen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det optimum skrev i inlägg #512 och jag i inlägg #513, om den trista baksidan med både olja och jordartsmetaller stöder min tanke på hur elbilar borde konstrueras, åtminstone nu, i närtid.

Det är ett enormt resursslöseri, och väl lite löjligt också, att man ska ha en elbil med batteri som tar en 60 mil, för just den där skidresan man gör en gång om året.
Om man bara kör max 8 mil om dagen i 360 dagar av året ska man väl ha ett batteripack designat för just det behovet.
Att dagligen kuska omkring på ett halvt ton onödiga batterier är väl i princip lika knäppt som att inte kunna släppa sin dieselbil för just samma transportbehov - den där enda skidresan.

Så en ren elbil, med bränsledriven räckviddsförlängare är vad jag ser som lösningen. Ja just nu, det är kanske inte lösningen för elbilar om 20 år. Vad vi har för teknologi då, eller hur vi möjligen har omskapat vår livsmiljö, våra behov av att resa, våra behov av att äga bilen själv osv osv, gör att det vi nu skapar de närmaste 10 åren kanske bara blir en parentes i historien - men vi vet helt enkelt inte idag, hur det kommer bli.


Men just nu tycker jag att rena elbilar, med "lagom mycket batteri". Enkel konstruktion, ingen drivlina/transmission, utan en navmotor i varje hjul, eller en lite större motor i varje axel för bilar med lite större effektkrav.
Och de som ibland har större räckviddskrav köper bil med liten dieselmotor som räckviddsförlängare.
En motor som går med optimalt varvtal, driver en generator som laddar batteriet.
Kan ju också användas för uppvärmning av kupén.

Och någon biltillverkare borde ju vara såpass framsynt att de skapar en bil där man som kund kan välja mellan olika batteristorlekar samt om man vill ha räckviddsförlängare eller inte.
Du vill alltså ha en BMW i3 REX fast lite bättre.

Problemet med navmotorer är att det krävs betydligt mer material för att få ut samma effekt, skulle kunna gå med en inbyggd planetväxel men då är fördelarna borta. Bara nackdelen med enorm ofjädrad massa som försämrar hjulupphängningen så det bästa alternativet är ändå en central motor och diff kopplat med drivaxlar till hjulen. Färre komponenter = lägre vikt.
VW ID Neo blir intressant när den kommer. Vore bra med en räckviddsförlängare som option.

Hela problemet med folk som jobbar i trånga gruvor är att det är tillåtet. Om man ställde krav på att resurserna ska utvinnas i human miljö/villkor skulle det säkert lösa sig. Men nu är det så billigt med "slavarbetare" att investering i maskiner inte lönar sig. Kanske skulle kapacitetsbehovet kunna få med sig investeringar i ordentlig utrustning?
 
R
useless useless skrev:
Man skulle ju kunna ta fram en räckviddsförlängare i form av en släpvagn man hyr till skidsemestern... Förutom motor, generator och bränsletank (eller bara ett större batteri) skulle det finnas gott om plats för packningen.
Känns som om skidsemestrar är ganska onödiga om man menar allvar med miljön.

Köp en elbil så blir ditt samvete rent...

Får bara elektriker skruva elbil i framtiden?
 
Redigerat:
För info så har BMW slutat sälja i3 med Rex i EU.
 
Mikael_L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Problemet med navmotorer är att det krävs betydligt mer material för att få ut samma effekt, skulle kunna gå med en inbyggd planetväxel men då är fördelarna borta. Bara nackdelen med enorm ofjädrad massa som försämrar hjulupphängningen så det bästa alternativet är ändå en central motor och diff kopplat med drivaxlar till hjulen. Färre komponenter = lägre vikt.
Jag håller med om begränsingar i navmotorer,
Jag ser dessa som rimliga om man har 4 st i en effektsvag bil för stadstrafik och city-pendling, där man nästan aldrig är upp över 70-80km/h.
 
Redigerat:
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att hybrider, även räckviddsförlängare, är en återvändsgränd. Det är onödigt dyrt att ha dubbla motorsystem och en räckviddsförlängare vore ju också onödig vikt att släpa runt på.
Jag lade ju till brasklappen att det kanske inte är framtidens system. :)

Men just nu i närtid är det bra finess att både minska beroende av olja och beroende av cobolt och lite andra jordartsmetaller.
Så idealt vill vi både ha mindre batterier och elda mindre oljeprodukter men ändå kunna erbjuda folk ett fordon som löser alla transportbehov, så den tekniska lösningen på detta just idag är nog lagom stora batterier och räckviddsförlängning.

För de som endast transporterar ett eget arsle till och från jobbet 3 mil bort, varje dag, med familjens lilla andrabil har vi lösningen redan klar idag. Det är bara att fortsätta utveckla konceptet rent eldriven småbil med kort räckvidd (som alltså redan finns idag) så att den blir ytterligare lite förfinad men framförallt billigare i inköp.

Men den bilen är inte lösningen för alla bilkonsumenter, och det är bilar för dessa som är utmaningen. Lösningen är inte Tesla.
 
Mikael_L
Eventuellt blir stora batterier inget större problem i framtiden.
När vi väl fått upp alla råvaror för hela världens omställning så kommer det väl mest att handla om recykling av uttjänta batterier.

Det borde väl vara lika lätt att få fram metallerna ur en hög med slutkörda batterier som att få ut metallerna ur malm, där vi ofta pratar om hur många gram metall per ton man kan utvinna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.