optimum
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du är fortfarande verklighetsfrånvänd. Speciellt när du inte fattar att längre resor än 400km utan stopp är extremt ovanligt. Visst jag kör också långt ibland så det är skönt med lång räckvidd, kombi och drag.

Tycker inte min Lexus är en skitbil men det är inte den som diskuteras här. Skulle gärna byta den till en e-Niro men tycker priset är lite högt
Ber om ursäkt. Lexus är mycket fina och bekväma bilar.
Men fundera ett par gånger innan du byter ut den mot en liten och mindre säker elbil.
 
e-Niro är inte så liten, och enligt vad jag sett ganska säker.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Läs hela texten igen så klarnar det.
Jag tolkade texten som att du menade att bilarna skulle utvecklas, inte att tillverkarna bara skulle specificera annorlunda. Att specificera räckvidd under vinterförhållanden går ju att göra redan idag, problemet är antagligen bara att det inte finns nån standardiserad körcykel att referera till.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du är fortfarande verklighetsfrånvänd. Speciellt när du inte fattar att längre resor än 400km utan stopp är extremt ovanligt.
Men det räcker ju med att man gör en sån resa om året för att man ska ha behovet. I de flesta fall är det inte praktiskt genomförbart att hyra bil för såna resor. De är väldigt få hyrbilsföretag som har service med att hyrbilen lämnas och hämtas vid hemmet, och ska man på långresa så packar man kanske bilen under ett par kvällar (t.ex. brukar vi börja packa bilen redan på onsdag kväll, så vi kan åka direkt på fredag kväll eller lördag morgon när semestern börjar).

För att inte tala om att på långresa så vill i alla fall jag ha en bil jag är van att köra. Finns inget värre än att sitta och långköra i en bil där man inte fått till körställningen så man kanske får ont i rygg eller axlar av körandet.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
E-niron klarar 455km, hur många åker längre än 40mil i sträck många ggr/år? Vi åker till fjällen över påsken, 40mil enkel väg, sen blir det några mil söder ut på sommaren, men har inga problem att ladda 1gång under resan, sen sova/ladda.

Samt att det är bättre värme än dieselbil, samt lämplig storlek, och bra komfort, bra utrustad samt bra räckvidd, samt ändå prisvärd med elbilsmått mätt med tanke på räckvidd, samt energisnål, bara synd med dragkrok/vikt, samt aningen högt pris, än, samt att vi endast behöver en bil.

Står och väger om jag ska klicka på köp...kommer 2000 bilar till Swe, och många sålda/bokade, men får den V7 om man beställer nu..

Ja dessa bakåtsträvare, sitter och tittar på Tjocktv, samt önskar att inte Sur diesel Merca -1968 fanns att köpa nya.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
E-niron klarar 455km, hur många åker längre än 40mil i sträck många ggr/år? Vi åker till fjällen över påsken, 40mil enkel väg, sen blir det några mil söder ut på sommaren, men har inga problem att ladda 1gång under resan, sen sova/ladda.

Samt att det är bättre värme än dieselbil, samt lämplig storlek, och bra komfort, bra utrustad samt bra räckvidd, samt ändå prisvärd med elbilsmått mätt med tanke på räckvidd, samt energisnål, bara synd med dragkrok/vikt, samt aningen högt pris, än, samt att vi endast behöver en bil.

Står och väger om jag ska klicka på köp...kommer 2000 bilar till Swe, och många sålda/bokade, men får den V7 om man beställer nu..

Ja dessa bakåtsträvare, sitter och tittar på Tjocktv, samt önskar att inte Sur diesel Merca -1968 fanns att köpa nya.
Om jag förstått det rätt så kommer det inte att gå montera drag alls på de första som kommer.

Det finns dieslar och bensinare tillverkade 2018.
 
Inte 100 klart med dragkrok eller ej.

Jo finns finns det diesel/bensinbilar 2019.
 
R
H Husqvarna220Ac skrev:
E-niron klarar 455km, hur många åker längre än 40mil i sträck många ggr/år? Vi åker till fjällen över påsken, 40mil enkel väg, sen blir det några mil söder ut på sommaren, men har inga problem att ladda 1gång under resan, sen sova/ladda.

Samt att det är bättre värme än dieselbil, samt lämplig storlek, och bra komfort, bra utrustad samt bra räckvidd, samt ändå prisvärd med elbilsmått mätt med tanke på räckvidd, samt energisnål, bara synd med dragkrok/vikt, samt aningen högt pris, än, samt att vi endast behöver en bil.

Står och väger om jag ska klicka på köp...kommer 2000 bilar till Swe, och många sålda/bokade, men får den V7 om man beställer nu..

Ja dessa bakåtsträvare, sitter och tittar på Tjocktv, samt önskar att inte Sur diesel Merca -1968 fanns att köpa nya.
Har stått still i snöstorm 3 ggr i mitt liv där enda räddningen var att stanna kvar i bilen.
Som tur var hade jag mycket bensin i tanken.
Men har man möjlighet att planera sina resor så är väl batteri ok.
 
optimum optimum skrev:
Jag anser fortfarande att det är för tidigt att köpa elbil. Utvecklingen har bara kommit ett litet stycke och vi kommer se helt andra lösningar för att göra dessa bilar till fullvärdig och till och med bättre alternativ än bilar med bensin/dieselmotorer.
Hybridbilar är bara ett bevis för att man misslyckats med att få fram ett fullvärdigt alternativ ännu.

Kommande elbilar kommer ha:
Med längre körsträcka, typ 100 mil på en laddning.
Där värme i bilen givetvis kommer av den kraft som finns i batterierna.
Där släp inte kommer vara något som begränsar
Där körsträckor inte påverkas av vinterklimat
Där batterier är så små att varken last eller övrig komfort påverkas utan snarare medför mer plats än dagens bensin/dieselbilar.
Där återvinning av alla delar redan är klar före bilen säljs och eventuella kostnader betalas vi bilköp
(inte som nu när vi övriga skattebetalare får stå för skiten man idag bara lägger på hög)
osv.

Se utvecklingen på mobiler, det är bara 10 år sedan iPhone lanserades i Sverige.
Där elbilen kommer vara om 5-10 år gör att man kommer få betala för att bli av med de elbilar som säljs idag.

Och det kommer knappast vara vi svenskar som påverkar den utvecklingen utan kommer vara länder med rejäla miljöproblem i städerna. Dock kommer man troligen inte bry sig så mycket om hur bilarna och elen produceras utan mer om hur miljön blir i dessa storstäder.

Därför väntar jag helst ett tag till.
Varför skulle man vilja bli av med sin elbil? De som redan har betalat den, vill nog använda den tills batteriet är helt slut, dvs vid 20 000 mil.
Det är snarare så att de som lever farligt är de som går och köper en ny bensin eller diesel-bil nu. För om fem år kan de vara väldigt lågt värderade, dels pga att det då finns massor av dem att köpa begagnat, och dels pga skatter på drivmedel och oljepriset.
Då säger många att staten kan lägga skatt på el också. Nej, det kan de faktiskt inte på samma sätt som med bensin.
Orsaken är den att el det är bara energi, men olja det är en fysisk produkt. Energi kan du skapa själv om de skulle börjar höja skatten allt för mycket. Redan nu är det så att solceller börjar närma sig priset för vad det kostar dig att köpa el av de stora bolagen. Låt dem höja priset på elen och anslutningarna och effektavgifter lite till och folk börjar koppla bort sig från elnätet och köper Teslas power wall med batterier och sedan solceller på taket.
 
Solceller har vi haft på taket i många år, är ”självförsörjande” men måste ”låna” el på vintern, elnätet är alldes för billigt för säga upp.

Men annars går det bygga större anläggning, att ev ladda elbilen när solen lyser, men bättre affär att sälja elen.

Det har börjat pratats om km skatt igen, på tex elbilar, eftersom ingen vägskatt inkommer.
 
Redigerat:
optimum
E Edgarsven skrev:
Varför skulle man vilja bli av med sin elbil? De som redan har betalat den, vill nog använda den tills batteriet är helt slut, dvs vid 20 000 mil.
Det är snarare så att de som lever farligt är de som går och köper en ny bensin eller diesel-bil nu. För om fem år kan de vara väldigt lågt värderade, dels pga att det då finns massor av dem att köpa begagnat, och dels pga skatter på drivmedel och oljepriset.
Då säger många att staten kan lägga skatt på el också. Nej, det kan de faktiskt inte på samma sätt som med bensin.
Orsaken är den att el det är bara energi, men olja det är en fysisk produkt. Energi kan du skapa själv om de skulle börjar höja skatten allt för mycket. Redan nu är det så att solceller börjar närma sig priset för vad det kostar dig att köpa el av de stora bolagen. Låt dem höja priset på elen och anslutningarna och effektavgifter lite till och folk börjar koppla bort sig från elnätet och köper Teslas power wall med batterier och sedan solceller på taket.
Instämmer. En elbil köpt idag kommer vara dåligt värd om några år då utvecklingen gått långt och de bilar som säljs då kommer troligen vara betydligt bättre. Givetvis kommer väl folk vilja byta bil om några år oavsett om det är en elbil eller en som går på bensin/diesel.

Skatt på el eller något annat sätt.
Självklart måste pengarna in till staten i motsvarande mängd som nu. Att tro något annat är naivt.
Hur man kommer ta ut det är inte klart men kan bli skatt per körd sträcka eller direkt på den el man laddar bilen med.
Den regering som försöker lägga mer skatt på inkomster, arbetsgivaravgifter eller höjd MOMS kommer begå politiskt självmord.
De med elbil lever på lånad tid för de kommer snart få vara med och betala notan till statens slösaktiga ekonomi.
Se bara på etanol eller andra så kallade "miljöfordon" ingen fördel att ha en sådan idag

"Från årskiftet höjs skatten på drivmedel. Då blir det också allra dyrast att tanka etanolbränslet E85. Redan den 1 december togs skattelättnaderna för E85 bort efter ett EU-beslut och därmed är etanolsatsningen som gjordes i Sverige för att värna miljön i det närmaste helt över."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sluttankat-for-e85

Med stor säkerhet kommer vi få läsa om motsvarande för elbilar.

Att sätta solceller på sina tak i tron om att man har gratis el måste vara naiva. De kommer få betala skatt de också

"Kritiserad skatt på solel införs"

https://www.nyteknik.se/energi/kritiserad-skatt-pa-solel-infors-6589159

Pengarna måste in till staten och de kommer beskatta alla med elbil också.
 
Ja skatter måste in.
Så varför vänta med elbil och solceller. De närmaste åren kommer det vara mycket fördelaktigt jmf med bensin, diesel.
Skatterna kommer höjas på koldioxiddrivmedlen.
Om 10 år, när bensin o diesel förbjuds att användas av andra än försvaret, då går det beskatta elbilarna korrekt.
 
L largab skrev:
Ja skatter måste in.
Så varför vänta med elbil och solceller. De närmaste åren kommer det vara mycket fördelaktigt jmf med bensin, diesel.
Skatterna kommer höjas på koldioxiddrivmedlen.
Om 10 år, när bensin o diesel förbjuds att användas av andra än försvaret, då går det beskatta elbilarna korrekt.
Skatter är inte alltid korrekta eller rättvisa ...
 
I stort håller jag med, staten kommer att ta dina pengar på något sätt. Jag funderar kring vad man tar skatt av! Tycker att vi borde ta allt högre skatt, straffskatt, punktskatt eller vad man vi vill kalla det, på det som vi idag importerar från låglöneländer,där vi varken kan påverka miljöförstöring eller skäliga arbetsförhållanden. Tänker på en co2 och miljöskatt, därigenom skulle man kunna flytta skattebördan från områden som påverkar miljön mindre. Här går det säkert att argumentera mot, jag vet.
 
Redigerat:
R
trähandtag trähandtag skrev:
I stort håller jag med, staten kommer att ta dina pengar på något sätt. Jag funderar kring vad man tar skatt av! Tycker att vi borde ta allt högre skatt, straffskatt, punktskatt eller vad man vi vill kalla det, på det som vi idag importerar från låglöneländer,där vi varken kan påverka miljöförstöring eller skäliga arbetsförhållanden. Tänker på en co2 och miljöskatt, därigenom skulle man kunna flytta skattebördan från områden som påverkar miljön mindre. Här går det säkert att argumentera mot, jag vet.
Eftersom Sverige lever på export så är allt snack om straffskatter mm hål i huvudet.
Sverige skulle behöva sänka skatteuttaget betydligt från idag innan vi har lyckats med att sälja all industri till Kina, Japan mm. Se bara på Volvo, ABB osv.

Däremot är det ingen som tvingar dig till att köpa en produkt från ett låglöneland. Valet är ditt...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.