Många av ovannämnda är som sagt kompromisser, Renault Zoe/Nissan är väl garanterat byggt på Clio mfl, samt att Bmw’s I3 är nog den minsta/dyrare samt mycket dålig räckvidd..

Snabbladdning dödar nog batterierna ganska fort, många Tesla batterier är redan utbytta.
 
optimum
Jag anser fortfarande att det är för tidigt att köpa elbil. Utvecklingen har bara kommit ett litet stycke och vi kommer se helt andra lösningar för att göra dessa bilar till fullvärdig och till och med bättre alternativ än bilar med bensin/dieselmotorer.
Hybridbilar är bara ett bevis för att man misslyckats med att få fram ett fullvärdigt alternativ ännu.

Kommande elbilar kommer ha:
Med längre körsträcka, typ 100 mil på en laddning.
Där värme i bilen givetvis kommer av den kraft som finns i batterierna.
Där släp inte kommer vara något som begränsar
Där körsträckor inte påverkas av vinterklimat
Där batterier är så små att varken last eller övrig komfort påverkas utan snarare medför mer plats än dagens bensin/dieselbilar.
Där återvinning av alla delar redan är klar före bilen säljs och eventuella kostnader betalas vi bilköp
(inte som nu när vi övriga skattebetalare får stå för skiten man idag bara lägger på hög)
osv.

Se utvecklingen på mobiler, det är bara 10 år sedan iPhone lanserades i Sverige.
Där elbilen kommer vara om 5-10 år gör att man kommer få betala för att bli av med de elbilar som säljs idag.

Och det kommer knappast vara vi svenskar som påverkar den utvecklingen utan kommer vara länder med rejäla miljöproblem i städerna. Dock kommer man troligen inte bry sig så mycket om hur bilarna och elen produceras utan mer om hur miljön blir i dessa storstäder.

Därför väntar jag helst ett tag till.
 
optimum optimum skrev:
Där körsträckor inte påverkas av vinterklimat
Det är i princip en fysisk omöjlighet.

På vintern går det dels åt energi för framdrift och dels för uppvärmning. Detta kommer du aldrig runt.

Även om du använder en värmepump för uppvärmningen så lär det dra mer el att värma en bil när det är -15 ute än vad det går att att kyla den när det är +35 ute.

Så även om batterierna inte skulle tappa kapacitet vid minusgrader (vilket jag tror är en utopi) så kommer räckvidden påverkas av att bilen måste värmas upp vintertid.

Jag är inte heller övertygad om att framtidens elfordon kommer att drivas av batterier. Det är minst lika troligt att det blir bränslecell, eller rentav att man har en etanolmotor som går på optimerat varvtal och driver en generator som ger elen. Eller kanske en liten atomreaktor.
 
R
N Nerre skrev:
Det är i princip en fysisk omöjlighet.

På vintern går det dels åt energi för framdrift och dels för uppvärmning. Detta kommer du aldrig runt.

Även om du använder en värmepump för uppvärmningen så lär det dra mer el att värma en bil när det är -15 ute än vad det går att att kyla den när det är +35 ute.

Så även om batterierna inte skulle tappa kapacitet vid minusgrader (vilket jag tror är en utopi) så kommer räckvidden påverkas av att bilen måste värmas upp vintertid.

Jag är inte heller övertygad om att framtidens elfordon kommer att drivas av batterier. Det är minst lika troligt att det blir bränslecell, eller rentav att man har en etanolmotor som går på optimerat varvtal och driver en generator som ger elen. Eller kanske en liten atomreaktor.
Det blir nog väpnat uppror från miljöpartiet innan du får en reaktor i bilen.
En variant är att alla bor i städer och sondmatas med alger. Bilen blir onödig. De enda som får resa är politiker. Människan är alltid på väg mot diktatur eftersom det finns alltid någon som tror sig veta bättre.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Aluminium jon batterier verkar intressant för framtiden
 
optimum
N Nerre skrev:
Det är i princip en fysisk omöjlighet.

På vintern går det dels åt energi för framdrift och dels för uppvärmning. Detta kommer du aldrig runt.

Även om du använder en värmepump för uppvärmningen så lär det dra mer el att värma en bil när det är -15 ute än vad det går att att kyla den när det är +35 ute.

Så även om batterierna inte skulle tappa kapacitet vid minusgrader (vilket jag tror är en utopi) så kommer räckvidden påverkas av att bilen måste värmas upp vintertid.

Jag är inte heller övertygad om att framtidens elfordon kommer att drivas av batterier. Det är minst lika troligt att det blir bränslecell, eller rentav att man har en etanolmotor som går på optimerat varvtal och driver en generator som ger elen. Eller kanske en liten atomreaktor.
Läs hela texten igen så klarnar det.

Alltså om räckvidden ska vara t.ex. 100 mil så gäller det även på vintern och inklusive värme.
Även om det skulle gå att åka längre på sommaren så är det inte denna glädjekalkyl man ger ut om bilen utan just vid de förhållanden som kan förväntas i landet.

Dagens batterier tappar effekt i kyla men vad säger att inte kommande typer kan bibehålla effekten även vid låga temperaturer.

Ja det skulle kunna vara en bränslecell eller annat som producerar el men knappast en lite atomreaktor.
Överhuvudtaget så är vi bara i början av utvecklingen av eldrivna fordon.
Ungefär som mobiltelefonerna släppte NMT 450 eller andra släpbara alternativ. Men egentligen är det fel att kalla dagens mobiler för telefoner, de är datorer som det även går att ringa med.
Så vad är morgondagen bilar?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Många av ovannämnda är som sagt kompromisser, Renault Zoe/Nissan är väl garanterat byggt på Clio mfl, samt att Bmw’s I3 är nog den minsta/dyrare samt mycket dålig räckvidd..

Snabbladdning dödar nog batterierna ganska fort, många Tesla batterier är redan utbytta.
Zoe är byggd på Clio plattform med Megane bakvagn. Sen är nog en hel del modifierat för att passa som elbil. Tror inte det finns enormt mycket mer att hämta
 
Att sitta och snacka om 100 mils räckvidd är lite verklighetsfrånvänt. En normal bensinbil har ju en räckvidd från full tank på typ 75mil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tycker om man klarar sig 45mil så börjar det närma sig! Är bara priserna som skulle kommit ned litet, samt dragkrok/dragvikt.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Tror nästa generation av t.ex. e-Niro och motsvarande kommer klara dom kraven
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Att sitta och snacka om 100 mils räckvidd är lite verklighetsfrånvänt. En normal bensinbil har ju en räckvidd från full tank på typ 75mil.
Och dieslar 100-120... ;)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
optimum
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Att sitta och snacka om 100 mils räckvidd är lite verklighetsfrånvänt. En normal bensinbil har ju en räckvidd från full tank på typ 75mil.
Är väl inget konstigt.
Det klarade frugans gamla Volvo S60 från 2002

6,9 liter / 10mil och tankvolym 70 liter. Ger över 100mil (Bensin) Hon klarade detta väldigt ofta.

Vår tidigare Volvo V70 2,4 D från 2010 Manuel låda
Tankvolym 70 liter och 5,4 liter / 10 mil (lyckade inte jag dock hålla, snarare 6,5-7 liter, på grund av tunga skor)

Vår nya XC60 diesel är numera tanken för liten så den klarar inte 100 mil utan att tankas vilket går på mindre än 10 minuter.

Så varför skulle inte morgondagens elbilar klara 100 mil?

Jag har många gånger bilat ned till maskinleverantörer i Tyskland med riktiga bilar och med bilar som bar klarar 40 mil skulle jag få stanna och ladda flera gånger på resan. Nej tack till sådant.
Är jag fortfarande verklighetsfrånvänd eller är det du som ångrar att du köpt en skitbil?
 
optimum optimum skrev:
Så varför skulle inte morgondagens elbilar klara 100 mil?
För att det inte finns någon reell efterfrågan på det. Klarar en bil 50 mil i sträck och det kan förlängas med 80 % på en dryg halvtimmes laddning så fyller det i realiteten alla vanliga människors behov med råge. Att mer än dubbla den kapaciteten är pengar i sjön.


optimum optimum skrev:
Är jag fortfarande verklighetsfrånvänd/.../?
Ja.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att det inte finns någon reell efterfrågan på det. Klarar en bil 50 mil i sträck och det kan förlängas med 80 % på en dryg halvtimmes laddning så fyller det i realiteten alla vanliga människors behov med råge. Att mer än dubbla den kapaciteten är pengar i sjön.



Ja.
Kräver för många att ha två bilar. Vi tänker på miljön så därför har vi bara en bil och samåker till jobbet.

Vi behöver även en bil som klarar släp och kombi så man får med de saker man vill ta med i bilen.
De småbilar som oftast hänvisas till skulle jag aldrig ta ut på landsvägen då de knappast klarar en kollision med normala krav.

Men ok för en liten leksaksbil att åka till jobbet med eller handla lite mat, skulle säkert funka så får man ha den riktiga bilen om man ska lasta lite eller åka ut utanför stan. Ska man ha en krocksäker elbil får man nog gå upp till en Tesla.
 
optimum optimum skrev:
Är väl inget konstigt.
Det klarade frugans gamla Volvo S60 från 2002

6,9 liter / 10mil och tankvolym 70 liter. Ger över 100mil (Bensin) Hon klarade detta väldigt ofta.

Vår tidigare Volvo V70 2,4 D från 2010 Manuel låda
Tankvolym 70 liter och 5,4 liter / 10 mil (lyckade inte jag dock hålla, snarare 6,5-7 liter, på grund av tunga skor)

Vår nya XC60 diesel är numera tanken för liten så den klarar inte 100 mil utan att tankas vilket går på mindre än 10 minuter.

Så varför skulle inte morgondagens elbilar klara 100 mil?

Jag har många gånger bilat ned till maskinleverantörer i Tyskland med riktiga bilar och med bilar som bar klarar 40 mil skulle jag få stanna och ladda flera gånger på resan. Nej tack till sådant.
Är jag fortfarande verklighetsfrånvänd eller är det du som ångrar att du köpt en skitbil?
Du är fortfarande verklighetsfrånvänd. Speciellt när du inte fattar att längre resor än 400km utan stopp är extremt ovanligt. Visst jag kör också långt ibland så det är skönt med lång räckvidd, kombi och drag.

Tycker inte min Lexus är en skitbil men det är inte den som diskuteras här. Skulle gärna byta den till en e-Niro men tycker priset är lite högt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.