S smurfen72 skrev:
Nog lär bonusen försvinna om inte annat efter det har varit val. Tror det kommer säljas bensin eller dieselbil i rätt många år framåt elbil är säkert bra men har för många begränsningar i dag och utvecklingen går sakta och priserna måste sjunka en hel del.
P para skrev:
Överskott från tidigare år
S smurfen72 skrev:
Nog lär bonusen försvinna om inte annat efter det har varit val. Tror det kommer säljas bensin eller dieselbil i rätt många år framåt elbil är säkert bra men har för många begränsningar i dag och utvecklingen går sakta och priserna måste sjunka en hel del.
Elbil funkar för 99%
De flesta elbilsmotståndare som ser begränsningar överallt köper ändå inga nya bilar. Utvecklingen går rasande fort just nu och priserna går ner hela tiden.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Här gör du misstaget att tro att det är 90% respektive 10% av resorna. Men det kan ju lika gärna vara 90/10 av sträckorna.
Nej jag tolkade det som 90 % av milen som går på el. Nu vet jag inte vilket miltal per år det gäller, är det 10000 årliga mil blir det ju 1000 på bensin. Mer normalt är ju max 2000 mil.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hittills i år har släpvagn dragits ca tio gånger, varav två gånger hyrsläp för biltransport.

Långresorna är för att hälsa på släkten. Det innebär oftast ca tre veckors hyra av bil, det håller inte. Vi brukar hyra bil på semestern dock, det beror på vart vi åker.

Sedan finns det en sak till som är viktig för oss, eftersom en nära person till oss dog i en frontalkrock i en småbil så är krocksäkerheten extremt viktig när vi skall ut på mer vältrafikerade vägar...
Biltransporter två ggr på ett halvår är ju ganska ovanligt, men det finns alltid speciella behov.

Jag uppskattar också trafiksäkerheten, både för mig själv och rent generellt. Nu tror jag inte lösningen på det stavas SUV.
 
P para skrev:
Elbil funkar för 99%
De flesta elbilsmotståndare som ser begränsningar överallt köper ändå inga nya bilar. Utvecklingen går rasande fort just nu och priserna går ner hela tiden.
Är inte motståndare till elbil blir dom bättre så dom fixar jobbet är det ok för mig men i dag gör dom inte det och jag tycker inte utvecklingen går så fort det är ju fortfarande kraftigt begränsad räckvidd på många och med släp eller husvagn som många har blir det väldigt kort.
 
S smurfen72 skrev:
Men även hybrider har eller har haft subventioner vilket visar hur dumt systemet är utformat.
Jag vet inte om hybrider är subventionerade längre men det är inget jag stödjer.

De hade sin korta period för flera år sedan när de var någotsånär vettiga, men de är sedan länge överspelade. Nu börjar de på allvar dessutom störa den rena elbilismen när de blockerar laddare på hotell och utflyktsmål. De står ipluggade i 10 timmar för att få el för 3-4 mil medans en elbil under samma tid hade hade kunnat utnyttja laddplatsen tiofalt bättre. Hålet i det argumentet är så klart att för den som blir utan plats spelar det egentligen ingen roll om det är en hybrid eller ren elbil som tagit platsen.

För den som säljer elen måste det däremot vara av intresse att inte ha bilar som inte laddar 90% av tiden de står på platsen. Det är ju ett rejält inkomsttapp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Idag ja. De var just därför jag påpekade att detta var andra generationens vätgasbil. Hur såg andra generationens elbilar ut?


Ja, det tar alltid tid för ny teknik att slå igenom. Men detta var ju en kommentar till att batteribilarna skulle vara den enda framtiden, och det är i alla fall jag väldigt skeptisk till. Batteribilar är en kompromiss eftersom det är den vettigaste lösning som finns idag. Men i framtiden kommer det säkerligen att finnas andra lösningar.

Det finns ju inget som säger att bränsleceller måste gå på vätgas heller, men fördelen med vätgas är att den går enkelt att skapa från elektricitet (från t.ex. lokala solpaneler eller vindkraftverk) mha elektrolys, och den går att lagra. Det finns väl bränsleceller idag som går på etanol t.ex.?
Ja, jag har hört talet om dessa bränslecellsbilar väldigt länge, gärna i kombination med att elbilar är övergående och inte ens biltillverkarna tror på dem. Idag finns det fler och fler elbilar, medan bränslecellsbilar är väldigt lätträknade. Förr eller senare slår det säker igenom, men om du vill vänta på en sådan, som dessutom ska vara begagnat så räkna inte med att byta bil de närmaste 10 åren.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag vet inte om hybrider är subventionerade längre men det är inget jag stödjer.

De hade sin korta period för flera år sedan när de var någotsånär vettiga, men de är sedan länge överspelade. Nu börjar de på allvar dessutom störa den rena elbilismen när de blockerar laddare på hotell och utflyktsmål. De står ipluggade i 10 timmar för att få el för 3-4 mil medans en elbil under samma tid hade hade kunnat utnyttja laddplatsen tiofalt bättre. Hålet i det argumentet är så klart att för den som blir utan plats spelar det egentligen ingen roll om det är en hybrid eller ren elbil som tagit platsen.

För den som säljer elen måste det däremot vara av intresse att inte ha bilar som inte laddar 90% av tiden de står på platsen. Det är ju ett rejält inkomsttapp.
Jaman brukar ju inte parkera bilen vid pumpen på macken heller så undrar hur dom tänker.
 
Jag körde ID4:n med släp för första gången i helgen. Det är ett 750 kg släp med öppet flak. Med tomt släp blev förbrukningen enligt färddatorn 16,9 kWh / 100 km. 29% av laddningen gick åt på 132 km. Med en gräsklippare som väger mellan 150 och 200 kg blev förbrukningen 17,7 kWh / 100 km. Då 30% av laddningen på 132 km. Visst händer det att jag kör längre än så med släp. Men långt ifrån varje år. Jag tror att det kommer att räcka utmärkt för mig.
 
  • Gilla
  • Wow
hobbs och 5 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag vet inte om hybrider är subventionerade längre men det är inget jag stödjer.

De hade sin korta period för flera år sedan när de var någotsånär vettiga, men de är sedan länge överspelade. Nu börjar de på allvar dessutom störa den rena elbilismen när de blockerar laddare på hotell och utflyktsmål. De står ipluggade i 10 timmar för att få el för 3-4 mil medans en elbil under samma tid hade hade kunnat utnyttja laddplatsen tiofalt bättre. Hålet i det argumentet är så klart att för den som blir utan plats spelar det egentligen ingen roll om det är en hybrid eller ren elbil som tagit platsen.

För den som säljer elen måste det däremot vara av intresse att inte ha bilar som inte laddar 90% av tiden de står på platsen. Det är ju ett rejält inkomsttapp.
Nu brukar det iofs inte finnas el till alla samtidigt utan det brukar finnas många fler stolpar än det finns matning till. Av denna orsak så är inte hybridladdning nödvändigtvis ett problem.

Min arbetsgivare har tio stolpar, men man har räknat med 1x16A under 8h i snitt. När hybriderna laddat färdigt så kan elbilarna ladda snabbare. Vi betalar för elen med laddbricka. Varför har man då lagt denna begränsningen? Jo för att det dyra är elanslutningen...

Jag har även stått parkerad i p-hus där jag tyckte bilen laddade långsamt. Frågade då den ansvarige om detta och han berättade att de bara hade 16A enfas till var fjärde bil i snitt. Men de bjöd ju på strömmen...

På ett varuhus där det är gratis laddning har jag upptäckt att man får 10A, inte 16A enfas som uttaget är uppsäkrat med.

Man skall inte räkna med att få full fart på matningen helt enkelt..
 
”Problemet” är väl snarast att exempelvis de fåtal laddare som finns på hotell och utflyktsmål blir upptagna av någon som har väldigt begränsad nytta av laddningen. Jag vet, jag är en av dem några veckor till.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
”Problemet” är väl snarast att exempelvis de fåtal laddare som finns på hotell och utflyktsmål blir upptagna av någon som har väldigt begränsad nytta av laddningen. Jag vet, jag är en av dem några veckor till.
Än så länge så har det funnits fler laddare än laddande när jag laddat på hotell i Sverige (en dryg handfull tillfällen). Brist på laddare är ett större problem på shoppingcenter och liknande platser.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu brukar det iofs inte finnas el till alla samtidigt utan det brukar finnas många fler stolpar än det finns matning till. Av denna orsak så är inte hybridladdning nödvändigtvis ett problem.

Min arbetsgivare har tio stolpar, men man har räknat med 1x16A under 8h i snitt. När hybriderna laddat färdigt så kan elbilarna ladda snabbare. Vi betalar för elen med laddbricka. Varför har man då lagt denna begränsningen? Jo för att det dyra är elanslutningen...

Jag har även stått parkerad i p-hus där jag tyckte bilen laddade långsamt. Frågade då den ansvarige om detta och han berättade att de bara hade 16A enfas till var fjärde bil i snitt. Men de bjöd ju på strömmen...

På ett varuhus där det är gratis laddning har jag upptäckt att man får 10A, inte 16A enfas som uttaget är uppsäkrat med.

Man skall inte räkna med att få full fart på matningen helt enkelt..
Mitt inlägg var väldigt specifikt menat att handla om långväga resmål med stora parkeringar där man stannar över dagen och det finns en poäng i att långsamladda och ändå hinna fylla hela eller en god del av batterier på 60-80 kWh. Tänk Kolmården, diverse sommarland mm.

Arbetsplatser och varuhus laddar jag aldrig på.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har varit i hotellgarage, även relativt nybyggda som Elite Academia i Uppsala helt utan laddare och många andra där det funnits enstaka schukouttag eller ett par riktiga laddare i garaget, så min erfarenhet är att det ofta är rätt skralt med laddmöjlighet.

Köpcentrum tänker jag främst servar laddhybrider och elbilar utan egen laddplats. Få åker väl så långt för att handla att laddning vid köpcentrum är viktigt om man har elbil.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
”Problemet” är väl snarast att exempelvis de fåtal laddare som finns på hotell och utflyktsmål blir upptagna av någon som har väldigt begränsad nytta av laddningen. Jag vet, jag är en av dem några veckor till.
Precis, det är det som är min poäng. Hybridisten kan puttra vidare på bensin efter sina 3 mils elkörning så den där laddningen är bara lite grädde på moset, men som elbilist tvingas man göra ett extra snabbladdningsstopp bara för att det inte fanns lediga laddplatser där man ändå stod i 8-12 timmar.

Jag är inte grinig på laddhybridsbilister, tvärt om. Men irritationen infinner sig så smått ändå de få gånger ovanstående hänt (1 gång för att vara riktigt ärlig).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har varit i hotellgarage, även relativt nybyggda som Elite Academia i Uppsala helt utan laddare och många andra där det funnits enstaka schukouttag eller ett par riktiga laddare i garaget, så min erfarenhet är att det ofta är rätt skralt med laddmöjlighet.

Köpcentrum tänker jag främst servar laddhybrider och elbilar utan egen laddplats. Få åker väl så långt för att handla att laddning vid köpcentrum är viktigt om man har elbil.
Det mest skrattretande jag sett är Burger King i Katrineholm. De stoltserar med en tydligt uppmärkt laddplats direkt utanför entréen. Döm om förvåning när man lyfter på locket på laddstolpen och ett ensamt schukouttag presenterar sig artigt. Vad har de tänkt att man ska ha det till under de 30 minuter man är där?? Dammsuga bilen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.