Jag vet inte hur allmängiltiga mina bevekelsegrunder är, men jag går nu in på min fjärde ”miljöbil”, en elbil efter en gasbil och två laddhybrider. Utan skatterabatter hade jag nog inte kommit hit än. Även om jag i andras ögon säkert hade ansetts ha råd även utan subventioner hade jag nog inte valt att spendera mina pengar så.

Om man med det vill se det som att incitamenten funkar eller att det går skattepengar till rika får var och en bedöma. Själv hade jag gärna levt i ett samhälle med mindre stat och färre pekpinnar, men nu är det inte så och då väljer jag ändå att delta, och köper en bil delvis med hjälp av statliga subventioner. Jag tror att det möjligen ändå blir dyrare för mig än med vad jag hade kört för bil annars, men det är förstås svårt att veta – särskilt som jag nu väldigt länge sett framför mig att nästa bil skulle bli en elbil.

Huruvida jag får skattepengar eller får behålla mer av mina egna pengar är också värt att beakta. Men det är förstås sak samma på många vis.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
@
Vi siktar då på att köpa elbil. De har en räckvidd på ca 50 mil, möjlighet att dra upp till 1 200 kg och är jäkligt fina att köra. Dessutom så utgår iaf jag från att de idag är de bästa för miljön!
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Man kan ju se det som att man får 20% rabatt med miljöbilspremien på en bil för 350k (typ mg zs), men man får bara 5% rabatt på en maxad tesla för 1400k.

Sen om det är procenten eller kronorna som räknas kan man ju bråka om precis som vid varje skattesänkning
 
Man borde ju även få Rabat på en skoda Fabia eller liknande snål bil eftersom man kan få det på energi slukande eldrivna fordon borde man få det på snål bensin diesel också.
 
  • Gilla
Daniel Gr
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Man borde ju även få Rabat på en skoda Fabia eller liknande snål bil eftersom man kan få det på energi slukande eldrivna fordon borde man få det på snål bensin diesel också.
Det blir ju inte helt enkelt att jämföra mycket olika bilar. Tidigare var det ju en absolut gräns för utsläpp av koldioxid som avgjorde vissa miljöbilspremier. Det fick kritik för att det gav premier till helt ordinära småbilar som inte alls var snåla för sin storlek. Sedan ändrades systemet till att ta hänsyn till bilens storlek så att fler större bilar skulle kunna komma i fråga. Det systemet fick kritik för att det ju är utsläppen som räknas oavsett hur stor bilen är. Det är alltid någon som blir missnöjd. Alternativet att premien skall vara behovsprövad tycker jag inte låter så tilltalande.

Vilka är de energislukande eldrivna fordonen du tänker på? Som sagt svårt att jämföra. Men vilken elbil ger större utsläpp än en bensindriven Skoda Fabia?
 
S smurfen72 skrev:
Man borde ju även få Rabat på en skoda Fabia eller liknande snål bil eftersom man kan få det på energi slukande eldrivna fordon borde man få det på snål bensin diesel också.
Det sätter ju fler fossilbilar till världen istället för färre.
 
Det hade varit väldigt mycket enklare att styra med skatt på respektive subventioner på olika typer av bränsle istället. Då kommer automatiskt miljöpåverkan in genom hur mycket av drivmedlet jag gör av med. Nu är det märkligt att törstiga bilar ska beskattas lika mycket oavsett körsträcka och andra subventioneras lika mycket oavsett körsträcka.
 
A Avemo skrev:
Det blir ju inte helt enkelt att jämföra mycket olika bilar. Tidigare var det ju en absolut gräns för utsläpp av koldioxid som avgjorde vissa miljöbilspremier. Det fick kritik för att det gav premier till helt ordinära småbilar som inte alls var snåla för sin storlek. Sedan ändrades systemet till att ta hänsyn till bilens storlek så att fler större bilar skulle kunna komma i fråga. Det systemet fick kritik för att det ju är utsläppen som räknas oavsett hur stor bilen är. Det är alltid någon som blir missnöjd. Alternativet att premien skall vara behovsprövad tycker jag inte låter så tilltalande.

Vilka är de energislukande eldrivna fordonen du tänker på? Som sagt svårt att jämföra. Men vilken elbil ger större utsläpp än en bensindriven Skoda Fabia?
Om man tar rena elbilar finns det kanske inte många fast det beror ju på hur elen är tillverkad samt om man tar hänsyn till tillverkningen av bilen men tar man med hybrider som i alla fall tidigare haft skattelättnader trots att dom troligtvis förbrukar bra mycket mera än en Fabia blir systemet galet
 
W witten skrev:
Det sätter ju fler fossilbilar till världen istället för färre.
Jo så är det men är det så självklart att en stor elbil eller hybrid typ suv är miljömässigt bättre än en Fabia.
 
S smurfen72 skrev:
Jo så är det men är det så självklart att en stor elbil eller hybrid typ suv är miljömässigt bättre än en Fabia.
Det är jag övertygad om under deras livstid (elbil, ej hybrid).
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Här är en snabbt framgooglad artikel om det.
[länk]

Och de körde på vanliga vägar, ingen bana


Vätgasbilen går snabbt att tanka också verkar det som. Men det handlar om rätt rejäla tryck...


Men det ska kanske påpekas att med dagens bränslepriser verkar det kosta ungefär lika mycket att tanka vätgas som att tanka bensin. Men jag gissar att det främst beror på att det är ganska få ställen att tanka på idag.

Vätgasstationer som producerar sin egen vätgas mha solceller kan nog vara en framtida konkurrent till laddningsstationer som laddar batteribankar med solceller.

Tänk nu på att detta är typ andra generationens vätgasbil. Vad hade andra generationens batteribilar för prestanda?
Jag ser vissa problem med vätgasbilar om man jämför med elbilar idag.
Vätgasbilen går förvisso att tanka mycket fortare än elbilen, men vad hjälper det när det bara kan tanka i Stockholm, Göteborg, Mariestad och Sandviken.
Elbilarna är ofta dyra(re än fossibilar) men vad säg om en Hyundai Nexo för 850' kr?

Då två fakturerna borde nog göra att en vätgasbil inte är intressant de närmsta 10 åren iallafall, troligen dröjer det längre än så.
 
S smurfen72 skrev:
Jo så är det men är det så självklart att en stor elbil eller hybrid typ suv är miljömässigt bättre än en Fabia.
Varför är en hybridsuv miljömässigt bättre än en fabia?
 
S smurfen72 skrev:
Jo så är det men är det så självklart att en stor elbil eller hybrid typ suv är miljömässigt bättre än en Fabia.
En cykel är ännu bättre. Varför skall man ge skattesubventioner åt småbilar när det finns ett alternativ som släpper ut mycket mindre?

Så mycket är givetvis inte relevant att spetsa till det. Det finns många som har ett behov av en viss storlek på bil. Om de nu har ett behov av en större bil kan subventionen göra att de väljer en snålare än de annars gjort. Andra kanske köper en större bil än de gjort utan subventionen i stället. Och vad skall man göra åt saken?

När det gäller hybrider är det ett ganska osäkert utfall. Det finns de som till vardags klarar sig helt på el och knappt gör av med någon bensin. I det fallet blev det en bra subvention. Sedan finns det andra som fått en hybridbil via jobbet och är barnsligt anti och aldrig laddar utan kör bara på bensin. I det fallet blev det en dålig subvention. Hur skall man lösa problemet?
 
W witten skrev:
Det är jag övertygad om under deras livstid (elbil, ej hybrid).
Men även hybrider har eller har haft subventioner vilket visar hur dumt systemet är utformat.
 
P Pin skrev:
Varför är en hybridsuv miljömässigt bättre än en fabia?
Det tror jag inte den är även om den till stora delar går på el så förbrukar den mycket energi och vid längre turer förbrukar den mycket diesel bensin.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.