1 416 481 läst · 23 506 svar
1416k läst
23,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag har klurat ut vad lösningen är på mitt problem. Inför en minimidebitering på 80 kr för laddning så sållar man bort de som inte verkligen skulle ha nytta av att ladda. Säg att de tar 3 kr/kWh, då blir det inte en extra kostnad eftersom laddningen ändå går på kanske 150 kr.
Om vätgas skall bli ett alternativ så krävs det politisk styrning vilket de inte vill trots att dom ändå gör det (bonus malus). Vätgas har egentligen alla komponenter som behövs för att agera balans till elnätet. Man lagrar energi när det finns överflöd och skickar tillbaka det när det finns underskott. Man kan med fördel placera dessa nära ställverk vilket spar in otroliga pengar jämfört mot vad den nya överföringskapaciteten norr söder kommer att kosta. Det finns bara ett stort problem med denna kalkyl och det är att alla elbolag tjänar betydligt mindre pengar på denna modell. Men ska man behöva transportera runt vätgasen till olika depåer där man ska kunna tanka så faller hela idén. Då är vi nere på 25-30 % effektivitet. Däremot så tror jag mer på elbil än vätgasbil just pga detta. Men om man bor i en stad så har man ofta en del ställverk i närheten och då kan det fungera bra.Fairlane skrev:Jag ser vissa problem med vätgasbilar om man jämför med elbilar idag.
Vätgasbilen går förvisso att tanka mycket fortare än elbilen, men vad hjälper det när det bara kan tanka i Stockholm, Göteborg, Mariestad och Sandviken.
Elbilarna är ofta dyra(re än fossibilar) men vad säg om en Hyundai Nexo för 850' kr?
Då två fakturerna borde nog göra att en vätgasbil inte är intressant de närmsta 10 åren iallafall, troligen dröjer det längre än så.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 995 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 995 inlägg
Det är ett problem, ett annat är att det inte finns bilar att köpa. Det finns nog fler elbilar i Stockholm än vätgasbilar i Europa...Silver78 skrev:Om vätgas skall bli ett alternativ så krävs det politisk styrning vilket de inte vill trots att dom ändå gör det (bonus malus). Vätgas har egentligen alla komponenter som behövs för att agera balans till elnätet. Man lagrar energi när det finns överflöd och skickar tillbaka det när det finns underskott. Man kan med fördel placera dessa nära ställverk vilket spar in otroliga pengar jämfört mot vad den nya överföringskapaciteten norr söder kommer att kosta. Det finns bara ett stort problem med denna kalkyl och det är att alla elbolag tjänar betydligt mindre pengar på denna modell. Men ska man behöva transportera runt vätgasen till olika depåer där man ska kunna tanka så faller hela idén. Då är vi nere på 25-30 % effektivitet. Däremot så tror jag mer på elbil än vätgasbil just pga detta. Men om man bor i en stad så har man ofta en del ställverk i närheten och då kan det fungera bra.
Sluta ljug. Jag har i inlägg efter inlägg visat vilka problem som finns med elbil om man bor i lägenhet med gatuparkering och inte har möjlighet att ladda på jobbet. Och det är betydligt fler än 1% som bor och jobbar i den situationen.P para skrev:
Och även om det skulle fungera praktiskt för 99% så har inte 99% råd att köpa.
Och hur många elbilar fanns att köpa på 90-talet?Fairlane skrev:
Vätgasbilar är nytt, utvecklingen pågår, jag har aldrig påstått att de är ett konkurrensmässigt alternativ idag. Jag skrev klart och tydligt att jag menade att om 10 år kommer batteribilarna att konkurrera med bränslecellbilar och biobränslebilar snarare än fossilbränslebilar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 995 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 995 inlägg
90-talet, du menar alltså för 20-30 år sen?N Nerre skrev:Och hur många elbilar fanns att köpa på 90-talet?
Vätgasbilar är nytt, utvecklingen pågår, jag har aldrig påstått att de är ett konkurrensmässigt alternativ idag. Jag skrev klart och tydligt att jag menade att om 10 år kommer batteribilarna att konkurrera med bränslecellbilar och biobränslebilar snarare än fossilbränslebilar.
Ok, ja med den tidshorisonten så kan nog din nästa bil bli en bränslecell-bil. Vi räknar väl på att de går fort då, att priserna kommer ner till vettiga nivåer, att det kommer kombi och att det finns n väl utbyggd infrastruktur om 20 år, ja då kan nu nog sitta i din nya (lätt begagnade) bil 2043 eller så. Under tiden hinner andra köpa ett antal elbilar, med de brister och förtjänster de har. Ett tips kan vara att börja spara reservdelar till Skodan, det kan vara svårt att hitta om 15 år eller så.
Eftersom i princip alla tillverkare nu investerar stort i eldrift kommer nog knappast ett nytt stort teknikskifte inom kort utan det kommer vara el en lång tid framöver.K Krille_90_ skrev:
Elfordon finns nu i mängder, utvecklas fort, infrastrukturen är hygglig. Bilarna är här för de som köper nytt och är villiga att betala och har ett körmönster som funkar.
Återigen, för de som vill ha en billig, begagnad långdistasnsbil så finns inget att köpa idag. Tillslut blir de bilar som säljs idag billiga. En Tesla S eller ID4 lär funka. Om 10 år kan en sån vara ett alternativ kanske?
Om 10 år kanske, kanske, finns fler vätgasbilar. Så om 10 år från det finns kanske begagnade... Så jag håller nog med, Nerre får vänta en 20 år innan han får köpa den bil till det pris han vill ha. Tyvärr går utvecklingen så långsamt, eller, för oss som jobbar med det går det ruskigt snabbt men som köpare av rejält begagnade bilar så tar det en jäkla tid...
Återigen, för de som vill ha en billig, begagnad långdistasnsbil så finns inget att köpa idag. Tillslut blir de bilar som säljs idag billiga. En Tesla S eller ID4 lär funka. Om 10 år kan en sån vara ett alternativ kanske?
Om 10 år kanske, kanske, finns fler vätgasbilar. Så om 10 år från det finns kanske begagnade... Så jag håller nog med, Nerre får vänta en 20 år innan han får köpa den bil till det pris han vill ha. Tyvärr går utvecklingen så långsamt, eller, för oss som jobbar med det går det ruskigt snabbt men som köpare av rejält begagnade bilar så tar det en jäkla tid...
Tror också det. El är enklare att bygga ut. Sen är akilleshälen med vätgas om man ska transportera det till depåer. Då faller hela konceptet när 60-70 procent av energin försvinner på vägen.M Myckling skrev:
Däremot så är det helt förkastligt att man sätter in så stora batteripack i bilarna som man gör idag. Mer än 90 procent av alla resor som görs är mindre än 4 mil enkel resa. Av den anledningen tror jag mer på hybrider än rena elbilar. Man måste ju dra gränsen någonstans och om 10 procent av resorna är längre än 4 mil så borde man snarare se var man får bäst verkan när det gäller miljö, utnyttjande av jordens resurser och teknik som gagnar så många som möjligt. Jag har inte sett en enda analys där man väger in olika parametrar utan istället är det en ren kapplöpning mot räckvidd och fossilfritt.
Allt vi ser i framtiden är elbilar. En vätgasbil är en elbil där man bytt batteriet mot en vätgastank och en bränslecell.K Krille_90_ skrev:
Bortser man från batteriet så ser jag bara fördelar med en elbil jämfört med en ICE.
Bilpooler, hyrtjänster mm tror jag är en del av lösningen för oss som åker långt ett par gånger per år. Tyvärr sammanfaller mångas behov. Jag tycker tex tanken med sportlov är kass, även stugor är en trång resurs. Sprid ut sportlovet på fler veckor så räcker hyrbilar, snabbladdare och stugor bättre och det blir inte lika trångt i backen. Julen är väl svårare att flytta, men de med annan religion ökar så kanske kan de ta ledigt vid ett annat tillfälle.