Fairlane Fairlane skrev:
En liten utvikning från sidospåret med E85.
För 9-10 år sen kostade E85 9,99 kr/liter med 95-oktanig bensin kostade 15,99 kr/liter. Min bil drog cirka 30% mer med E85, så 9,99 motsvarade att bensinen kostade 13 kr, dvs hyfsat mycket billigare per mil att köra på E85.
Idag kostar E85 12,29 kr/liter och bensinen 15,84 kr/liter. 12,29 motsvarar ett bensinpris på 15,98 kr/mil, dvs nu är det lite dyrare att köra på E85 än på bensin.
Ja, i artikeln jag läste så stod det att i Frankrike kostar E85 typ 7-8 spänn litern.
 
N Nerre skrev:
Lysande och lysande.



[länk]

Men det är klart att det går när det är en kort sträcka och de kan ladda med 10 MW i hamnen, och faktiskt har kontroll över hamnen och kan styra över vad som finns där. Men vad kostar det att utöka med en hamn till?

Det hade även fungerat om det funnits kontaktledning. Spårvagnar är ju t.ex. en väldigt praktisk lösning, men de är ju tyvärr bundna till spåren.
I artikeln står det:

"Anläggningen laddar med 10,5 kV, 600 Amp och 10,5 MW."

10,5 kV och 600 A blir väl inte 10,5 MW? Hur räknar dom då?
 
useless useless skrev:
10,5 kV och 600 A blir väl inte 10,5 MW? Hur räknar dom då?
Roten ut tre fel, ungefär. :thinking:
 
I helgen körde jag 35 mil med ID4:n. När jag efter helgen kopplade in laddningen ansåg bilen att den hade 15 mil kvar i räckvidd. Det är ju helt i linje med uppgiven förbrukning. Då är det en liten del som är 100 - 110 km/h. Ganska mycket 70 - 80. Och det var varmt så att kupévärmen inte lär ha förbrukat speciellt mycket. Om det håller i sig är jag mycket nöjd. Tendensen hittills är en märkbart lägre förbrukning än golf GTE hade på el.
 
  • Gilla
sinuslinus och 4 till
  • Laddar…
Id4 har väl drag som funkar till lättare släp också så det borde vara en användbar bil en del har ju draget mest som prydnad men utvecklingen går framåt. Var väl nån skoda som fick dra 1400 kilo då fixar den ju de flesta släpvagnar och alla har ju inte behov att åka långt med släp och runt 30 mils räckvidd borde väl inte vara helt orimligt.
 
Fast när det gäller elbil med släp har vi ju det här att väldigt få laddstationer är anpassade för släp. Jag såg rätt nyligen just en elbil (eller kan iofs ha varit hybrid) som var tvungen att ställa sig på tvären över laddplatserna (och blockera 4 laddare) för att kunna ladda.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Fast när det gäller elbil med släp har vi ju det här att väldigt få laddstationer är anpassade för släp. Jag såg rätt nyligen just en elbil (eller kan iofs ha varit hybrid) som var tvungen att ställa sig på tvären över laddplatserna (och blockera 4 laddare) för att kunna ladda.
I det läget får man ju som förare visa lite respekt för omgivningen och koppla av släpet först..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Id4 har väl drag som funkar till lättare släp också så det borde vara en användbar bil en del har ju draget mest som prydnad men utvecklingen går framåt. Var väl nån skoda som fick dra 1400 kilo då fixar den ju de flesta släpvagnar och alla har ju inte behov att åka långt med släp och runt 30 mils räckvidd borde väl inte vara helt orimligt.
Skoda Enyaq, Volkswagen ID4 och Audi Q4 är alla samma bottenplatta. De bakhjulsdrivna får dra 1000 kg och de fyrhjulsdrivna får dra 1200 kg. Men den är ju ganska tung. Sammanlagda totalvikten ställer till det om man bara har B-kort.
 
Redigerat:
Skoda Enyaq får dra 1400 kg enligt vad jag läst möjligt VW har lägre.
 
N Nerre skrev:
Fast när det gäller elbil med släp har vi ju det här att väldigt få laddstationer är anpassade för släp. Jag såg rätt nyligen just en elbil (eller kan iofs ha varit hybrid) som var tvungen att ställa sig på tvären över laddplatserna (och blockera 4 laddare) för att kunna ladda.
Inte så smidigt att behöva koppla loss släpet för att kunna ladda och framförallt med den begränsade räckvidden som släp ger så man kan ju behöva ladda flera gånger.
 
S smurfen72 skrev:
Skoda Enyaq får dra 1400 kg enligt vad jag läst möjligt VW har lägre.
Undrar om denna länk fungerar. I annat fall är det en broschyr som går att hitta på Skodas hemsida. Broschyren rör den bakhjulsdrivna Enyaq och dragvikten uppges till 1000 kg. Jag har också sett uppgiften 1400 kg någonstans. Men det är inte vad Skoda skriver idag.
https://www.skoda.se/_doc/070dc8f6-984b-4f69-9a1b-1a495ffe637e
 
Jag hittade inga uppgifter alls om den fyrhjulsdrivna och det räckte med att se det helt galna priset på den 2 hjulsdrivna .
 
Jag tycker det är överraskande att de valt att utgå från en högre prisnivå på Skoda än på Volkswagen. ID4 finns att beställa som fyrhjulsdriven nu. Då heter den ID4 GTX. Men den är ju inte gratis den heller.
 
Skoda kanske har bättre grundutrustning körde en id3 den var väldigt snikig ingen bakkamera tråkig inredning kändes väldigt avskalad men gick annars helt ok.
 
Fairlane
För den som ofta kör långs sträckor med tungt släp så är det såklart inte jättesmidigt med elbil, men för övriga 99,5% av befolkningen är det nog inget problem.
Jag kör mycket mer släp än den genomsnittlige svensken bilföraren, jag har eget släp. Jag kör inte mest i Sverige, men många kör inte en meter om året. Inte ens jag skulle råka ut för problemet att haka av släpet för att ladda särskilt ofta. Nästan alla mina resor med släp är under 20 mil, över 90% är under 10 mil.
Men det är klart att elbil är fullständigt värdelöst för den som verkligen letar problem hela tiden och överdriver de.
 
  • Gilla
Drömtroll och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.