Absolut kan de det, och redan nu blandas det i etanol i bensinen för att göra den grönare. Men även E85 har bensin i sig. Och varken E85- eller gasbilar har direkt tagit världen med storm.

Men visst, visar du på en sannolik eller bara möjlig väg för förbränningsmotorn att vara relevant utan fossilkraft så blir nog alla glada.

Här får du motsvarande för elbilar: vattenkraft, kärnkraft och (för dem som tror på det) vindkraft.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut kan de det, och redan nu blandas det i etanol i bensinen för att göra den grönare. Men även E85 har bensin i sig. Och varken E85- eller gasbilar har direkt tagit världen med storm.

Men visst, visar du på en sannolik eller bara möjlig väg för förbränningsmotorn att vara relevant utan fossilkraft så blir nog alla glada.

Här får du motsvarande för elbilar: vattenkraft, kärnkraft och (för dem som tror på det) vindkraft.
Tekniskt och co2 mässigt (med rätt källa på bränslet) fungerade etanol och gasbilar bra. Men vi ser iofs att folk styrs av kostnad till största del. Och att politiker inte är att lita på i att hålla fast vid något som kostat markägare och biltillverkare miljarder att implementera.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ja, ett problem med etanol var väl att efterfråga höjde priset, och då klev de oseriösa aktörerna in och började kränga "ful-etanol" eftersom den var billigare att tillverka och de därmed gjorde större vinster.

Enligt den här artikeln
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/etanolens-uppgang-och-fall-vad-var-det-som-hande
så verkar etanolbilar mer poppis i andra länder (Frankrike nämns).

Produktionsaspekterna verkar ha varit baserade på hur etanol tillverkas i Amerika, och tog tydligen inte hänsyn till hur Europeisk etanol tillverkas.
 
Redigerat:
sunnis
N Nerre skrev:
Visst krävs det bensin för att drive en bensinbil och diesel för att driva en dieselbil. Men en förbränningsmotor kan köras även på andra bränslen, som etanol och biogas.
Fossila bränslen är flera miljoner år gammalt biomaterial som vi förbränner upp i en betydligt högre takt än det skapades. På 100år hur vi förbrännt miljoner år av samlat biomaterial. Den lätttillgängliga råoljan har sinat i många källor där man nu måste tillföra stora mängder energi för att pumpa eller trycka upp det.

Det går inte att ersätta med bränsle som vi odlar på en mycket begränsad yta, det kommer inte räcka på långa vägar.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Här får du motsvarande för elbilar: vattenkraft, kärnkraft och (för dem som tror på det) vindkraft.
Eller ännu bättre, egen solcellsanläggning för laddning av sin egna bil. Dock ger det ett högre CO2 avtryck totalt sett och bidrar till obalans i elnätet och högre kostnader för elområdet :cool:
 
sunnis sunnis skrev:
Det går inte att ersätta med bränsle som vi odlar på en mycket begränsad yta, det kommer inte räcka på långa vägar.
Det är riktigt att all användning av fossila bränslen inte går att ersätta med biobränslen. Men det pratar vi väl inte om här heller? Vi pratar om att ersätta fossila bränslen för fordon med biobränslen. Just eftersom biobränslen är ett volymeffektivt sätt att lagra energi, jämfört med batterier.

För stationärt bruk är det enklare att ersätta fossila bränslen med elektricitet, eftersom man inte har behov av att kunna lagra energin. Tåg har körts på elektricitet länge, eftersom man där har räls och kontaktledningar som elektriciteten kan transporteras via. Men på sträckor som saknar kontaktledning så kör man väl inte batterilok, man har diesellok.
 
Till och med färjor mellan Helsingborg och Helsingör går på batteri och det går alldeles lysande;)
 
Lysande och lysande.

Batterierna på de två färjorna ska enligt beräkningarna hålla i fem år.
https://valjframtiden.se.abb.com/va...ar-dig-till-danmark-pa-sex-minuters-laddning/

Men det är klart att det går när det är en kort sträcka och de kan ladda med 10 MW i hamnen, och faktiskt har kontroll över hamnen och kan styra över vad som finns där. Men vad kostar det att utöka med en hamn till?

Det hade även fungerat om det funnits kontaktledning. Spårvagnar är ju t.ex. en väldigt praktisk lösning, men de är ju tyvärr bundna till spåren.
 
N Nerre skrev:
Lysande och lysande.



[länk]

Men det är klart att det går när det är en kort sträcka och de kan ladda med 10 MW i hamnen, och faktiskt har kontroll över hamnen och kan styra över vad som finns där. Men vad kostar det att utöka med en hamn till?

Det hade även fungerat om det funnits kontaktledning. Spårvagnar är ju t.ex. en väldigt praktisk lösning, men de är ju tyvärr bundna till spåren.
Trådbuss med små batterier är inte så dumt men så bygger vi ju inte i Sverige nu av någon anledning.
 
N Nerre skrev:
Lysande och lysande.



[länk]

Men det är klart att det går när det är en kort sträcka och de kan ladda med 10 MW i hamnen, och faktiskt har kontroll över hamnen och kan styra över vad som finns där. Men vad kostar det att utöka med en hamn till?

Det hade även fungerat om det funnits kontaktledning. Spårvagnar är ju t.ex. en väldigt praktisk lösning, men de är ju tyvärr bundna till spåren.
Utsläppen ner 65 procent kan jag tycka är rätt så lysande mellan två stora städer som inte behöver mer avgaser från färjor.
Någon måste vara först;)
Är själv ingen miljö mupp utan ett motor freak men körde en Tesla 3 som gjorde 0-100 på 3.3 sekunder och visst blir man imponerad.
Ägaren hade tankat strax under 1200 kw på 600 mil på en månad (varav en del provkörningar;))
En del kommer inte att vilja byta men alla förändringar börjar någonstans och el tillhör framtiden vare sig vi vill eller inte.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, ett problem med etanol var väl att efterfråga höjde priset, och då klev de oseriösa aktörerna in och började kränga "ful-etanol" eftersom den var billigare att tillverka och de därmed gjorde större vinster.

Enligt den här artikeln
[länk]
så verkar etanolbilar mer poppis i andra länder (Frankrike nämns).

Produktionsaspekterna verkar ha varit baserade på hur etanol tillverkas i Amerika, och tog tydligen inte hänsyn till hur Europeisk etanol tillverkas.
Inte läst den rapporten om det, men gissar att det stod sydamerika o helst då Brasilien. De gör etanol ifrån sockerrör , mkt billigt, på f d boskapsbetemark. Hört lite olika siffror hur mkt de blandar in, inkl ren etanol så det avstår jag ifrån att kommentera. Siffrorna för betesmark som användes för sockerrör var någon procent, och nej de behöver inte hugga ned i amazonas för detta heller.

Nackdelen var att svenska eller nordiska producenter hade svårt o konkurrera, synd att politikerna inte hade mer krav på att det skulle skapas etanol på nära håll.
 
Fairlane
En liten utvikning från sidospåret med E85.
För 9-10 år sen kostade E85 9,99 kr/liter med 95-oktanig bensin kostade 15,99 kr/liter. Min bil drog cirka 30% mer med E85, så 9,99 motsvarade att bensinen kostade 13 kr, dvs hyfsat mycket billigare per mil att köra på E85.
Idag kostar E85 12,29 kr/liter och bensinen 15,84 kr/liter. 12,29 motsvarar ett bensinpris på 15,98 kr/mil, dvs nu är det lite dyrare att köra på E85 än på bensin. Detta i kombination med att man måste tanka oftare tror jag är anledningen till att E85 försvinner mer och mer. Dessutom gjorde många biltillverkare riktigt usla versioner av sina flexifuel-bilar, så usla så att verkstäderna rekommenderade att man inte körde på E85. En bekant körde Ford(?) och körde in på bensin, tills tanken var nästan tom: Fyllde fullt med E85 och rullade iväg den sista halva kilometern till jobbe och på eftermiddagen ville nte bilen starta. Rekommendation: Kör alltid lite längre om du byter bränsle så bilen hinner lära sig.
Jag som har en Saab-motor har inte det problemet, bilen fattar direkt, och dessutom går bilen bättre på E85, så jag tankar oftast E85, men det blir svårare och svårare att hitta.
 
  • Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
Ska E85 fasas ut?
Funderar på insprutning och e85 till raggarbilen, lär ju inte löna sig när man inte åker mer än 2-400mil om året.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag som har en Saab-motor har inte det problemet, bilen fattar direkt, och dessutom går bilen bättre på E85, så jag tankar oftast E85, men det blir svårare och svårare att hitta.
Det roliga var att Ford (med flera) hade vad jag förstår en massa extrasensorer medan Saaben "redan hade allt" som behövdes flera år innan etanolversionen lanserades. Jag hade faktiskt ingen "äkta" BioPower (etanolversion) men ändrade mjukvaran till den som fanns i etanolversionen, det var i princip några slangar och lite robustare tankarmatur som var skillnaden. Men standardbränslepumpen funkade men hade troligen en förkortad livslängd. Så jag ändrade -bara- mjukvaran (och bytte tändstift för originalet hade platinastift med långt intervall men etanol skulle ha "vanliga" stift med normala intervall, men bytet var också första stiften jag satte i själv - verkstan hade redan monterat de "vanliga" stiften (men debiterat dyrare stift, givetvis;)))

Gas har ju i vissa fall en rent positiv effekt, om alternativet är att släppa ut rötgaser ut i fria luften - då är det faktiskt "miljövänligt" att istället köra på gasen! Dock, både etanol och gas kan framställas på inte alls CO2 neutrala sätt. Sista månaderna jag hade dieseln fick vi OK att tanka HVO trots att det inte var certifierat för den motorn, men tyvärr fanns det på väldigt få mackar (och var dyrare än vanlig diesel dessutom) så det var lite som med gasbilen, det krävdes extra insats för att köra "miljövänligt". Det är väl det Tesla rått på med ett väl utbyggt snabbladdarnätverk och lång räckvidd.

Nu får vi väl sluta utvikningen om alternativa bränslen, även om jag tycker de faktiskt är ett utmärkt alternativ för den som vill vara lite "miljövänligare" men inte kan ta steget fullt ut till elbil.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
nino nino skrev:
Ska E85 fasas ut?
Funderar på insprutning och e85 till raggarbilen, lär ju inte löna sig när man inte åker mer än 2-400mil om året.
Jag tror inte det är så aktivt, men många har ett antal pumpar och tankar och man tar bort E85 och säljer istället HVO100. Större målgrupp skulle jag tro.
 
A Argastesnickaren skrev:
Utsläppen ner 65 procent kan jag tycka är rätt så lysande mellan två stora städer som inte behöver mer avgaser från färjor.
Ja, visst är det bra att få ner utsläppen, men det är ju en lösning som inte fungerar på särskilt många platser (det kräver en relativt kort körsträcka) och som dessutom antagligen kostar väldigt mycket (särskilt om batterierna behöver bytas efter 5 år).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.