J JohanLun skrev:
Jag körde två 150hk bensin, en gas och en diesel på mina golf7. Jag räknade rätt noga och totalt var gas överlägset pga förmånsvärdet men i praktiken var det svårt att köra på gas. Den från 2014 och från 2018 (19?) var samma bensinmotor fast med cylinderavstängning på den sista. Jag räknade inte skitnoga men det var gungor och karuseller, man åkte totalt sett inte billigare i diesel, det kostade ungefär lika.
Hur räknade du då ?
 
S smurfen72 skrev:
Hur räknade du då ?
Månadskostnad, skatteavdrag (diesel lägre) till och från jobb samt förbrukning. Diesel kostade mer i månadsavgift, mindre i soppa och jag fick mindre skatteavdrag. Jag bedömde det gick jämnt upp med diesel plus jag bedömde det var sämre i miljösynpunkt.
 
J JohanLun skrev:
totalt var gas överlägset pga förmånsvärdet men i praktiken var det svårt att köra på gas.
Tycker du? Jag tyckte att det var ganska lätt. Körde gasbil 2012–15 (typ) och hade generellt inga problem att hitta gas. Hemomkring lär man sig ju alltid, men redan då fanns det kartappar som hjälpte en när man var på resande fot. Jag minns att jag också såg det som en sport att alltid köra på gas och misslyckades sällan (för dem av er som inte har koll så har man alltså även en bensintank i en gasbil, och samma motor kan köra på både gas och bensin).

Jag vet dock att det några år tidigare var knepigt att få tag i gas, i synnerhet i Stockholm, där taxinäringen hade en gasbilsboom (pga. Arlandas utsläppskrav tror jag).

Helt olik dagens elbilsfråga var det inte då, med diskussioner om det var för tidigt osv. Sen bidde det väl inte så mycket mer.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tycker du? Jag tyckte att det var ganska lätt. Körde gasbil 2012–15 (typ) och hade generellt inga problem att hitta gas. Hemomkring lär man sig ju alltid, men redan då fanns det kartappar som hjälpte en när man var på resande fot. Jag minns att jag också såg det som en sport att alltid köra på gas och misslyckades sällan (för dem av er som inte har koll så har man alltså även en bensintank i en gasbil, och samma motor kan köra på både gas och bensin).

Jag vet dock att det några år tidigare var knepigt att få tag i gas, i synnerhet i Stockholm, där taxinäringen hade en gasbilsboom (pga. Arlandas utsläppskrav tror jag).

Helt olik dagens elbilsfråga var det inte då, med diskussioner om det var för tidigt osv. Sen bidde det väl inte så mycket mer.
Golfen hade liten Gastank och taxibilarna dränerade tankarna här i norra sthlm, kan varit pga det du beskriver. Jag klarade mig 2 dagar på gas har jag för mig. Orkade inte köa 2 ggr per vecka. När mackens tankar är nästan tomma tar det längre tid att tänka gas. Risken är väl elbilssnabbladdare kommer vara liknande situation. Med kö.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Risken är väl elbilssnabbladdare kommer vara liknande situation. Med kö.
Det tror jag också, men jag tror inte att Stockholm kommer vara problemet där, eftersom att vanligt folk laddar hemma och långsamt. Men exempelvis längs vägarna till Åre på vintern och till Öland på sommaren när det är stugbytardagar – absolut.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Månadskostnad, skatteavdrag (diesel lägre) till och från jobb samt förbrukning. Diesel kostade mer i månadsavgift, mindre i soppa och jag fick mindre skatteavdrag. Jag bedömde det gick jämnt upp med diesel plus jag bedömde det var sämre i miljösynpunkt.
Ok du köpte alltså inte bil utan leasade.
 
S smurfen72 skrev:
Ok du köpte alltså inte bil utan leasade.
Japp... Via jobbet... Så, ja, det påverkar ju kalkylen. Men om vi nu pratar förmånsbilar så är det ju så alla räknar. Månadskostnad och milkostnad.
 
hsd
W witten skrev:
För att den fuckar upp planeten. :cool::rofl:
Å de gör inte kolkraftverk :thinking:
 
hsd hsd skrev:
Å de gör inte kolkraftverk :thinking:
Dom med!
 
hsd
Där föll elbilsalternativet, återstår trampbil ;)
 
  • Haha
witten och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Å de gör inte kolkraftverk :thinking:
Det krävs inte kolkraftverk för att göra elektricitet, men det behövs definitionsmässigt brännas bensin för att driva en bensinbil och diesel för en dieseldito.

Att det bränns så mycket kol för att tillverka el i världen är förvisso synd och skam, men det går lika bra med selleri. Eller kärnkraft.
 
hsd hsd skrev:
Där föll elbilsalternativet, återstår trampbil ;)
Typiskt! Får skära upp hål i golvet i Teslan.
 
hsd
Som Fred Flinta :p
 
hsd
Btw hur går det med Nevs, det har runnit mycket vatten i Trollhättefallen sen de startade
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det krävs inte kolkraftverk för att göra elektricitet, men det behövs definitionsmässigt brännas bensin för att driva en bensinbil och diesel för en dieseldito.
Visst krävs det bensin för att drive en bensinbil och diesel för att driva en dieselbil. Men en förbränningsmotor kan köras även på andra bränslen, som etanol och biogas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.