sir_daniel sir_daniel skrev:
tog ni instegsmodellen eller den med bla ”läder” och backkamera?
Nej, vi tog den dyrare sorten. MG ZS Luxury. Fästmön (och jag) ville ha backkameran. Och soltaket:)
 
J jocke31 skrev:
Nej, vi tog den dyrare sorten. MG ZS Luxury. Fästmön (och jag) ville ha backkameran. Och soltaket:)
Samma som oss. Soltaket klarar vi oss utan, men backkamera och rumpvärme
 
Finns det någon anledning att inte utforma laddstationer som Paint-bilden nedan? :thinking: Borde vara bra både med och utan släp. Bara att fortsätta rakt fram när det är färdigladdat. Man får väl köpa mer långsträckt mark att placera laddstationer på.
Schematisk ritning av laddstationer med bilar i sidovy, designad för enkel framfart efter laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nej, vi tog den dyrare sorten. MG ZS Luxury. Fästmön (och jag) ville ha backkameran. Och soltaket:)
Undrar när Euro-Ncap inför krav på backkamera som det är i USA? Då hade man klarat sig med snikversionen i många fall när man i dagsläget tvingas lägga till något paket med t.ex glastak eller Harman Kardon-logo.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Finns det någon anledning att inte utforma laddstationer som Paint-bilden nedan? :thinking: Borde vara bra både med och utan släp. Bara att fortsätta rakt fram när det är färdigladdat. Man får väl köpa mer långsträckt mark att placera laddstationer på.
[bild]
Det är ju ofta rätt knepigt att parkera med släp på tex varuhus och i stadskärnor så jag tycker nog man kan ignorera problemet med laddning och släp på publika laddplatser - om man är en byggfirma och monterar stationerna på sin arbetsplats så kan det vara vettigt att tänka på detta.
 
S smurfen72 skrev:
I och med att de flesta av oss inte haft elbil så måste vi ju leta skillnader jämfört med diesel/bensin och tänka efter hur stora problemen kommer upplevas som känns riktig dumt att slänga ut ett halv mille på nått som man inte riktigt vet kommer kunna användas till det som det är tänkt att användas till.
Jag skulle inte betala 0,5MSEK för det tycker jag är för mycket för vilken bil som helst men när priserna är i paritet med fossilbilar så blir ju driften totalt sett billigare, då kan iallafall jag vara villig att det finns ett antal nackdelar. Passar som sagt inte alla. Som med alla bilmodeller. Annars skulle det inte finnas SUV, 2-sitsiga, skåpbilar och sedaner. Jag tror många överkomplicerar det hela. Det jag tror kommer vara största svårigheten är prisvärda bilar för släpvagn samt hur man gör sina långa semesterresor. Om det är viktigt att kunna köra 50+ mil med familjen på en vecka halva sverige är ute och åker så ska man nog inte välja elbil eller vara beredd att hyra bil för just det tillfället. Generellt tror jag många väljer bil efter "worst case" - man köper en SUV för den där enda vinterveckan i Åre. Hyr den istället och kör en liten elbil på de resor som är 90% av årlig körning? Jag är inte där än men funderar på nästa bil. Jag tror jag ska exkludera sportlovet i kravlistan. Ev skaffa en "byggbil" med dragkrok. Sen gå på en liten elbil som funkar för resten.... Fördelen att köra på el märker jag med min PHEV, det är i princip gratis att köra. Men "fasta" bilkostnaden för en PHEV är för hög tycker jag.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K
N Nils ST skrev:
Tur att det diesel och bensin är så bra för miljön då när de brinner :crysmile:
Har jag ens påstått de??
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror du ska se svaret i ljuset av nedanstående. Tycker man att elbilar är ett jävelskap hittar man lätt stora och små problem. De stora ska vi förstås diskutera, och som samhälle hantera, men de små kan man faktiskt himla med ögonen åt. Så det är svårt att parkera vid vissa laddare om man har släp påhängt – är det ett problem någon annan än ens mamma behöver lösa åt en?
Vad menar du med att mamma ska lösa laddningen hänger inte med där ?
 
Fairlane
S smurfen72 skrev:
I och med att de flesta av oss inte haft elbil så måste vi ju leta skillnader jämfört med diesel/bensin och tänka efter hur stora problemen kommer upplevas som känns riktig dumt att slänga ut ett halv mille på nått som man inte riktigt vet kommer kunna användas till det som det är tänkt att användas till.
Helt riktigt, kör man släp så bör man kolla upp om de bilar man är intresserade av klarar att dra det man behöver dra. Det stora flertalet drar aldrig släp så för de är det inget problem. För de som drar släp någon gång om året så är det nog ofta ett släp med gallergrindar från macken. Det är 750 kg-släp så det klarar alla som kan dra släp. Lite tyngre är släpen man får låna på Byggmax (1300 kg), så är det intressant så måste man kolla om bilen klarar det. Normalt kommer man inte behöva ladda bilen vid den typen av körningar, så det är först om man kör långt som problemen börjar dyka upp. Göra man det någon gång om året så kanske man kan haka av släpet när man ska ladda, eller blockera flera rutor om man är ensam och står i närheten och beredd att flytta sig om det kommer någon annan som vill ladda. Kör man väldigt ofta långa sträckor med släp så bör man dock vara lite mer uppmärksam vid val av elbil, men som sagt för 99,9% av befolkningen är nog inte släp problemet med elbilen. Det är nog betydligt fler som har problem att ladda överhuvudtaget hemma.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Helt riktigt, kör man släp så bör man kolla upp om de bilar man är intresserade av klarar att dra det man behöver dra. Det stora flertalet drar aldrig släp så för de är det inget problem. För de som drar släp någon gång om året så är det nog ofta ett släp med gallergrindar från macken. Det är 750 kg-släp så det klarar alla som kan dra släp. Lite tyngre är släpen man får låna på Byggmax (1300 kg), så är det intressant så måste man kolla om bilen klarar det. Normalt kommer man inte behöva ladda bilen vid den typen av körningar, så det är först om man kör långt som problemen börjar dyka upp. Göra man det någon gång om året så kanske man kan haka av släpet när man ska ladda, eller blockera flera rutor om man är ensam och står i närheten och beredd att flytta sig om det kommer någon annan som vill ladda. Kör man väldigt ofta långa sträckor med släp så bör man dock vara lite mer uppmärksam vid val av elbil, men som sagt för 99,9% av befolkningen är nog inte släp problemet med elbilen. Det är nog betydligt fler som har problem att ladda överhuvudtaget hemma.
Exakt. Elbil löser inte alla behov. Det är ju som att säga att en skiftnyckel är värdelös då man inte kan skruva upp en stjärnskruv med den.

För de som elbilen funkar för är jag övertygad att den inom kort kommer vara billigare att äga och köra och troligen trevligare att köra också.

Jag är mycket intresserad av de mindre elbilarna i "polo/golf" klassen, de skulle fylla det mesta av mitt vardagsbehov. Men har hittills varit lite för dyra för att ha som "andrabil" om man egentligen bara har behov av en bil...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Vad menar du med att mamma ska lösa laddningen hänger inte med där ?
Att det är en sorts trivialproblem som alla utom ett handlingsförlamat barn borde kunna lösa själva.
 
  • Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Finns det någon anledning att inte utforma laddstationer som Paint-bilden nedan? :thinking: Borde vara bra både med och utan släp. Bara att fortsätta rakt fram när det är färdigladdat. Man får väl köpa mer långsträckt mark att placera laddstationer på.
[bild]
Tesla har den här varianten på vissa av sina laddstationer, men inte alla.
 
H hydrolift skrev:
Finns det någon anledning att inte utforma laddstationer som Paint-bilden nedan? :thinking: Borde vara bra både med och utan släp. Bara att fortsätta rakt fram när det är färdigladdat. Man får väl köpa mer långsträckt mark att placera laddstationer på.
[bild]
Ja och enklare om det är kö till laddarna. Hur köar man idag då alla fattar vilken plats de har i kön utan att blockera för de som ska backa ut från laddstationen?

(Min fråga är inte en anledning att vänta med elbil, utan bara en nyfiken fråga från en som aldrig laddat vid offentlig laddstation)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att det är en sorts trivialproblem som alla utom ett handlingsförlamat barn borde kunna lösa själva.
Klart det går att lösa, till och med utan att fråga mamma, men nog är det förbannat opraktiskt om man måste koppla bort släpet/husvagnen för att ladda under (lång)resan.
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
För den som ofta kör långs sträckor med tungt släp så är det såklart inte jättesmidigt med elbil, men för övriga 99,5% av befolkningen är det nog inget problem.
Jag kör mycket mer släp än den genomsnittlige svensken bilföraren, jag har eget släp. Jag kör inte mest i Sverige, men många kör inte en meter om året. Inte ens jag skulle råka ut för problemet att haka av släpet för att ladda särskilt ofta. Nästan alla mina resor med släp är under 20 mil, över 90% är under 10 mil.
Men det är klart att elbil är fullständigt värdelöst för den som verkligen letar problem hela tiden och överdriver de.
Dra släp är inte det stora problemet, det stora problemet är en kombi i rimlig prisklass. Annars måste jag hyra bil till i princip 25% av mitt resande och det är inte så vettigt i längden.

Övriga saker är såklart bara smådetaljer, men självklart är det mer praktiskt med en bil som funkar i 99% av fallen än en som bara funkar i 90% av fallen. Särskilt om den senare är nästan dubbelt så dyr i inköp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.