1 489 511 läst · 24 498 svar
1490k läst
24,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
EU anser sig ha bevis för att staten Kina finansierar billig export av elbilar till bla Europa:
- https://www.nyteknik.se/elbilar/eu-...sierar-landets-egna-elbilstillverkare/4242539
- https://www.nyteknik.se/elbilar/eu-...sierar-landets-egna-elbilstillverkare/4242539
Byggveteran
· 2 374 inlägg
Så att antalet har ökat från 50 000 bilar 2021 till 300 000 bilar 2024 är en liten ökning?N Nerre skrev:
Vore ju konstigt om hela bil flottan byttes ut på ett eller två år med tanke på hur många bilar som finns och hur många som säljs nya.
Att det sen säljs fler nya elbilar än bensin diesel trots att subventioner har försvunnit tyder ju på att fler och fler inser att det faktiskt går bra att byta till elbil trots att då nybilsköpare kör längre i snitt med sina bilar.
Begagnatmarknaden börjar blir riktigt intressant nu för elbilar, bilar runt 2017-2019 ligger ganska lika i pris för likvärdig storlek och miltal. Inga större skillnader, känns som att nästa pendlarbil/extrabil skulle bli annat än en elbil sinar…
Bor du så att du har svårt att ladda hemmavid?N Nerre skrev:Funktionen att köra ja. Men bilar behöver tankas eller laddas, och det är laddningen av elbil som blir problem för för många.
Och som vi är flera som påpekat tidigare, har man bara en bil i hushållet vill man gärna ha en bil som klarar åtminstone 99% av bilbehovet. Då duger det inte inte med en elbil som bara fixar 95% av bilbehovet. Det blir helt enkelt för mycket uppoffring. Folk i gemen är inte masochister.
Jag köpte en tre år gammal e-Golf i höstas för rimliga pengar, perfekt som andrabil för resor i närområdet de gånger man inte behöver köra runt med "väldigt tunga stenar". Kommer ca 20mil på en laddning, skall man köra långturer är diesel passaten ett bättre val och även när man skall till återvinningen med de där stenarna.L Liljeros skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 635 inlägg
Nu finns det ju faktiskt ganska många elbilar under 100'L Liljeros skrev:
Billigaste Zoe med 41kWh friköpt batteri ligger på 119' så det går nog att klämma av en under 100' i vår
Kia Niro 64kWh 195'
Jo driftskostnaderna blir ju betydligt lägre och med minskat behov av service samt minimala bränslekostnaderM mnils skrev:Jag köpte en tre år gammal e-Golf i höstas för rimliga pengar, perfekt som andrabil för resor i närområdet de gånger man inte behöver köra runt med "väldigt tunga stenar". Kommer ca 20mil på en laddning, skall man köra långturer är diesel passaten ett bättre val och även när man skall till återvinningen med de där stenarna.
En amerikansk organisation har gjort en utvärdering av den miljövänligaste bilen, det är nästan bara elbilar i toppen av listan men en plugin-hybrid vinner faktiskt:
- https://www.nyteknik.se/elbilar/ove...nte-det-mest-hallbara-bilalternativet/4241617
- https://www.nyteknik.se/elbilar/ove...nte-det-mest-hallbara-bilalternativet/4241617
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 635 inlägg
Blev klart förvånad över att Model Y long range har bättre green score än Model 3 SR som är snålare och har ett mindre batteri. Svårt att se vilka parametrar som styr vadpacman42 skrev:
Hela listan:
https://greenercars.org/best-by-class/
Redigerat:
Jag har inte pratat om ökning öht, utan om att det är en väldigt liten andel av bilägarna som skaffar elbil i förhållande till hur många som fortsätter köra med bränslebil.A Argastesnickaren skrev:
Läser man vissa inlägg här kan man få en bild av att 50% av bilarna som rullar på våra vägar snart är elbilar. Men det lär dröja många år till dess. Det är fortfarande mindre än 10% av bilarna på vägarna som är elbilar.
Det beror på hur man ser det, men jag diskuterar ju inte enbart utifrån min egen situation.D djac skrev:
Till vardags skulle det väl inte vara nåt större problem, med tanke på att bilen bara används 1-2 gånger i veckan, företrädesvis på helgen. Men eftersom jag inte vardagspendlar med bilen så blir det ju istället långresorna som blir det som styr.
Att jag kan ladda hemma hjälper inte på campingsemestern.