D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nu har Norge gått till att över 90% av sålda nya bilar i Februari är elbilar. Det går snabbt där

[länk]
Ja, marknaden är mycket känslig för signaler och incitament från staten, här har det signalerats starkt åt andra hållet och det ger god effekt.

Nyregistreringar 2024 i Sverige
Företag 13950, varav 3322 är el, 24%
Privat 5659, varav 1251 är el, 22%
Leasing 23505, varav 7554 är el, 32%

Förra året var siffrorna 331015 nyregistrerade, varav 120518 var elbilar, 36%, så man har definitivt lyckats knäcka trenden här.
 
Redigerat:
G
D djac skrev:
Ja, marknaden är mycket känslig för signaler och incitament från staten, här har det signalerats starkt åt andra hållet och det ger god effekt.

Nyregistreringar 2024 i Sverige
Företag 13950, varav 3322 är el, 24%
Privat 5659, varav 1251 är el, 22%
Leasing 23505, varav 7554 är el, 32%

Förra året var siffrorna 331015 nyregistrerade, varav 120518 var elbilar, 36%, så man har definitivt lyckats knäcka trenden här.
och varifrån får norska staten pengar ifrån?😂
 
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
och varifrån får norska staten pengar ifrån?😂
El, de säljer el...
 
lilytwig lilytwig skrev:
El, de säljer el...
Dom säljer väl mer olja? Mer logiskt vore att dom subventionerade dieselbilar i så fall...
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
och varifrån får norska staten pengar ifrån?😂
Sverige bla, antar jag?
 
useless useless skrev:
Dom säljer väl mer olja? Mer logiskt vore att dom subventionerade dieselbilar i så fall...
Jovisst, olja också, men de pengarna styrs till investeringar i annan typ av industri. Det är intäkter från el som används till elinfrastruktur, solceller, vindkraft, bilar mm
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Dom säljer väl mer olja? Mer logiskt vore att dom subventionerade dieselbilar i så fall...
Varför det?
Jag ser liksom inte logiken i det.

Det finns väl många fler logiska argument att göra som de gör idag.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför det?
Jag ser liksom inte logiken i det.

Det finns väl många fler logiska argument att göra som de gör idag.
Om Norge menade allvar ang klimat och miljö skulle de slutat att dela ut licenser för ny olje och gas projektering för länge sedan!
 
Mikael_L
G OMathson skrev:
Om Norge menade allvar ang klimat och miljö skulle de slutat att dela ut licenser för ny olje och gas projektering för länge sedan!
Och det ...
är alltså varför det vore logiskt att Norge subventionerade dieselbilar ...?

... sorry, nu blev jag ännu mer förvirrad, du får nog förklara det här lite bättre om jag ska förstå.
 
richardtenggren
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
För transparensens skull så kommer en bild hur det såg ut en timme senare, högre beläggning, men inte fullt.
Jag stod där också en stund, tidsmässigt några minuter innan du postade bilden 😅
Tyckte Superchargern i Borlänge var onödigt trång så fick bli denna när frun shoppade lite.
 
A Avemo skrev:
Är vi överens om att funktionen på en elbil avviker så lite från funktionen på en förbränningsmotordriven bil att merparten av människor kan använda valfri utan att det blir fråga om en stor uppoffring?
Funktionen att köra ja. Men bilar behöver tankas eller laddas, och det är laddningen av elbil som blir problem för för många.

Och som vi är flera som påpekat tidigare, har man bara en bil i hushållet vill man gärna ha en bil som klarar åtminstone 99% av bilbehovet. Då duger det inte inte med en elbil som bara fixar 95% av bilbehovet. Det blir helt enkelt för mycket uppoffring. Folk i gemen är inte masochister.
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
300 000 bilar av 5 miljoner är ändå bara 6%. Det är knappast en stor andel.
 
N Nerre skrev:
300 000 bilar av 5 miljoner är ändå bara 6%. Det är knappast en stor andel.
Det är fortfarande mer än 3,6% 😉

Men jag la faktiskt mest upp bilden för att visa trenden =)
 
Redigerat:
JanneJanne123
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag stod där också en stund, tidsmässigt några minuter innan du postade bilden 😅
Tyckte Superchargern i Borlänge var onödigt trång så fick bli denna när frun shoppade lite.
Galet! Vi borde haft en byggahus meetup! 😀
 
  • Älska
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.