N Nerre skrev:
Hur många av dem är kombi?
Ingen under 200' vad jag sett, finns ju skåpbilar billigt iofs. MG5 är väl billigaste kombin, men en e-Niro är lastar lika mycket så går man på rent praktiska värden är den ett bättre alternativ.
 
useless useless skrev:
Jag gissar att den amerikanska energimixen innehåller med fossil el än den svenska och därför blir elbilarna per automatik sämre?
Troligtvis, sen har dom nog någon balansering på batteriet/produktionsland iom att Model 3 har lägre betyg än Model Y som är större och törstigare trots samma batteri & drivlina.
 
N Nerre skrev:
Det beror på hur man ser det, men jag diskuterar ju inte enbart utifrån min egen situation.

Till vardags skulle det väl inte vara nåt större problem, med tanke på att bilen bara används 1-2 gånger i veckan, företrädesvis på helgen. Men eftersom jag inte vardagspendlar med bilen så blir det ju istället långresorna som blir det som styr.

Att jag kan ladda hemma hjälper inte på campingsemestern.
Varför kan du inte ladda på campingsemestern då? Åker du väldigt långt eller är det nånstans där det inte finns laddare?
 
P para skrev:
Varför kan du inte ladda på campingsemestern då? Åker du väldigt långt eller är det nånstans där det inte finns laddare?
Vi ska eventuellt på Scoutläger norröver (65mil enkel väg), hade räckt med två laddstopp på 20-25min enligt ABRP om vi kunnat ladda på plats, nu får vi lägga in ett tredje på 20min.

Verkar jättejobbigt ;)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag har inte pratat om ökning öht, utan om att det är en väldigt liten andel av bilägarna som skaffar elbil i förhållande till hur många som fortsätter köra med bränslebil.

Läser man vissa inlägg här kan man få en bild av att 50% av bilarna som rullar på våra vägar snart är elbilar. Men det lär dröja många år till dess. Det är fortfarande mindre än 10% av bilarna på vägarna som är elbilar.
Nä - du skrev att av de som köper ny bil är det inte jättemånga som köper elbil 😉

"Ja, precis. Dels är det bara ett fåtal (ungefär 10%) som köper ny bil, och av dem är det inte så jättemånga som köper elbil."

/Krille
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Klimatkompensation är mer än att "köpa några träd" när man har dåligt samvete för årets tredje Thailandsresa.

Bara för att vi har en elbil

/Krille

Nä - du skrev att av de som köper ny bil är det inte jättemånga som köper elbil 😉

"Ja, precis. Dels är det bara ett fåtal (ungefär 10%) som köper ny bil, och av dem är det inte så jättemånga som köper elbil."

/Krille
👇😬
13th Marine 13th Marine skrev:
Sorry, jag som nappade på ett inlägg i söndags och bara fortsätter.

Ska försöka hålla mig till Ontopic framöver 😅
 
13th Marine 13th Marine skrev:
👇😬
Tror du förstod att ditt inlägg och mitt svar hamnade med av misstag i mitt svar till Nerre - tog inte många sekunder innan du högg 😅

/Krille
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Tror du förstod att ditt inlägg och mitt svar hamnade med av misstag i mitt svar till Nerre - tog inte många sekunder innan du högg 😅

/Krille
Anade att det kunde vara så, men tänkte att det var bättre att vara tydlig om du skulle undra varför mitt svar uteblev =)
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det beror på hur man ser det, men jag diskuterar ju inte enbart utifrån min egen situation.

Till vardags skulle det väl inte vara nåt större problem, med tanke på att bilen bara används 1-2 gånger i veckan, företrädesvis på helgen. Men eftersom jag inte vardagspendlar med bilen så blir det ju istället långresorna som blir det som styr.

Att jag kan ladda hemma hjälper inte på campingsemestern.
Körning med husvagn skulle jag säga är enda större riktiga utmaningen med en vettig elbil, där kan jag sträcka mig till att säga att det blir ganska mycket omständigare. Förbrukningen verkar ligger runt 3-3,5kWh/mil med en normalstor husvagn och med nuvarande batteristorlekar blir det ändå ett par stopp om man ska åka 50-60mil.

Jag skulle inte sträcka mig till att det är ett problem eller på något sätt omöjligt men det blir lite omständigare. Skulle jag tex ta bilen från Stockholm till Öland tex kommer jag behöva stanna Norrköping 40min och Oskarshamn 30-40min, om detta är det som förstör semestern och gör att man övriga året måste åka brännbil så är man nog att benämna som envis...
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Körning med husvagn skulle jag säga är enda större riktiga utmaningen med en vettig elbil, där kan jag sträcka mig till att säga att det blir ganska mycket omständigare. Förbrukningen verkar ligger runt 3-3,5kWh/mil med en normalstor husvagn och med nuvarande batteristorlekar blir det ändå ett par stopp om man ska åka 50-60mil.

Jag skulle inte sträcka mig till att det är ett problem eller på något sätt omöjligt men det blir lite omständigare. Skulle jag tex ta bilen från Stockholm till Öland tex kommer jag behöva stanna Norrköping 40min och Oskarshamn 30-40min, om detta är det som förstör semestern och gör att man övriga året måste åka brännbil så är man nog att benämna som envis...
Ska man åka med husvagn är det stort batteri som gäller. En Model S med 100kWh bör ändå kunna klara sig 200-250km mellan stoppen
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Jag har inte pratat om ökning öht, utan om att det är en väldigt liten andel av bilägarna som skaffar elbil i förhållande till hur många som fortsätter köra med bränslebil.

Läser man vissa inlägg här kan man få en bild av att 50% av bilarna som rullar på våra vägar snart är elbilar. Men det lär dröja många år till dess. Det är fortfarande mindre än 10% av bilarna på vägarna som är elbilar.
I år är det ca 22% av privatköparna som väljer elbil, om vi inte gör något väldigt drastiskt så kommer fossilberoendet i stort sett vara oförändrat för lång tid.
 
D djac skrev:
I år är det ca 22% av privatköparna som väljer elbil, om vi inte gör något väldigt drastiskt så kommer fossilberoendet i stort sett vara oförändrat för lång tid.
Tillverkarna har en ganska hård tumskruv från EU gällande minskade utsläpp så rena diesel och bensin går en ganska dyster framtid till mötes oavsett vad kunderna vill. För varje år krävs en ganska markant minskning
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ska man åka med husvagn är det stort batteri som gäller. En Model S med 100kWh bör ändå kunna klara sig 200-250km mellan stoppen
Jag tror på produkten släpvagn med inbyggt batteri för uthyrning. Tänk 1500kg släp med 2-300kg batteri i botten för uthyrning om man ska åka långt med släp.

Krävs ju nån form av gemensam kontakt för att ansluta släpets batteri till bilen
 
L Liljeros skrev:
Jag tror på produkten släpvagn med inbyggt batteri för uthyrning. Tänk 1500kg släp med 2-300kg batteri i botten för uthyrning om man ska åka långt med släp
Om dragbilen och körkortet klarar det.
 
P Pin skrev:
Om dragbilen och körkortet klarar det.
På den punkten är det rökt med dom flesta elbilar, ska man ett lite rejälare släp eller husvagn är det b96 eller BE som gäller
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.