D djac skrev:
Den nya fossilpremierande politiken har börjat ge effekt och man har lyckats bryta elektrifieringstrenden, nu avstannar ökningen i nybilsförsäljning för elbilar, till förmån för fossilt.

[länk]
Jag tror det har ganska lite med politiken att göra. Det ekonomiska läget gör att nybilsförsäljningen totalt minskar och de som ändå köper nytt väljer billigare bilar.
 
  • Gilla
Costanza och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror det har ganska lite med politiken att göra. Det ekonomiska läget gör att nybilsförsäljningen totalt minskar och de som ändå köper nytt väljer billigare bilar.
Stämmer bra, ränteläget drar iväg kostnader och även osäkerhet när företag börjar varsla personal.
Så det är säkert den största påverkan för nybilsförsäljning.
 
D
useless useless skrev:
Jag tror det har ganska lite med politiken att göra. Det ekonomiska läget gör att nybilsförsäljningen totalt minskar och de som ändå köper nytt väljer billigare bilar.
Det talar ju ytterligare för att detta skulle påverka, som en del av politiken har man ju gjort elbilarna dyrare genom att ta bort subventionen på dessa och lägga den, och mycket mer, på fossilbränslet istället.
 
D djac skrev:
Det talar ju ytterligare för att detta skulle påverka, som en del av politiken har man ju gjort elbilarna dyrare genom att ta bort subventionen på dessa och lägga den, och mycket mer, på fossilbränslet istället.
Fast enligt artiklarna är det företagsbilar som driver nedgången. Företagen brydde sig nog inte så mycket om bonusen, utan nu när det är lågkonjunktur behöver man helt enkelt färre bilar.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Den lösningen på bilderna bör väl vara en prototyp det det saknas kapsling?
Annars visar det att det pågår vidareutveckling, att minska hjulvikten har sedan tidigare varit i fokus för att förbättra komforten på bilar med mindre ofjädrad vikt.
[länk]
Konstruktionen ser lite bräcklig ut tycker jag? Hur säkerställer man att axeln flyttar sig i navet när hjulet fjädrar så att axeln hela tiden ansluter vinkelrätt.
 
Nån som va sugen på en billig leasing så finns ju denna nu. Priset va ink allt och 1500 mil.
Röd Nissan Leaf bilannons, privatleasing erbjudande, mobilskärm med appgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skoda körde en driva och kompisen tog en av dessa, verkar rätt ok bil.
Annonsering av Škoda Enyaq iV80X för privatleasing; fordonet är sålt eller borttaget; från Skoda Center Bredden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu börjar plötsligt elbilarna ha rimliga privatleasingpriser.....

Tesla ska ju också göra MY LR och MY Performance tillgängliga för 6600 resp 6900kr , ungefär.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nu börjar plötsligt elbilarna ha rimliga privatleasingpriser.....

Tesla ska ju också göra MY LR och MY Performance tillgängliga för 6600 resp 6900kr , ungefär.
Ingår service? 🤣
 
S
useless useless skrev:
Jag tror det har ganska lite med politiken att göra. Det ekonomiska läget gör att nybilsförsäljningen totalt minskar och de som ändå köper nytt väljer billigare bilar.
Nybeställningar av privatpersoner dog tydligen rätt markant 8/11 2022. Rätt tydligt att utebliven klimatbonus påverkar.
 
J jocke31 skrev:
Fast kollektivtrafiken betalas ju av regionen så det är regional skatt det handlar om. Det är knappast så att skatt från andra kommuner används för att sponsra Stockholms lokaltrafik.
Sedn så har vi ju skatteutjämningssystemet, så att t ex jag som bor i Nacka betalar 2900 kr i ”sponsring” till t ex Bjurholm, Sorsele och Pajala…
Hej Jocke, tveksamt om du du sponsrar landsbygskommuner. Faktum är att vinster från uttag av de naturresurser som finns på landsbygden skattas för i städerna. Här hemma i obygden i södra Östergötland ägs en hel del skog av stadsbor i de större städerna. När de avverkar i sin enskilda firma så tillfaller skatten någon annan kommun någonannanstans. Samma gäller med vattenkraft, vindkraft...
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Nybeställningar av privatpersoner dog tydligen rätt markant 8/11 2022. Rätt tydligt att utebliven klimatbonus påverkar.
Jo det är klart att det blir en dip när något blir 60k dyrare över en natt..

Dock så måste ju bonusen försvinna någon gång och enligt regeringen så hade den ju gjort sitt jobb.

Sen var ju bonussystemet dåligt utformat också men det är en annan sak..
 
  • Gilla
Zlatje och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Det skapar ju en väldig osäkerhet på marknaden åt båda håll när subventioner plötsligt försvinner och det lobbas för att de ska tillbaka igen. Vågar man köpa en bil nu, eller kommer det bli 70K billigare i ett slag om ett halvår? Klart det i kombination med en i övrigt mer ansträngd ekonomi gör att folk avvaktar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R
A ajn82 skrev:
Ingår service? 🤣
Nej. men hoppas gratis laddning?😂
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det skapar ju en väldig osäkerhet på marknaden åt båda håll när subventioner plötsligt försvinner och det lobbas för att de ska tillbaka igen. Vågar man köpa en bil nu, eller kommer det bli 70K billigare i ett slag om ett halvår? Klart det i kombination med en i övrigt mer ansträngd ekonomi gör att folk avvaktar.
Jag är maktlös i denna frågan men min åsikt är att jag hellre har subventionerade elbilar än subventionerad diesel/bensin.
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
R
D djac skrev:
Jag är maktlös i denna frågan men min åsikt är att jag hellre har subventionerade elbilar än subventionerad diesel/bensin.
Håller med den dagen vi har stabil baskraft alltså tillräckligt med el så att vi inte behöver köra Karlshamn, Rya i Göteborg för då kvittar det att köra elbil…
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.