1 447 436 läst · 23 921 svar
1447k läst
23,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Bara med 1 biljon USD per år!G Greger_08 skrev:
https://www.iea.org/commentaries/th...umption-subsidies-to-an-all-time-high-in-2022
Ja, den är hyfsat "törstig" tycker jag.Johannes Carlsson skrev:
Mazda CX-60:in tar ungeför lika mycket (kWh/mil), men den är en hybrid som använder ordinarie transmission (automatlådan), och det borde ju vara ineffektivare än att använda motorer vid hjulen.
Å andra sidan så har min sambos syster en Tesla, och den har också bara halva räckvidden när det är kallt, så det är egentligen inte så konstigt, mer ett fysikaliskt fenomen.
Men effekten av det blir detsamma, det vill säga min upplevelse av transporten från "A till B".
Så för mig så ersätter inte elbilen min hybrid idag, den funkar under vissa omständigheter, och ganska ofta kan jag tillägga.
Men det är trots det alldeles för ofta som det skapar en sämre upplevelse av förflyttningen.
Räckviddsångest är helt klart ett begrepp i min familj.
Vad har det med Sverige att göra? De pengar som Tyska staten bailade ut eon med kan man ju se som en subvention av fossilgas. Eon handlade gast dyrt och sålde billigt resultatet blev en kassa på minus som framtida skattebetalare får stå för då även Tyska stens kassakista är tom för tillfället. Hurra vad bra det går när man låter socialdemokrater och gröna partier styra!D djac skrev:
Det mesta är subventioner innan det fossila kommer hitM mnils skrev:Vad har det med Sverige att göra? De pengar som Tyska staten bailade ut eon med kan man ju se som en subvention av fossilgas. Eon handlade gast dyrt och sålde billigt resultatet blev en kassa på minus som framtida skattebetalare får stå för då även Tyska stens kassakista är tom för tillfället. Hurra vad bra det går när man låter socialdemokrater och gröna partier styra!
Märkligt att det kan vara så stor skillnad mellan bilmodeller från samma koncern gällande verklig räckvidd. Laddstationer är en djungel. Allt från 2-9kr/kWh. Men det är tätt emellan dem längs med de större vägarna i norr tycker jag. Ser dock fram emot att fler bra matställen ser det som ett sätt att dra till sig folk och inte övervägande snabbmatskedjor av olika slag. Även om det redan skett på sina håll.Hannuse skrev:Ja, den är hyfsat "törstig" tycker jag.
Mazda CX-60:in tar ungeför lika mycket (kWh/mil), men den är en hybrid som använder ordinarie transmission (automatlådan), och det borde ju vara ineffektivare än att använda motorer vid hjulen.
Å andra sidan så har min sambos syster en Tesla, och den har också bara halva räckvidden när det är kallt, så det är egentligen inte så konstigt, mer ett fysikaliskt fenomen.
Men effekten av det blir detsamma, det vill säga min upplevelse av transporten från "A till B".
Så för mig så ersätter inte elbilen min hybrid idag, den funkar under vissa omständigheter, och ganska ofta kan jag tillägga.
Men det är trots det alldeles för ofta som det skapar en sämre upplevelse av förflyttningen.
Räckviddsångest är helt klart ett begrepp i min familj.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 378 inlägg
MEB bilarna är ju mycket effektivare än Q8,på alla plan, lite synd
Antingen har du inte läst eller så har du inte förstått, jag länkade till en av de senare sammanställningarna men internet är fullt av information i frågan.M mnils skrev:
Jag förstår att det kan upplevas som häpnadsväckande om man aldrig blivit exponerad för dessa fakta tidigare, det enda sättet är nog du att studerar ikapp.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Bilar ska väl inte subventioneras oavsett varifrån energin till framdriften kommer i från. I Sverige är ice bilar en mjölkko, elbilar kan också vara en mjölkko, köper man en dyr elbil privat så betalar man rätt mycket i tex moms, sen är det ju en del moms och skatt på el också.D djac skrev:
Jag är inte speciellt sugen på att bidra till att minska skattekostnaden på dyra, stora tunga nästan miljonen och uppåt och över elbilar. Har man råd med en tex Audi Q8 e-tron kan man betala hela skatten själv. Hongqi, ska den subventioneras? Bra för klimate och miljö?
Ja, det var snålt med ca 1,5kWh/mil, riktigt bra.Andreas_Hansson skrev:
Nu vet jag inte hur du kör, men jag kör "som vanligt", det vill säga tänker inte på förbrukningen, utan kör som jag alltid har gjort.
Och det blir i princip alltid med farthållare, och jag kör aldrig "för fort", men alltid det som står på skylten plus 5km/h, för då vet jag att felvisningen gör att jag ändå håller mig inom det lagliga.
Och det blir mycket 110km/h väg, så farthållaren på 115km/h.
Men upplever att elbilen är känsligare på fartökning än den fossila.
Håller jag 80-90km/h med elbilen så är förbrukningen avsevärt mycket lägre än vid 115km/h.
Men jag har ingen vetenskap bakom det, dock så upplever jag att WLTP är mer missvisande på elbilen än på den fossila.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Luftmotståndet ökar med kvadraten. På elbilar märks det då verkningsgraden från batteri till framdrift är mycket högre än i en ICE bil.Hannuse skrev:Ja, det var snålt med ca 1,5kWh/mil, riktigt bra.
Nu vet jag inte hur du kör, men jag kör "som vanligt", det vill säga tänker inte på förbrukningen, utan kör som jag alltid har gjort.
Och det blir i princip alltid med farthållare, och jag kör aldrig "för fort", men alltid det som står på skylten plus 5km/h, för då vet jag att felvisningen gör att jag ändå håller mig inom det lagliga.
Och det blir mycket 110km/h väg, så farthållaren på 115km/h.
Men upplever att elbilen är känsligare på fartökning än den fossila.
Håller jag 80-90km/h med elbilen så är förbrukningen avsevärt mycket lägre än vid 115km/h.
Men jag har ingen vetenskap bakom det, dock så upplever jag att WLTP är mer missvisande på elbilen än på den fossila.