Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Beklagar ditt felköp. Q8 är ju ett under av hög förbrukning. Den drar alltså drygt 40% mer än en Model 3 i 110km/h.
580km är WLTP, i verkligheten närmare 500km på sommaren, vill du komma långt mellan laddningar får du hålla ner hastigheten. 350km bör du kunna nå på vintern
Ja, den är hyfsat "törstig" tycker jag.
Mazda CX-60:in tar ungeför lika mycket (kWh/mil), men den är en hybrid som använder ordinarie transmission (automatlådan), och det borde ju vara ineffektivare än att använda motorer vid hjulen.
Å andra sidan så har min sambos syster en Tesla, och den har också bara halva räckvidden när det är kallt, så det är egentligen inte så konstigt, mer ett fysikaliskt fenomen.
Men effekten av det blir detsamma, det vill säga min upplevelse av transporten från "A till B".
Så för mig så ersätter inte elbilen min hybrid idag, den funkar under vissa omständigheter, och ganska ofta kan jag tillägga.
Men det är trots det alldeles för ofta som det skapar en sämre upplevelse av förflyttningen.
Räckviddsångest är helt klart ett begrepp i min familj.
 
M
D djac skrev:
Bara med 1 biljon USD per år!

[länk]
Vad har det med Sverige att göra? De pengar som Tyska staten bailade ut eon med kan man ju se som en subvention av fossilgas. Eon handlade gast dyrt och sålde billigt resultatet blev en kassa på minus som framtida skattebetalare får stå för då även Tyska stens kassakista är tom för tillfället. Hurra vad bra det går när man låter socialdemokrater och gröna partier styra!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D djac skrev:
Bara med 1 biljon USD per år!

[länk]
Trodde vi prata om diesel/bensin 😂.
 
D
G Greger_08 skrev:
Trodde vi prata om diesel/bensin 😂.
??
 
D
M mnils skrev:
Vad har det med Sverige att göra? De pengar som Tyska staten bailade ut eon med kan man ju se som en subvention av fossilgas. Eon handlade gast dyrt och sålde billigt resultatet blev en kassa på minus som framtida skattebetalare får stå för då även Tyska stens kassakista är tom för tillfället. Hurra vad bra det går när man låter socialdemokrater och gröna partier styra!
Det mesta är subventioner innan det fossila kommer hit
 
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, den är hyfsat "törstig" tycker jag.
Mazda CX-60:in tar ungeför lika mycket (kWh/mil), men den är en hybrid som använder ordinarie transmission (automatlådan), och det borde ju vara ineffektivare än att använda motorer vid hjulen.
Å andra sidan så har min sambos syster en Tesla, och den har också bara halva räckvidden när det är kallt, så det är egentligen inte så konstigt, mer ett fysikaliskt fenomen.
Men effekten av det blir detsamma, det vill säga min upplevelse av transporten från "A till B".
Så för mig så ersätter inte elbilen min hybrid idag, den funkar under vissa omständigheter, och ganska ofta kan jag tillägga.
Men det är trots det alldeles för ofta som det skapar en sämre upplevelse av förflyttningen.
Räckviddsångest är helt klart ett begrepp i min familj.
Märkligt att det kan vara så stor skillnad mellan bilmodeller från samma koncern gällande verklig räckvidd. Laddstationer är en djungel. Allt från 2-9kr/kWh. Men det är tätt emellan dem längs med de större vägarna i norr tycker jag. Ser dock fram emot att fler bra matställen ser det som ett sätt att dra till sig folk och inte övervägande snabbmatskedjor av olika slag. Även om det redan skett på sina håll.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
MEB bilarna är ju mycket effektivare än Q8,på alla plan, lite synd
 
M
D djac skrev:
Det mesta är subventioner innan det fossila kommer hit
Vad är det du röker? Måste vara riktigt bra skit!

Så Norge subventionerar brentoljan vi köper av dem till världsmarknadspris och sedan gör bensin och diesel av?
 
D
M mnils skrev:
Vad är det du röker? Måste vara riktigt bra skit!

Så Norge subventionerar brentoljan vi köper av dem till världsmarknadspris och sedan gör bensin och diesel av?
Antingen har du inte läst eller så har du inte förstått, jag länkade till en av de senare sammanställningarna men internet är fullt av information i frågan.

Jag förstår att det kan upplevas som häpnadsväckande om man aldrig blivit exponerad för dessa fakta tidigare, det enda sättet är nog du att studerar ikapp.
 
R Rejäl skrev:
Taxi var ett exempel, all yrkestrafik behöver laddas dagtid om man säger så.
Har du några fakta på att det skulle ge problem för "stabil baskraft" eller är det mer en känsla du har?

/Krille
 
Går ju att åka rätt snålt på vintern oxå.

Jag lider lite med iD4 ägarna som laddar med typ 40kW nu när det är kallt.
 
  • Bild på bilens infotainment-system, visar hastighet, navigation, och elbilsinformation som räckvidd och förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Jag är maktlös i denna frågan men min åsikt är att jag hellre har subventionerade elbilar än subventionerad diesel/bensin.
Bilar ska väl inte subventioneras oavsett varifrån energin till framdriften kommer i från. I Sverige är ice bilar en mjölkko, elbilar kan också vara en mjölkko, köper man en dyr elbil privat så betalar man rätt mycket i tex moms, sen är det ju en del moms och skatt på el också.
Jag är inte speciellt sugen på att bidra till att minska skattekostnaden på dyra, stora tunga nästan miljonen och uppåt och över elbilar. Har man råd med en tex Audi Q8 e-tron kan man betala hela skatten själv. Hongqi, ska den subventioneras? Bra för klimate och miljö?
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Går ju att åka rätt snålt på vintern oxå.

Jag lider lite med iD4 ägarna som laddar med typ 40kW nu när det är kallt.
Ja, det var snålt med ca 1,5kWh/mil, riktigt bra.
Nu vet jag inte hur du kör, men jag kör "som vanligt", det vill säga tänker inte på förbrukningen, utan kör som jag alltid har gjort.
Och det blir i princip alltid med farthållare, och jag kör aldrig "för fort", men alltid det som står på skylten plus 5km/h, för då vet jag att felvisningen gör att jag ändå håller mig inom det lagliga.
Och det blir mycket 110km/h väg, så farthållaren på 115km/h.
Men upplever att elbilen är känsligare på fartökning än den fossila.
Håller jag 80-90km/h med elbilen så är förbrukningen avsevärt mycket lägre än vid 115km/h.
Men jag har ingen vetenskap bakom det, dock så upplever jag att WLTP är mer missvisande på elbilen än på den fossila.
 
G
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, det var snålt med ca 1,5kWh/mil, riktigt bra.
Nu vet jag inte hur du kör, men jag kör "som vanligt", det vill säga tänker inte på förbrukningen, utan kör som jag alltid har gjort.
Och det blir i princip alltid med farthållare, och jag kör aldrig "för fort", men alltid det som står på skylten plus 5km/h, för då vet jag att felvisningen gör att jag ändå håller mig inom det lagliga.
Och det blir mycket 110km/h väg, så farthållaren på 115km/h.
Men upplever att elbilen är känsligare på fartökning än den fossila.
Håller jag 80-90km/h med elbilen så är förbrukningen avsevärt mycket lägre än vid 115km/h.
Men jag har ingen vetenskap bakom det, dock så upplever jag att WLTP är mer missvisande på elbilen än på den fossila.
Luftmotståndet ökar med kvadraten. På elbilar märks det då verkningsgraden från batteri till framdrift är mycket högre än i en ICE bil.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.