1 444 000 läst · 23 810 svar
1444k läst
23,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Touche!useless skrev:
Men ser man till hela bilens konstruktion, dragvikt, vikt och fysiska mått så släpar vi ändå runt på alldeles för mycket.
Alldeles för många åker runt i stora kombis (mig själv inkluderad) när det skulle räcka aldeles utmärkt med en betydligt mindre, lättare och smidigare bil.
Vill bara skicka in passning det förutom just valet av bränsle finns andra saker att reflektera över innan man bara betraktar sin nuvarande bil som "facit".
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 367 inlägg
Det är ändå marginell skillnad med säg en rymlig Golf kombi och något mindre. Det är så lätt att ha en bil som klarar allt, när alternativet är att hyra vid specialfall. Det är ganska skönt att bara ha en dragkrok när behovet oväntat uppstår.S Stuff skrev:Så är det ju. Och det handlar ju egentligen om att anpassa bilvalet efter behovet.
Om 99% av resorna är under 5mil och utan släp, så är ju även en V70 grymt överdimensionerad.
Man skulle mycket väl kunna hålla sig med en mindre lättare bil till vardagsåkandet, och sen använda hyrbil till de 1% långa resorna. (Nu syftar jag till majoriteten av befolkningen, som faktiskt bor i närheten av en stad. Innan ni på landet börjar skrika högt)
Så för en vanlig bil har den allt man behöver, superenkelt. På en elbil måste man "speca upp den rejält" om man vill ha något som klarar det man är van vid att ha spontan kapacitet till. Inte konstigt alls. Klart att det är få som vill nedgradera sin kapacitet, som dessutom troligtvis blir dyrt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 367 inlägg
Mina bilar har alltid varit kompromisser, för långsamma, för få säten, för lite lastutrymme, man fick ta hästarna i släp, aldrig får man det man vill. Skulle bara Teslas Cybertruck varit lite rymligare, med plats för några pallar så kanske den kunde tillfredsställt lite fler behov.Johannes Carlsson skrev:Det är ändå marginell skillnad med säg en rymlig Golf kombi och något mindre. Det är så lätt att ha en bil som klarar allt, när alternativet är att hyra vid specialfall. Det är ganska skönt att bara ha en dragkrok när behovet oväntat uppstår.
Så för en vanlig bil har den allt man behöver, superenkelt. På en elbil måste man "speca upp den rejält" om man vill ha något som klarar det man är van vid att ha spontan kapacitet till. Inte konstigt alls. Klart att det är få som vill nedgradera sin kapacitet, som dessutom troligtvis blir dyrt.
Det som verkar glömmas bort är just detta och att med en annan bil tillkommer kanske nya egenskaper, som faktiskt egentligen är viktigare. Utgångspunkten verkar hela tiden vara att det ska vara exakt som igår, plus lite och så har transformationer aldrig sett ut.
Inte så svårt kan man tycka, ändå tydligen många svenskar som åkt på böter. Kanske de som tycker en bil aldrig får kosta mer än 10k och att elbilar därför är alldeles för dyra.Johannes Carlsson skrev:
https://marcusoscarsson.se/stor-forvirring-svenska-bilister-tvingas-till-plotsliga-boter/
Det planerar redan för kommande steg också https://elbilen.se/nyheter/kopenhamn-vill-forbjuda-fossilbilar-i-hela-staden/
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 367 inlägg
Dom kanske inser att det ändå är billigare att ta tåget?A ajn82 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 367 inlägg
Byggveteran
· 2 298 inlägg
Har skrivit det innan.A ajn82 skrev:
Är bil nörd sen läpparna började ljuda billjud.
Bilar ska låta, gärna mycket och mycket vill ha mer.
Har därför inte en Svensson bil utan en lite udda bil med stor motor som hörs när den kommer.
Kör i stort sett bara nöjeskörning annars cyklar jag för det mesta så blir bara ca 300 mil om året.
Ska vi längre sträckor så fungerar tåget för det mesta och man slipper bekymra sig om dyra parkeringsplatser.
Bilen är betald och sjunker inte i värde utan kanske till och med stiger lite varje år så rent krasst så för min del finns ingen vinning med att byta till en liten bil med liten motor som tappar värde varje dag den står stilla.
Ännu mindre att byta till en dyr elbil.
Däremot trots detta så måste jag säga att elbilen tillhör framtiden och på sikt kommer att ta över om inte allt så det mesta gällande persontransporter för privatpersoner.
Men kör man skåne-sthlm så vill man ha det så snabbt avklarat som möjligt. En liten pissepaus, och de laddar man tamejfan inte id3an på nu i vintertid. Testade en snabbladdare förra veckan som skulle erbjuda 180kw. Satt där i 20 minuter och det kom aldrig upp i nån hastighet att tala omrichardtenggren skrev:
Så väljer hellre dieseln på vintern och stannar vid en gran och pinkar och kör allt i ett sträck.
Jo, men skönt att komma dörr till dörr om man ska ta med barnen till t.ex experimentariet, och är man en full bil så känns inte tåget lika prisvärtJohannes Carlsson skrev: