S Stuff skrev:
istället för att släpa runt på hundratals kilo batterier i onödan resten av året
i ICE-fallet handlar det om en större tank á 5-10 kg eller nåt sånt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
i ICE-fallet handlar det om en större tank á 5-10 kg eller nåt sånt.
Touche!

Men ser man till hela bilens konstruktion, dragvikt, vikt och fysiska mått så släpar vi ändå runt på alldeles för mycket.
Alldeles för många åker runt i stora kombis (mig själv inkluderad) när det skulle räcka aldeles utmärkt med en betydligt mindre, lättare och smidigare bil.

Vill bara skicka in passning det förutom just valet av bränsle finns andra saker att reflektera över innan man bara betraktar sin nuvarande bil som "facit".
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kom ~115 mil i BMW tror tanken var 66l behövde tanka en gång i månaden.

Skönt att slippa det besöket säger jag 😎 bättre att jacka in bilen hemma 2-3 gånger i veckan..
 
S Stuff skrev:
Så är det ju. Och det handlar ju egentligen om att anpassa bilvalet efter behovet.
Om 99% av resorna är under 5mil och utan släp, så är ju även en V70 grymt överdimensionerad.

Man skulle mycket väl kunna hålla sig med en mindre lättare bil till vardagsåkandet, och sen använda hyrbil till de 1% långa resorna. (Nu syftar jag till majoriteten av befolkningen, som faktiskt bor i närheten av en stad. Innan ni på landet börjar skrika högt)
Det är ändå marginell skillnad med säg en rymlig Golf kombi och något mindre. Det är så lätt att ha en bil som klarar allt, när alternativet är att hyra vid specialfall. Det är ganska skönt att bara ha en dragkrok när behovet oväntat uppstår.
Så för en vanlig bil har den allt man behöver, superenkelt. På en elbil måste man "speca upp den rejält" om man vill ha något som klarar det man är van vid att ha spontan kapacitet till. Inte konstigt alls. Klart att det är få som vill nedgradera sin kapacitet, som dessutom troligtvis blir dyrt.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
I min kravspec ingår att kunna ta bilen över till Köpenhamn
[länk]
Så du måste ha en bil som är från 2011 och nyare
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ändå marginell skillnad med säg en rymlig Golf kombi och något mindre. Det är så lätt att ha en bil som klarar allt, när alternativet är att hyra vid specialfall. Det är ganska skönt att bara ha en dragkrok när behovet oväntat uppstår.
Så för en vanlig bil har den allt man behöver, superenkelt. På en elbil måste man "speca upp den rejält" om man vill ha något som klarar det man är van vid att ha spontan kapacitet till. Inte konstigt alls. Klart att det är få som vill nedgradera sin kapacitet, som dessutom troligtvis blir dyrt.
Mina bilar har alltid varit kompromisser, för långsamma, för få säten, för lite lastutrymme, man fick ta hästarna i släp, aldrig får man det man vill. Skulle bara Teslas Cybertruck varit lite rymligare, med plats för några pallar så kanske den kunde tillfredsställt lite fler behov.

Det som verkar glömmas bort är just detta och att med en annan bil tillkommer kanske nya egenskaper, som faktiskt egentligen är viktigare. Utgångspunkten verkar hela tiden vara att det ska vara exakt som igår, plus lite och så har transformationer aldrig sett ut.
 
  • Gilla
Zsam och 5 till
  • Laddar…
Redigerat:
A ajn82 skrev:
Inte så svårt kan man tycka, ändå tydligen många svenskar som åkt på böter. Kanske de som tycker en bil aldrig får kosta mer än 10k och att elbilar därför är alldeles för dyra.
[länk]

Det planerar redan för kommande steg också [länk]
Dom kanske inser att det ändå är billigare att ta tåget?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom kanske inser att det ändå är billigare att ta tåget?
Billigare med tåg än böter säkert 🤣
 
A ajn82 skrev:
Billigare med tåg än böter säkert 🤣
Nej. Asså det kostar 135:- till Köpenhamn med tåg. Och 270:- med bropass, plus parkering och soppa. Dyrt och knöligt med bil inne i stan 😉
 
A ajn82 skrev:
Billigare med tåg än böter säkert 🤣
Har skrivit det innan.
Är bil nörd sen läpparna började ljuda billjud.
Bilar ska låta, gärna mycket och mycket vill ha mer.
Har därför inte en Svensson bil utan en lite udda bil med stor motor som hörs när den kommer.
Kör i stort sett bara nöjeskörning annars cyklar jag för det mesta så blir bara ca 300 mil om året.
Ska vi längre sträckor så fungerar tåget för det mesta och man slipper bekymra sig om dyra parkeringsplatser.
Bilen är betald och sjunker inte i värde utan kanske till och med stiger lite varje år så rent krasst så för min del finns ingen vinning med att byta till en liten bil med liten motor som tappar värde varje dag den står stilla.
Ännu mindre att byta till en dyr elbil.
Däremot trots detta så måste jag säga att elbilen tillhör framtiden och på sikt kommer att ta över om inte allt så det mesta gällande persontransporter för privatpersoner.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Givetvis kör man i sträck också! 🤭
Men kör man skåne-sthlm så vill man ha det så snabbt avklarat som möjligt. En liten pissepaus, och de laddar man tamejfan inte id3an på nu i vintertid. Testade en snabbladdare förra veckan som skulle erbjuda 180kw. Satt där i 20 minuter och det kom aldrig upp i nån hastighet att tala om :p

Så väljer hellre dieseln på vintern och stannar vid en gran och pinkar och kör allt i ett sträck.
 
  • Gilla
taikon
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nej. Asså det kostar 135:- till Köpenhamn med tåg. Och 270:- med bropass, plus parkering och soppa. Dyrt och knöligt med bil inne i stan 😉
Jo, men skönt att komma dörr till dörr om man ska ta med barnen till t.ex experimentariet, och är man en full bil så känns inte tåget lika prisvärt
 
Är väl inte konstigare än att vi har olika förutsättningar och krav.😃
Utgår bara från vårt behov, vad vi värderar/vill betala och hur bekväma vi är.
 
  • Gilla
Costanza och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.