D djac skrev:
Vår egen Elon?
[länk]
Betallänk
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Cybertruck nu då, bogserar en 911 snabbare än 911 kan köra själv 😂
Fotomodell eller rysk kulstöterska? Väljer fotomodellen alla dar i veckan även hon är dyr i drift och opraktisk.
 
R Robert-san01 skrev:
Fotomodell eller rysk kulstöterska? Väljer fotomodellen alla dar i veckan även hon är dyr i drift och opraktisk.
Inte om man ska ha henne till att kasta kattskallar kanske..
 
tveksamt tveksamt skrev:
Inte om man ska ha henne till att kasta kattskallar kanske..
Sådant lägger man ut på UE. :)
 
Det är få potentiella köpare på båda dessa i Sverige, dvs som vill betala.😉
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag slänger in lite diskussionsmaterial.

[bild]
[länk]
Helsike vad många muppar i det kommentarsfältet, påminner om många nya skribenter i denna tråd.

Jag stör mig med mest på att killen inte har koll på att Smyge inte är en egen kommun (och Smyge har för övrigt testat att köra bilfritt på turiststråket vilket orsakat mycket gnäll på företagarna och ÄldremäniSUVarsomvillkunnaköraöverallt https://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/intakterna-stortdok-efter-bilforbud-pa-smygehuk/ )
 
  • Haha
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
13th Marine 13th Marine skrev:
Helsike vad många muppar i det kommentarsfältet, påminner om många nya skribenter i denna tråd.
Fantastiska kommentarer ju. Exempelvis "För den som regelbundet pendlar 60 mil till Stockholm är nog inte elbilen ett bra alternativ".

Det är säkert ett enormt problem med alla dessa personer som regelbundet pendlar 60 mil med bil...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Zlatje och 11 till
  • Laddar…
richardtenggren
Fairlane Fairlane skrev:
Fantastiska kommentarer ju. Exempelvis "För den som regelbundet pendlar 60 mil till Stockholm är nog inte elbilen ett bra alternativ".

Det är säkert ett enormt problem med alla dessa personer som regelbundet pendlar 60 mil med bil...
Givetvis kör man i sträck också! 🤭
 
  • Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fantastiska kommentarer ju. Exempelvis "För den som regelbundet pendlar 60 mil till Stockholm är nog inte elbilen ett bra alternativ".

Det är säkert ett enormt problem med alla dessa personer som regelbundet pendlar 60 mil med bil...
Vaddå, inga problem att bränna 1200kr på soppa varje dag 🙄
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Vaddå, inga problem att bränna 1200kr på soppa varje dag 🙄
Jag brukar ta helikoptern när jag har sådana jobb.
Då slipper jag dessutom hålla på att räkna på om elbil skulle löna sig eller ens fungera. :)
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fantastiska kommentarer ju. Exempelvis "För den som regelbundet pendlar 60 mil till Stockholm är nog inte elbilen ett bra alternativ".

Det är säkert ett enormt problem med alla dessa personer som regelbundet pendlar 60 mil med bil...
Jo det är ju exempel på dessa tramsargument dragna ur arschlet som elbilhatarna kommer med i brist på mer realistiska argument. De vill ha 500 mil räckvid och ladda fullt på 5 minuter, typ.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Visst är det lite lustiga kommentarer. Jag förundras alltid över varför det skall vara ställningstagande och alla som dras till grupptillhörighet när det gäller bilmärken, bränsle, biltyp etc. När man väl köpt en diesel kombi ska man tillhöra "team svartrök" och hacka ner på alla andra alternativ.

Just dom bilarna som tas upp där är billiga av en anledning. Med lite degradering så är det tveksamt om jag tar mig till jobbet och tillbaka på en laddning. Sen kritik till artikeln så tycker jag den räknar lite lågt på däck, service och reparationer. Skulle vara intressant att se lite data på hur kostnaderna brukar se ut generellt.

Jag vill nog i alla fall klara 90% av körningen, dvs allt lokalt pendling vänner etc. med lite marginal utan att behöva ladda så typ 90-10% (80% kapacitet). Även när bilen degraderat batteriet mycket och det jag sett är generellt att just de tidiga elbilarna runt 2013 har haft lite sämre siffror där. Degradering bör stå med i bilannonsen :p
Gen 1 Leaf är ju riktigt usel i degradering med vissa ner till 50% så det måste man ha koll på

Så för en 2013 Leaf 24kWh (22kWh netto), 70% kapacitet och använda 80% (90-10)
22*0,8*0,7=12,3kWh tillgängligt
172wh/km
12300/172=71km

Jag förväntar mig alltså en vardagspraktisk räckvidd på 71km med en 2013 Nissan Leaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.