JanneJanne123
P Pin skrev:
[bild]
Fick inte chans att provköra, bara provsitta och klämma och känna lite. Motsvarande mina höga förväntningar.
Nog finns det några kvadratcentimeter till man kan täcka med skärm där?
 
  • Haha
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
hsd
Volvochefen Martin Lundstedt kräver snabbare utbyggnad av elnät och energiproduktion för att klara elektriska lastbilar.
– När flottan av fordon växer måste även produktionen av el säkras, som ett exempel kan 1 000 lastbilar komma att kräva en effekt motsvarande en havsbaserad vindkraftspark eller en kärnkraftsreaktor om lastbilarna behöver laddas samtidigt, säger Martin Lundstedt, vd för Volvo till DI.
 
hsd hsd skrev:
Volvochefen Martin Lundstedt kräver snabbare utbyggnad av elnät och energiproduktion för att klara elektriska lastbilar.
– När flottan av fordon växer måste även produktionen av el säkras, som ett exempel kan 1 000 lastbilar komma att kräva en effekt motsvarande en havsbaserad vindkraftspark eller en kärnkraftsreaktor om lastbilarna behöver laddas samtidigt, säger Martin Lundstedt, vd för Volvo till DI.
Det är bara att sätta batteripack vid laddarna så är buffert löst. Men det ska ju också byggas
 
Nästa problem.
"Fel på elsystem".
När jag ringde vw så var första tanken kylan. -11 grader inatt och -10 igår. Felkoden har hängt i 2 dagar och felsökning imorgon.
Grymt drygt, tur man är ledig halva dagen ändå. Vw blir det aldrig mer efter detta. Tror halvljuset har frusit fast på något vis med :p
 
JanneJanne123
R Rkarlsson skrev:
Nästa problem.
"Fel på elsystem".
När jag ringde vw så var första tanken kylan. -11 grader inatt och -10 igår. Felkoden har hängt i 2 dagar och felsökning imorgon.
Grymt drygt, tur man är ledig halva dagen ändå. Vw blir det aldrig mer efter detta. Tror halvljuset har frusit fast på något vis med :p
Minns jag rätt att det är en ID3 du har?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Minns jag rätt att det är en ID3 du har?
Det stämmer.
Det har varit en del dumheter med den. Vissa är något man bara får acceptera, som sensorer och kameran.
Hade ett klonk i bakvagnen som typiskt nog slutade låta när den var inne på koll. Då passa de på att uppgradera till 3,2. Har läst att en del folk fått problem med samma "lampa" om elsystemet efter det.
Men man vill ju ändå veta varför den varnar. Bilen funkar på alla punkter annars, den laddar, förvärmer och har all kraft kvar. Idag reagera jag dock på att förbrukningen var en anings högre än normalt.

Vi får väl se vad teknikern säger. Får väl se om de har id buzzen inne så jag har något att hitta på när den kollas =)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Artikel om priser på batteripack, ifall man är intresserad:
[länk]
Har för mig att @Mikael_L brukar prata om detta =)
Japp, jag har tjötat lite om det. ;)
Och tillverkningspriset för battericeller bröt tydligen 100$/kWh-gränsen för ett par år sedan.
Din länk handlar om priset på batteripack, dvs nästa tillverkningssteg, där man sätter ihop celler till ett batteripack.

Så det kan man ha med sig i minnet, när man ser olika tillverkningspriser, att ibland pratas det om celler, ibland om färdiga batteripack. Och ibland är det väldigt otydligt om vad som menas, typiskt när en reporter har skrivit om det.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, jag har tjötat lite om det. ;)
Och tillverkningspriset för battericeller bröt tydligen 100$/kWh-gränsen för ett par år sedan.
Din länk handlar om priset på batteripack, dvs nästa tillverkningssteg, där man sätter ihop celler till ett batteripack.

Så det kan man ha med sig i minnet, när man ser olika tillverkningspriser, att ibland pratas det om celler, ibland om färdiga batteripack. Och ibland är det väldigt otydligt om vad som menas, typiskt när en reporter har skrivit om det.
Det är ju intressant med Teslas 4680 mot 2170, då det blir 1/5 så många celler i batteripacket, färre svetsar spar pengar på systemnivå
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
500' är det svåraste. ID7 Variant, Audis kombi och BMW i5 Touring lär väl klara det tekniska.

300mil är ju bara löjligt
Det skulle väl då vara om någon kunde bygga ett batteri bestående av enbart joniserat väte med en temperatur på 15 Kelvin?

i did in fact ask Bard about it 😉

Here it's response!!

An electric cell consisting of ionized hydrogen at a temperature of 15 Kelvin would be a very interesting and potentially useful device. At such a low temperature, the hydrogen atoms would be in their ground state, and the plasma would be very weakly ionized. This would make it possible to study the properties of hydrogen plasmas in a very controlled environment.
One potential application for such a cell would be in the development of new types of plasma displays. Plasma displays are already used in some electronic devices, such as televisions, but they can be difficult to manufacture and they can consume a lot of power. A plasma display based on ionized hydrogen at 15 Kelvin could be more efficient and easier to manufacture than existing plasma displays.
Another potential application for such a cell would be in the development of new types of plasma propulsion systems.Plasma propulsion systems are used in some spacecraft, but they can be very inefficient. A plasma propulsion system based on ionized hydrogen at 15 Kelvin could be more efficient than existing plasma propulsion systems.
Of course, there would also be some challenges to overcome in developing an electric cell consisting of ionized hydrogen at 15 Kelvin. One challenge would be to create a plasma with a high enough density of ions. Another challenge would be to maintain the plasma at a temperature of 15 Kelvin.
Despite these challenges, the potential benefits of such a cell make it a worthwhile research topic.
 
Redigerat:
R RogerHql skrev:
Det skulle väl då vara om någon kunde bygga ett batteri bestående av enbart joniserat väte med en temperatur på 15 Kelvin?

i did in fact ask Bard about it 😉

Here it's response!!

An electric cell consisting of ionized hydrogen at a temperature of 15 Kelvin would be a very interesting and potentially useful device. At such a low temperature, the hydrogen atoms would be in their ground state, and the plasma would be very weakly ionized. This would make it possible to study the properties of hydrogen plasmas in a very controlled environment.
One potential application for such a cell would be in the development of new types of plasma displays. Plasma displays are already used in some electronic devices, such as televisions, but they can be difficult to manufacture and they can consume a lot of power. A plasma display based on ionized hydrogen at 15 Kelvin could be more efficient and easier to manufacture than existing plasma displays.
Another potential application for such a cell would be in the development of new types of plasma propulsion systems.Plasma propulsion systems are used in some spacecraft, but they can be very inefficient. A plasma propulsion system based on ionized hydrogen at 15 Kelvin could be more efficient than existing plasma propulsion systems.
Of course, there would also be some challenges to overcome in developing an electric cell consisting of ionized hydrogen at 15 Kelvin. One challenge would be to create a plasma with a high enough density of ions. Another challenge would be to maintain the plasma at a temperature of 15 Kelvin.
Despite these challenges, the potential benefits of such a cell make it a worthwhile research topic.
Fast man behöver inte göra det så svårt. Släng in ett solid state batteri i en Model S/3 så är det där i kring.
Solid state batteri ger ungefär 4ggr kapaciteten på samma volym. Det skulle ge ca 300kWh i en model 3.
WLTP: 300.000wh/111Wh/km=2702km
Blir väl i verkligheten 1463km/2013km/2912km
 
Är sådär impad.
Lämnade in min id3 igår på en felsökning. Felsökningen säger att inget är fel med batteriet, men teknikerna säger att där är fel. Så de fick skicka vidare ärendet.
Och jag fick en 2 sitsig bil som lånebil, vilket ställer till det lite om jag blir tvungen att ha den över helgen :p

Nåja, jag kan väl glädjas att jag sparar minst 16 mil på bilen.....
 
Cybertruck nu då, bogserar en 911 snabbare än 911 kan köra själv 😂
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
 
  • Haha
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Ironiskt nog drar porschen som kör själv mest energi😅
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.