Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den minskar utbudet på gamla bilar (och inför ett prisgolv för dessa) och pressar därmed upp priset på alla begagnade bilar. I slutet av kedjan (eller början om man så vill) kommer då någon att välja att köpa en ny bil istället för en begagnad. Inte nödvändigtvis en ny elbil dock.
D.v.s. precis det jag skrev som avslutande mening: Jag misstänker att konsekvensen istället blir brist på nyare begagnade bilar och stigande begagnatpriser.

Och det kommer alltså främst drabba de låginkomsttagare som är beroende av bil för att ta sig till jobbet. Många industrier och vården kommer få svårt då folk helt enkelt måste säga upp sig för att de inte kommer ha råd att åka till jobbet.

För att förtydliga: Vi behöver ha en lösning där även låginkomsttagare ska kunna ta sig till jobbet. Det blir antingen ökade skatter till kollektivtrafiken, eller så får vi se till att det finns billiga begagnade bilar kvar på marknaden.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
D.v.s. precis det jag skrev som avslutande mening: Jag misstänker att konsekvensen istället blir brist på nyare begagnade bilar och stigande begagnatpriser.

Och det kommer alltså främst drabba de låginkomsttagare som är beroende av bil för att ta sig till jobbet. Många industrier och vården kommer få svårt då folk helt enkelt måste säga upp sig för att de inte kommer ha råd att åka till jobbet.

För att förtydliga: Vi behöver ha en lösning där även låginkomsttagare ska kunna ta sig till jobbet. Det blir antingen ökade skatter till kollektivtrafiken, eller så får vi se till att det finns billiga begagnade bilar kvar på marknaden.
Nja, att folk skulle behöva säga upp sig för att de inte längre har råd med en begagnad bil om skrotningspremien höjs tror jag inte på. Hur hög ska premien bli för att det ska vara aktuellt?
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
D.v.s. precis det jag skrev som avslutande mening: Jag misstänker att konsekvensen istället blir brist på nyare begagnade bilar och stigande begagnatpriser.

Och det kommer alltså främst drabba de låginkomsttagare som är beroende av bil för att ta sig till jobbet. Många industrier och vården kommer få svårt då folk helt enkelt måste säga upp sig för att de inte kommer ha råd att åka till jobbet.

För att förtydliga: Vi behöver ha en lösning där även låginkomsttagare ska kunna ta sig till jobbet. Det blir antingen ökade skatter till kollektivtrafiken, eller så får vi se till att det finns billiga begagnade bilar kvar på marknaden.
Jag tror du oroar dig i onödan. Om X antal år kommer fossildrivna åkdon tappa så mycket i värde så alla har råd att köpa en beg. Däremot kommer drivmedlet vara dyrare….
 
D djac skrev:
Sicken mängd klokskap... har jag inte hört någon politiker säga detta på TV.. 😂😂😂

När åker du till Kina och tar snacket?
Klart politiker håller tyst om det, de vet minsann att 10 miljoner kan rädda planeten från de andra 9 miljarderna😂. Som man brukar säga är det ofta bara följa pengarna tyvärr, de kommer alltid först.

Kanske något greta borde göra istället för att sätta sig i vägen för bilister, då gör hon riktig nytta.
 
martin43 martin43 skrev:
Standardeffekt på en diesel/bensinvärmare de senaste 25+ åren är 5 kW.
Din elbil har betydligt mer än 4 kW värmeeffekt. Värmepaketet i en fossilbil likaså.
Ja, blanda ihop det med batterivärmaren som är på 4kW.
Men kan så klart kolla hur stor effekt PTC värmaren har. Den + värmepumpen ger oavsett väldigt bra effekt och snabb uppvärmning av kupén.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Många skriver att drivmedelskostnaden minskar. Inköpskostnaden för en elbil är ganska dyr och det får man många liter bensin/diesel för.
Min dyraste bil jag någonsin köpt kostade 15 tusen kronor och nu 7 år senare rullar den på galant, en liten toyota aygo. Service och underhålls kostnader är löjligt låga och dessutom enkelt att göra själv. ALLT inkluderat klarar jag min på under 1000kr månaden på den, billigare än ett busskort.

Tittar vi på miljö så är vi i sverige redan ledande och står för ungefär 0.2% av alla utsläpp. Det betyder att vi som allra BÄST kan uppnå 0.2% skillnad.

Jag tycker det vore en större vinst att istället åka till ett land som tex kina och putta ned deras utsläpp med någon % så har man redan lyckats betydligt bättre än man kan i sverige.

Fordonsflottan av personbilar står dessutom för ungefär 30% av alla utsläpp så i bästa fall kan man komma ned till 0.17%. Får man med sig lastbilar(vilket inte kommer hända på en lång tid) så börjar man närma sig 0.15%.

Så skulle alla bilar bli elbilar imorgon i sverige räddar vi ingen, likadant om hela sverige skulle försvinna över natten så blir miljövinsten minimal och knappt märkbar.
Att jämföra ”vår” andel av den globala miljöförstöringen är ju att ljuga med siffror. jag tror inte att Xi är så intresserad av att åker till Kina och på något sätt ”fixar” deras miljöproblem.

Vad som gäller är att man gräver där man står. Nation såväl som individ.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
det kommer alltså främst drabba de låginkomsttagare som är beroende av bil för att ta sig till jobbet.
Nja, det höjer förvisso priset på de billigaste bilarna, men det är ju den som har bilen sist som får skrotningspremien. Så den ökade kostnaden blir kapitalkostnaden för skrotningspremien.

De som drabbas blir främst skattebetalarkollektivet, där alla måste pytsa in med sin andel för att bilarna ska skrotas ut. Och där drabbas även den som inte ens har någon bil, pga. fattigdom eller andra skäl.
 
  • Gilla
RogerHql och 3 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Att jämföra ”vår” andel av den globala miljöförstöringen är ju att ljuga med siffror. jag tror inte att Xi är så intresserad av att åker till Kina och på något sätt ”fixar” deras miljöproblem.

Vad som gäller är att man gräver där man står. Nation såväl som individ.
Jag bytte jobb och ökade lönen med ca 20 tusen istället för att kämpa för den lilla % delen jag kunde få på det gamla.
Onödigt att slita när det inte ger någon skillnad ändå.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, att folk skulle behöva säga upp sig för att de inte längre har råd med en begagnad bil om skrotningspremien höjs tror jag inte på. Hur hög ska premien bli för att det ska vara aktuellt?
Det har jag inte påstått, jag menar att folk med låg inkomst inte kommer kunna hitta tillräckligt billiga bilar eftersom alla begagnatpriser går upp.

Det är ju inte så att priserna stiger med beloppet på premien, det stiger på grund av att tillgången blir mindre än efterfrågan.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror du oroar dig i onödan. Om X antal år kommer fossildrivna åkdon tappa så mycket i värde så alla har råd att köpa en beg. Däremot kommer drivmedlet vara dyrare….
Jag pratar inte specifikt om fossildrivna bilar, jag pratar om bilar i allmänhet.

Det är väldigt många som har låg lön och samtidigt är beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet. Det betyder att det måste finnas begagnade bilar i hela prisspannet. Från miljonbilar för de som har råd med det, ner till bilar för 5-10 tusen för de som inte har möjlighet att få lån.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Jag bytte jobb och ökade lönen med ca 20 tusen istället för att kämpa för den lilla % delen jag kunde få på det gamla.
Det var ju roligt för dig, men så som samhället ser ut så kan inte alla ha så hög lön. För vad tror du maten på ICA skulle kosta om de plötsligt höjde alla sina anställdas löner med 20 000 i månaden? Hur mycket mer skatt skulle du vara beredd att betala för att höja alla sjuksköterskors lön med 20 000 i månaden?

Det måste finnas jobb inom hela lönespannet, och då behöver vi (tycker jag) se till att även de som som sliter i de minst betalda jobben i alla fall kan ha en dräglig tillvaro. Om städarna på jobbet ska ha lika mycket lön som ingenjörerna så kan man lika gärna låta ingenjörerna sköta städningen. Kostnaden blir densamma.
 
Jag begriper inte varför skrotningspremien togs bort? Det var en lagom morot att skrota riktigt gamla bilar.
 
  • Gilla
RogerHql och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag pratar inte specifikt om fossildrivna bilar, jag pratar om bilar i allmänhet.

Det är väldigt många som har låg lön och samtidigt är beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet. Det betyder att det måste finnas begagnade bilar i hela prisspannet. Från miljonbilar för de som har råd med det, ner till bilar för 5-10 tusen för de som inte har möjlighet att få lån.
Har man inte råd mer än 5-10k så borde man inte ha bil. Då får man skaffa boende som man kan pendla ifrån eller alternativ transport (elcykel eller moped). Här i Skåne har folk skrotbilar fast finns bra lokaltrafik för de är bekvämt…. (Tänker specifikt en kvinna som fick sin däck punkterade i anti suv/storbil aktion och gråt ut i media att påverka hennes pendling fast hon Bode nära Malmö central och fanns en bra pendel till där hon jobba i södra sandby).

Nu är jag bortskämde med tycker de med låg inkomst får anpassa sig mer än samhället anpassa sig till dem, specilt om gäller bekvämlighet kontra miljö.

Kan t.o.m bli förbannad när folk gnäller det och måste se minna barn i ögonen när vi ska lämna över värden till dem. Sorry hur vi gjorde inget bätre med Leif o billy (Än att flytta till förorten.) behövde köra skrotbilar! Var ju synd om dem men inte er!

Nej behöver billiga bilar till alla.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
trähandtag trähandtag skrev:
Jag begriper inte varför skrotningspremien togs bort? Det var en lagom morot att skrota riktigt gamla bilar.
Den första skrotningspremien infördes för att bilarna skulle hamna på bilskrotarna och inte ute i skogen och sänkta i sjöar.

Jag vet inte om syftet senare ändrades till att få bort äldre bilar från gatorna, kanske var det så ...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det har jag inte påstått, jag menar att folk med låg inkomst inte kommer kunna hitta tillräckligt billiga bilar eftersom alla begagnatpriser går upp.

Det är ju inte så att priserna stiger med beloppet på premien, det stiger på grund av att tillgången blir mindre än efterfrågan.
Det var ju precis det du skrev!
"Många industrier och vården kommer få svårt då folk helt enkelt måste säga upp sig för att de inte kommer ha råd att åka till jobbet."

Ser behöver givetvis inte vara exakt samma belopp som lägsta priset stiger. Frågan är ju hur mycket premien måste stiga för att så många av de billiga bilarna ska försvinna så folk kommer tvingas säga upp sig.

Tro det eller ej, jag känner folk som inte ens har bil och som jobbar ändå, även i låglönejobb.

Är ekonomi så illa som du antyder så kommer de behöva säga upp sig om något går sönder som de inte kan fixa själva.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.