Eller så gör vi som i Singapore. Bilar får inte vara äldre än 10år.
 
R Robert-san01 skrev:
Eller så gör vi som i Singapore. Bilar får inte vara äldre än 10år.
Blir väl i storlek som storStockholm i yta 😉 och de äldre bilarna blir perfekta för resten av landet.😎
 
B buffyin skrev:
Har man inte råd mer än 5-10k så borde man inte ha bil. Då får man skaffa boende som man kan pendla ifrån eller alternativ transport (elcykel eller moped).
Hur gör man då om det enda jobbet är ett jobb som man behöver bil för att komma till? Det är verkligheten för en inte försumbar del av den arbetsföra befolkningen.

Ska alla flytta till storstäderna? Hur ska de stora industrierna som ligger långt från storstäderna klara sig?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Blir väl i storlek som storStockholm i yta 😉 och de äldre bilarna blir perfekta för resten av landet.😎
Det är 5,4miljoner i det landet. Så det blir väl typ halva Sverige. Max 10 år gammal för att få köra in i Stockholm, Malmö och Göteborg?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Tro det eller ej, jag känner folk som inte ens har bil och som jobbar ändå, även i låglönejobb.
Tro det eller ej, jag känner folk som bor i storstadsregioner och är beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet. Och med "beroende" menar jag då att med kollektivtrafik är det ogenomförbart att ta sig till jobbet på ett vettigt sätt. Säg folk som börjar jobba 5 på morgonen, och om de ska åka kollektivt så måste de åka hemifrån före midnatt för sen är det uppehåll i kollektivtrafiken. När ska de sova?
 
R Robert-san01 skrev:
Det är 5,4miljoner i det landet. Så det blir väl typ halva Sverige. Max 10 år gammal för att få köra in i Stockholm, Malmö och Göteborg?
Har du koll på ytan, behövs inga bilar i Singapor då ytan är så liten att det knappast krävs om man inte ska åka utomlands.🤣
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Tro det eller ej, jag känner folk som bor i storstadsregioner och är beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet. Och med "beroende" menar jag då att med kollektivtrafik är det ogenomförbart att ta sig till jobbet på ett vettigt sätt. Säg folk som börjar jobba 5 på morgonen, och om de ska åka kollektivt så måste de åka hemifrån före midnatt för sen är det uppehåll i kollektivtrafiken. När ska de sova?
Visst är det så och är det så illa så att de måste säga upp sig om de inte kan köpa en bil för 20' så kommer de behöva säga upp sig om bilen går sönder också.
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Tro det eller ej, jag känner folk som bor i storstadsregioner och är beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet. Och med "beroende" menar jag då att med kollektivtrafik är det ogenomförbart att ta sig till jobbet på ett vettigt sätt. Säg folk som börjar jobba 5 på morgonen, och om de ska åka kollektivt så måste de åka hemifrån före midnatt för sen är det uppehåll i kollektivtrafiken. När ska de sova?
Men dessa lågbetalda jobb i storstaden finns oftast närmre än att du behöver bo i ena ändan och arbeta i andra.

Det är knappast gratis att köra en längre sträcka tor jobbet varje dag i en gammal bil i prisklass runt 10 000 kr.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Tro det eller ej, jag känner folk som bor i storstadsregioner och är beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet. Och med "beroende" menar jag då att med kollektivtrafik är det ogenomförbart att ta sig till jobbet på ett vettigt sätt. Säg folk som börjar jobba 5 på morgonen, och om de ska åka kollektivt så måste de åka hemifrån före midnatt för sen är det uppehåll i kollektivtrafiken. När ska de sova?
Tro det eller ej, men tillgången till bil är ett av de mindre hindren för att få det jobb man vill.
Ännu vanligare är det att man inte har råd med bostad på den orten jobbet finns, att man inte har utbildningen, inte har erfarenheten, inte har fysiken, inte har intelligensen.

Det kan vara allt från familjesituationen, eller t.ex. sjuka föräldrar, bristen på P-platser, att tiderna inte passar, dagisplatser och massor av saker som hindrar en från att ta vissa jobb, eller att man måste sluta på ett jobb.

Tro det eller ej, såhär ser det hela tiden ut bland befolkningen, och har faktiskt alltid gjort (men kanske lite mindre på tiden med bruksmiljöer och arbetarbostäder precis bredvid arbetsplatsen), och det här navigerar vi alla genom - hela livet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tro det eller ej, men tillgången till bil är ett av de mindre hindren för att få det jobb man vill.
Ännu vanligare är det att man inte har råd med bostad på den orten jobbet finns, att man inte har utbildningen, inte har erfarenheten, inte har fysiken, inte har intelligensen.

Det kan vara allt från familjesituationen, eller t.ex. sjuka föräldrar, bristen på P-platser, att tiderna inte passar, dagisplatser och massor av saker som hindrar en från att ta vissa jobb, eller att man måste sluta på ett jobb.

Tro det eller ej, såhär ser det hela tiden ut bland befolkningen, och har faktiskt alltid gjort (men kanske lite mindre på tiden med bruksmiljöer och arbetarbostäder precis bredvid arbetsplatsen), och det här navigerar vi alla genom - hela livet.
Kanske bruksorten var idealsamhället?
 
Mikael_L
P Pin skrev:
Kanske bruksorten var idealsamhället?
För en del människor - garanterat.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Hur gör man då om det enda jobbet är ett jobb som man behöver bil för att komma till? Det är verkligheten för en inte försumbar del av den arbetsföra befolkningen.

Ska alla flytta till storstäderna? Hur ska de stora industrierna som ligger långt från storstäderna klara sig?
Det låter som alla jobb behöver bil. Vid stora industrier brukar det finns samhällen och lägenheter. Annars får man börja med bilpooler eller flytta närmare. Det finns lösningar men ingen vill ge upp någon komfort. Och har du bara 5-10k så är det ju ingen ”säker bil” som kan trilla ihop. Vad gör man då?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det var ju roligt för dig, men så som samhället ser ut så kan inte alla ha så hög lön. För vad tror du maten på ICA skulle kosta om de plötsligt höjde alla sina anställdas löner med 20 000 i månaden? Hur mycket mer skatt skulle du vara beredd att betala för att höja alla sjuksköterskors lön med 20 000 i månaden?

Det måste finnas jobb inom hela lönespannet, och då behöver vi (tycker jag) se till att även de som som sliter i de minst betalda jobben i alla fall kan ha en dräglig tillvaro. Om städarna på jobbet ska ha lika mycket lön som ingenjörerna så kan man lika gärna låta ingenjörerna sköta städningen. Kostnaden blir densamma.
Nu gjorde jag det som en jämförelse att man kan göra större miljönytta än att stå och stampa på samma ställe hela tiden där nyttan är minimal, nästintill obefintlig. med samma möda i något annat land kan den bli gigantisk i jämförelse.
Det kanske inte framgick i mitt inlägg?
 
M Markarbetaren skrev:
Fords elbilsavdelning går sådär bra nu. 400.000 i förlust på varje bil.
[länk]
Fords ledningen måste ha varit på kurs i Sverige.. "Vi såg det inte komma" 🤪
 
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.