1 439 481 läst · 23 712 svar
1439k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Eller så gör vi som i Singapore. Bilar får inte vara äldre än 10år.
Hur gör man då om det enda jobbet är ett jobb som man behöver bil för att komma till? Det är verkligheten för en inte försumbar del av den arbetsföra befolkningen.B buffyin skrev:
Ska alla flytta till storstäderna? Hur ska de stora industrierna som ligger långt från storstäderna klara sig?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Tro det eller ej, jag känner folk som bor i storstadsregioner och är beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet. Och med "beroende" menar jag då att med kollektivtrafik är det ogenomförbart att ta sig till jobbet på ett vettigt sätt. Säg folk som börjar jobba 5 på morgonen, och om de ska åka kollektivt så måste de åka hemifrån före midnatt för sen är det uppehåll i kollektivtrafiken. När ska de sova?Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 134 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 134 inlägg
Visst är det så och är det så illa så att de måste säga upp sig om de inte kan köpa en bil för 20' så kommer de behöva säga upp sig om bilen går sönder också.N Nerre skrev:Tro det eller ej, jag känner folk som bor i storstadsregioner och är beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet. Och med "beroende" menar jag då att med kollektivtrafik är det ogenomförbart att ta sig till jobbet på ett vettigt sätt. Säg folk som börjar jobba 5 på morgonen, och om de ska åka kollektivt så måste de åka hemifrån före midnatt för sen är det uppehåll i kollektivtrafiken. När ska de sova?
Men dessa lågbetalda jobb i storstaden finns oftast närmre än att du behöver bo i ena ändan och arbeta i andra.N Nerre skrev:Tro det eller ej, jag känner folk som bor i storstadsregioner och är beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet. Och med "beroende" menar jag då att med kollektivtrafik är det ogenomförbart att ta sig till jobbet på ett vettigt sätt. Säg folk som börjar jobba 5 på morgonen, och om de ska åka kollektivt så måste de åka hemifrån före midnatt för sen är det uppehåll i kollektivtrafiken. När ska de sova?
Det är knappast gratis att köra en längre sträcka tor jobbet varje dag i en gammal bil i prisklass runt 10 000 kr.
Tro det eller ej, men tillgången till bil är ett av de mindre hindren för att få det jobb man vill.N Nerre skrev:Tro det eller ej, jag känner folk som bor i storstadsregioner och är beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet. Och med "beroende" menar jag då att med kollektivtrafik är det ogenomförbart att ta sig till jobbet på ett vettigt sätt. Säg folk som börjar jobba 5 på morgonen, och om de ska åka kollektivt så måste de åka hemifrån före midnatt för sen är det uppehåll i kollektivtrafiken. När ska de sova?
Ännu vanligare är det att man inte har råd med bostad på den orten jobbet finns, att man inte har utbildningen, inte har erfarenheten, inte har fysiken, inte har intelligensen.
Det kan vara allt från familjesituationen, eller t.ex. sjuka föräldrar, bristen på P-platser, att tiderna inte passar, dagisplatser och massor av saker som hindrar en från att ta vissa jobb, eller att man måste sluta på ett jobb.
Tro det eller ej, såhär ser det hela tiden ut bland befolkningen, och har faktiskt alltid gjort (men kanske lite mindre på tiden med bruksmiljöer och arbetarbostäder precis bredvid arbetsplatsen), och det här navigerar vi alla genom - hela livet.
Kanske bruksorten var idealsamhället?Mikael_L skrev:Tro det eller ej, men tillgången till bil är ett av de mindre hindren för att få det jobb man vill.
Ännu vanligare är det att man inte har råd med bostad på den orten jobbet finns, att man inte har utbildningen, inte har erfarenheten, inte har fysiken, inte har intelligensen.
Det kan vara allt från familjesituationen, eller t.ex. sjuka föräldrar, bristen på P-platser, att tiderna inte passar, dagisplatser och massor av saker som hindrar en från att ta vissa jobb, eller att man måste sluta på ett jobb.
Tro det eller ej, såhär ser det hela tiden ut bland befolkningen, och har faktiskt alltid gjort (men kanske lite mindre på tiden med bruksmiljöer och arbetarbostäder precis bredvid arbetsplatsen), och det här navigerar vi alla genom - hela livet.
Det låter som alla jobb behöver bil. Vid stora industrier brukar det finns samhällen och lägenheter. Annars får man börja med bilpooler eller flytta närmare. Det finns lösningar men ingen vill ge upp någon komfort. Och har du bara 5-10k så är det ju ingen ”säker bil” som kan trilla ihop. Vad gör man då?N Nerre skrev:
Nu gjorde jag det som en jämförelse att man kan göra större miljönytta än att stå och stampa på samma ställe hela tiden där nyttan är minimal, nästintill obefintlig. med samma möda i något annat land kan den bli gigantisk i jämförelse.N Nerre skrev:Det var ju roligt för dig, men så som samhället ser ut så kan inte alla ha så hög lön. För vad tror du maten på ICA skulle kosta om de plötsligt höjde alla sina anställdas löner med 20 000 i månaden? Hur mycket mer skatt skulle du vara beredd att betala för att höja alla sjuksköterskors lön med 20 000 i månaden?
Det måste finnas jobb inom hela lönespannet, och då behöver vi (tycker jag) se till att även de som som sliter i de minst betalda jobben i alla fall kan ha en dräglig tillvaro. Om städarna på jobbet ska ha lika mycket lön som ingenjörerna så kan man lika gärna låta ingenjörerna sköta städningen. Kostnaden blir densamma.
Det kanske inte framgick i mitt inlägg?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
Fords elbilsavdelning går sådär bra nu. 400.000 i förlust på varje bil.
https://carup.se/ford-forlorar-405-000-kr-per-elbil-drar-i-nodbromsen/
https://carup.se/ford-forlorar-405-000-kr-per-elbil-drar-i-nodbromsen/