1 439 481 läst · 23 711 svar
1439k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 290 inlägg
Jaaaaa.... du har hängt i den här tråden tillräckligt länge för att inte kunnat missa mig och andra skriva i flera år nu att de traditionella tillverkarna är rökta eftersom de är sena till festen.M Markarbetaren skrev:
Tror också att jag skrivit att detta ändå kommer att komma som en överraskning för många.
VW drog i nödbromsen för några månader sen, GM panikbromsade förra veckan och gav i praktiken upp elbilar.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
Det bör den ju göra (iaf. matematiskt). Men syftet med affärsiden misstänker jag ändå är att när utvecklingskostnaderna är betalda så ska det bli + på sista raden. Frågan är om Mach-e hinner uppbära sina egna kostnader som modell innan den är passé.Jonatan79 skrev:
Din domedagsprofetia tål att granskas. Din tolkning av bla VW fabriker är inte solklar.W witten skrev:Jaaaaa.... du har hängt i den här tråden tillräckligt länge för att inte kunnat missa mig och andra skriva i flera år nu att de traditionella tillverkarna är rökta eftersom de är sena till festen.
Tror också att jag skrivit att detta ändå kommer att komma som en överraskning för många.
VW drog i nödbromsen för några månader sen, GM panikbromsade förra veckan och gav i praktiken upp elbilar.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
Tesla hade ett visst försprång, kunde visa plus tack vare försäljning av sina utsläppsrätter...eller hur det nu var, minns inte exakt. Jag tror dock på ökad konkurrens och att Teslas dominans snart är över.W witten skrev:
Det intressanta är väl att tesla bara har battteribilar och tjänar pengar på varje bil, dessutom säljs de billigare än motsvarande ford, VW osv.
Man tycker att traditionella bilar borde ha ett försprång på all kompetens kring att tillverka bilar på rätt sätt och billigt, men uppenbarligen har det inte funkat...
Man tycker att traditionella bilar borde ha ett försprång på all kompetens kring att tillverka bilar på rätt sätt och billigt, men uppenbarligen har det inte funkat...
Tror att många "traditionella" biltillverkare har bättre bilar vad gäller de mekaniska komponenterna. Däremot är Tesla långt fram vad gäller programvara och OTA uppdateringar. Tesla släpper en bilmodell med en programvara. Andra släpper en bilmodell och säljer massa olika pluspaket. Bilarna och dess komponenter skiljer alltså vilket gör det svårt att uppdatera bilarna.J JohanLun skrev:Det intressanta är väl att tesla bara har battteribilar och tjänar pengar på varje bil, dessutom säljs de billigare än motsvarande ford, VW osv.
Man tycker att traditionella bilar borde ha ett försprång på all kompetens kring att tillverka bilar på rätt sätt och billigt, men uppenbarligen har det inte funkat...
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
Fast både MB, Toyota, VW, Ford och Fiat m.fl. tjänade mer pengar än Tesla enligt senaste årsrapporterna.J JohanLun skrev:Det intressanta är väl att tesla bara har battteribilar och tjänar pengar på varje bil, dessutom säljs de billigare än motsvarande ford, VW osv.
Man tycker att traditionella bilar borde ha ett försprång på all kompetens kring att tillverka bilar på rätt sätt och billigt, men uppenbarligen har det inte funkat...
Tyvärr lider traditionella bilmärken av sin historia. BMW fick öppna en helt avdelning när de skulle utveckla ix3 och ix8 då skulle inte gå i sin vanliga organisation.J JohanLun skrev:Det intressanta är väl att tesla bara har battteribilar och tjänar pengar på varje bil, dessutom säljs de billigare än motsvarande ford, VW osv.
Man tycker att traditionella bilar borde ha ett försprång på all kompetens kring att tillverka bilar på rätt sätt och billigt, men uppenbarligen har det inte funkat...
Tesla har satsat på nya tillverknings processer ”gigapress” och få tillval. Gamla är kvar i massa val som jag tror kostar mer än vad de smakar. Mercedes konfiguration är ett typ exempel på för många val. Kan välja advanced, premium samt premium 2 (då en premium inte var nog, haha).
Upplevde detta på Sony Ericsson när iPhone kom, är glad att inte blev kvar där idag. De skulle anpassa varje model till alla operatörer och 3 olika segment samtidigt.
Det du beskriver är snarare en faktor som lockar kunder. Deras ekonomiska framgångar ligger i att de har tänkt om hur man tillverkar en bil från grunden.@ @ndreas skrev:Tror att många "traditionella" biltillverkare har bättre bilar vad gäller de mekaniska komponenterna. Däremot är Tesla långt fram vad gäller programvara och OTA uppdateringar. Tesla släpper en bilmodell med en programvara. Andra släpper en bilmodell och säljer massa olika pluspaket. Bilarna och dess komponenter skiljer alltså vilket gör det svårt att uppdatera bilarna.
Artikel från i fredag som citerar Fords VD, med cost and scaling syftar han på tillverkningen.
https://techcrunch.com/2023/10/26/f...investments-as-automaker-wrestles-with-demand
Farley said reducing the sticker price on electric vehicles is a top priority in order to keep up with the “moving target” that is the EV market. For Ford, that means cutting operational costs and scaling quickly in an attempt to land on the sweet spot that Tesla has nailed. “Tesla actually gave us a huge gift with the laser focus on cost and scaling the Model Y,” Farley said Thursday during the company’s third-quarter earnings call. “They set the standard and we are now making real progress on our second and third cycle EVs that are in the midst of being developed today.”
Absolut, deras tryckpress är imponerande.....men kvaliten är inte i alla delar lika imponerande. Men det är klart...vissa imponeras ju av att bilen kan spela famfar, blinka med lamporna och flaxa med bagageluckan 🤔W witten skrev:Det du beskriver är snarare en faktor som lockar kunder. Deras ekonomiska framgångar ligger i att de har tänkt om hur man tillverkar en bil från grunden.
Artikel från i fredag som citerar Fords VD, med cost and scaling syftar han på tillverkningen.
[länk]
Farley said reducing the sticker price on electric vehicles is a top priority in order to keep up with the “moving target” that is the EV market. For Ford, that means cutting operational costs and scaling quickly in an attempt to land on the sweet spot that Tesla has nailed. “Tesla actually gave us a huge gift with the laser focus on cost and scaling the Model Y,” Farley said Thursday during the company’s third-quarter earnings call. “They set the standard and we are now making real progress on our second and third cycle EVs that are in the midst of being developed today.”