Förra ägaren hade sågat ut ett för stort hål till tilluftsventilationen vid fönsterna, vilket gör att tilluftsdonen glappar lite grann. går det att spacka för att "förminska" hålet eller bör man göra något annat?
 
Här hade ju en bild passat....
 
Röret skall tätas mot diffspärren i väggen sedan kan du spackla med lämpligt spackel.
 
cecar33: Hur brukar man täta mot diffspärren? Som det ser ut nu så är det bara borrat rakt igenom... Se bilden nedan. Tacksam för tips.

Noseone: Nu bifogar jag två bilder :)

IMG_3036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även mot ytterväggen verkar det vara för stort hål, men det är väl primärt mot innerväggen jag tänker fixa nu så att det inte glappar samt ev. den där tätningen mot diffspärren.
IMG_3037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Hej!

Är det plast där någonstans? Skymtar något bakom gipset tycker jag. Då kanske man bör försöka täta mellan rör och plast (vet inte hur dock när det ser ut sådär, antar att man måste öppna ännu större hål i gipset och skarva plasten typ = omständigt).

Estetiskt syns ju inte detta när ventilen är fastskruvad i väggen? Tar inte skruvarna för att gipshålet är för stort kan du kanske lägga in någon tunnar träbit bakom gipset att skruva i.

Edit: för det finns ett rör också som du inte visar på bilderna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.