3 365 läst · 22 svar
3k läst
22 svar
För sent för att köpa bensinbil?
Sida 1 av 2
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Vi börjar inse att man inte kan bo utanför staden, jobbpendla och ha barnen i skolan med bara en bil. Frågan som direkt dyker upp då är om man rimligen kan köpa en bensinbil idag eller om det tåget redan gått. Jag är lite sugen på en miata nd rf vilket känns som en lagom billig och lagom rolig andrabil, och dessutom relativt praktisk (nåja, host, host). Men tanken på att köpa en bil som går på bensin tar emot. Kommer man att kunna sälja den om några år eller ska man räkna med att det är pengar i sjön (ännu mer än i vanliga fall när man köper bil)?
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Varför kör du den inte året om? Erfarenhet av bakhjulsdrivna bilar från min ungdom säger mig att det är (minst) lika roligt på vintern.Vespa skrev:
Och kanske en relaterad fråga då: varför inte köra på vintern? Är det saltet som ställer till det?
Jag är alldeles för pedantisk för att köra den på vintern, kör ogärna ens i regn
Sedan är rostskyddet inte det bästa samt att lacken är väldigt tunn, vilket gör att du får stenskott lätt.
Låter inte som att jag säljer in Miatan direkt, men den är helt underbar om du är under 1.89lång.
Sedan är rostskyddet inte det bästa samt att lacken är väldigt tunn, vilket gör att du får stenskott lätt.
Låter inte som att jag säljer in Miatan direkt, men den är helt underbar om du är under 1.89lång.
Kompis (tjej) körde Miata som vinterbil i många år, givetvis redigt rotskyddsbehandlad.
Hur kul och snäll som helst på vinterväg, bra o snabb värme i den lilla hytten.
En Miata kommer hålla värdet, det är ingen bil, utan en rolig pryl som kan används som bil.
Hur kul och snäll som helst på vinterväg, bra o snabb värme i den lilla hytten.
En Miata kommer hålla värdet, det är ingen bil, utan en rolig pryl som kan används som bil.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Hobby/entusiastbilar är ju bara att köpa
har förtillfället (plus bruksbilar):
Jaguar x300 xjr -95
Jaguar xjs v12 cabriolet -88
Jaguar xjs v12 coupe -88
Daimler double six -92
Nissan Figaro
ute efter en nissan Skyline eller Toyota Supra då jag saknar mina gamla, nissan 200sx skulle fungera också
sedan byter jag bilar som vissa byter kalsonger
Jaguar x300 xjr -95
Jaguar xjs v12 coupe -88
Daimler double six -92
Nissan Figaro
ute efter en nissan Skyline eller Toyota Supra då jag saknar mina gamla, nissan 200sx skulle fungera också
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Man ska ha plats att ställa dem på också. Jag har någon sorts dröm om ett garage för sisådär 10 bilar, men där är jag inte idag.sir_daniel skrev:Hobby/entusiastbilar är ju bara att köpa
Jaguar x300 xjr -95
Jaguar xjs v12 coupe -88
Daimler double six -92
Nissan Figaro
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Dagens provkörning lämnade fler nya frågor än den besvarade. Jag är ganska kort men har lång rygg och korta armar. Min frisyr tog i taket när taket var uppfällt och tog vind med taket nere. Min sambo är snarlik i längd (aningens kortare) och hon hade istället svårt att se över ratten. Vad är lösningen på det här? Byta till en ny, lägre stol + bälteskudde?
En lösning kan vara att hitta rätt läge på stolen på längden, samt hitta rätt vinkel på ryggen. Detta i kombination med att ställa in rattens läge rätt.
Jag är 189cm och min frisyr tar inte i taket, men det är en cab, så vind i håret med taket nere hör till
Jag har t.ex stolen näst längst bak, samt lite mera vinkel bakåt på ryggen.
Testa igen, det måste gå hitta en position som funkar för dig
För sambon kanske det räcker med att sänka ratten och sitta mera upprätt?
Jag är 189cm och min frisyr tar inte i taket, men det är en cab, så vind i håret med taket nere hör till
Jag har t.ex stolen näst längst bak, samt lite mera vinkel bakåt på ryggen.
Testa igen, det måste gå hitta en position som funkar för dig
För sambon kanske det räcker med att sänka ratten och sitta mera upprätt?
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Nd2 har ju längsledsjusterbar ratt! Hoppet lever igen. Det skulle kunna göra hela skillnaden.