Vi börjar inse att man inte kan bo utanför staden, jobbpendla och ha barnen i skolan med bara en bil. Frågan som direkt dyker upp då är om man rimligen kan köpa en bensinbil idag eller om det tåget redan gått. Jag är lite sugen på en miata nd rf vilket känns som en lagom billig och lagom rolig andrabil, och dessutom relativt praktisk (nåja, host, host). Men tanken på att köpa en bil som går på bensin tar emot. Kommer man att kunna sälja den om några år eller ska man räkna med att det är pengar i sjön (ännu mer än i vanliga fall när man köper bil)?

B
Alla bilar sjunker ju i pris. En elbil för 400kkr sjunker ju också många tusen om året.

Köp en begagnad besinbil som är typ 3-4 år så har du inte lagt så mycket pengar, inte så mycket fallhöjd...

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Miata, det är ju en entusiastbil. Kommer alltid finnas marknad för såna.
Kanske däremot lite svårare för de som köper ny standardfransos idag....
;)

• Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
Är själv ägare till en ND2 RF -19 :cool:
Bara köp, otroligt rolig bil!
Kör min bara på sommaren dock, och erfarna Miatister skulle aldrig köpa en vinterkörd bil.
Bara fråga på om du undrar över något(y)

Vespa Vespa skrev:
Är själv ägare till en ND2 RF -19 :cool:
Bara köp, otroligt rolig bil!
Kör min bara på sommaren dock, och erfarna Miatister skulle aldrig köpa en vinterkörd bil.
Bara fråga på om du undrar över något(y)
Varför kör du den inte året om? Erfarenhet av bakhjulsdrivna bilar från min ungdom säger mig att det är (minst) lika roligt på vintern.

Och kanske en relaterad fråga då: varför inte köra på vintern? Är det saltet som ställer till det?

Jag är alldeles för pedantisk för att köra den på vintern, kör ogärna ens i regn;)
Sedan är rostskyddet inte det bästa samt att lacken är väldigt tunn, vilket gör att du får stenskott lätt.
Låter inte som att jag säljer in Miatan direkt, men den är helt underbar om du är under 1.89lång.

Kompis (tjej) körde Miata som vinterbil i många år, givetvis redigt rotskyddsbehandlad.
Hur kul och snäll som helst på vinterväg, bra o snabb värme i den lilla hytten.
En Miata kommer hålla värdet, det är ingen bil, utan en rolig pryl som kan används som bil.

• Gilla
Vespa
  • Laddar…
Hobby/entusiastbilar är ju bara att köpa :)

har förtillfället (plus bruksbilar):
Jaguar x300 xjr -95
Jaguar xjs v12 cabriolet -88
Jaguar xjs v12 coupe -88
Daimler double six -92
Nissan Figaro

ute efter en nissan Skyline eller Toyota Supra då jag saknar mina gamla, nissan 200sx skulle fungera också

sedan byter jag bilar som vissa byter kalsonger :seenoevil:

sir_daniel sir_daniel skrev:
Hobby/entusiastbilar är ju bara att köpa :)

har förtillfället (plus bruksbilar):
Jaguar x300 xjr -95
Jaguar xjs v12 cabriolet -88
Jaguar xjs v12 coupe -88
Daimler double six -92
Nissan Figaro

ute efter en nissan Skyline eller Toyota Supra då jag saknar mina gamla, nissan 200sx skulle fungera också

sedan byter jag bilar som vissa byter kalsonger :seenoevil:
Man ska ha plats att ställa dem på också. Jag har någon sorts dröm om ett garage för sisådär 10 bilar, men där är jag inte idag.

F fiskbuggaren skrev:
Man ska ha plats att ställa dem på också. Jag har någon sorts dröm om ett garage för sisådär 10 bilar, men där är jag inte idag.
instämmer, har 2 platser i mitt garage hemma, samt hyr 2 platser…

Dagens provkörning lämnade fler nya frågor än den besvarade. Jag är ganska kort men har lång rygg och korta armar. Min frisyr tog i taket när taket var uppfällt och tog vind med taket nere. Min sambo är snarlik i längd (aningens kortare) och hon hade istället svårt att se över ratten. Vad är lösningen på det här? Byta till en ny, lägre stol + bälteskudde?

Klippa dig.

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
En lösning kan vara att hitta rätt läge på stolen på längden, samt hitta rätt vinkel på ryggen. Detta i kombination med att ställa in rattens läge rätt.
Jag är 189cm och min frisyr tar inte i taket, men det är en cab, så vind i håret med taket nere hör till ;)
Jag har t.ex stolen näst längst bak, samt lite mera vinkel bakåt på ryggen.
Testa igen, det måste gå hitta en position som funkar för dig :p
För sambon kanske det räcker med att sänka ratten och sitta mera upprätt?

C
Själv är jag sugen på en lågmilare veteranbil. Gärna en V8. En 91:a är ju inte nödvändigtvis så pjåkig.
Ingen skatt, inga miljözoner, lagom ofta besiktning. :rofl:

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nd2 har ju längsledsjusterbar ratt! Hoppet lever igen. Det skulle kunna göra hela skillnaden.

• Gilla
Vespa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.